chiddush logo

טהרת המשפחה

נכתב על ידי שניאור, 7/6/2015

 

מעוניינים לשמור על טהרת המשפחה, אך בעיה רפואית מונעת זאת מכם? מתקשים בטיפולי פוריות? ישנה שאלה המטרידה אתכם בנושא בריאות האישה? אל תמשיכו לסדר היום, מבלי לקרוא את הראיון עם הרב יצחק מלבר, מקים ארגון "טהרנו"
  • שירה כהן
  • |
  • שני י"ד טבת התשע"ה
  • |
  • 08:21 05.01.15

כיום הכל יודו כי שמירת מצוות טהרת המשפחה משמרת את חיוניותם של חיי הנישואין בפרט ואת יציבותה של המשפחה היהודית בכלל. מכאן ההקפדה על כללי הטהרה היא היא המפתח לזוגיות מוצלחת ולאושר במשפחה, שלא לדבר על בעיות רפואיות רבות שנמנעות בשל כך.

מרכז 'תורת המשפחה' - מכון העומד תחת פיקוח רבני הדוק ובהמלצתם של גדולי הדור - הוקם לפני שלוש שנים, במטרה לתת מענה הלכתי ורפואי על שאלות הנוגעות לנושא הטהרה. בראש המיזם החשוב עומד הרב יצחק מלבר, רב ומורה צדק בבית הוראה בשכונת רוממה בירושלים, שעלה ארצה מארצות הברית עם משפחתו לפני כ-15 שנה.

הרב מלבר הינו בוגר הפקולטה למנהיגות מ-Bellevue university בארה"ב, ובעל תואר שני בתחום. בנוסף, בידו תעודה המקבילה לתואר שני בקידום הבריאות מטעם משרד הבריאות.

"הצורך להקים ארגון כלשהו בתחום עלה בתחילת דרכי כרב, כשנוכחתי לדעת ששאלות רבות שמגיעות לטיפולי הן בנושא הזה של רפואת נשים", מספר הרב מלבר. "ככל שהעמקתי בנושא הבנתי שחוסר ההתמצאות במושגים בסיסיים ברפואה, מקשה מאוד את פתרון הבעיות ההלכתיות. הידע הרפואי שעומד לרשותנו, בנוסף לטכנולוגיה המתקדמת, אמנם מאפשר מתן פתרון ראוי לרוב הבעיות ההלכתיות, אך עם זאת, חשוב מאוד להתעדכן כל הזמן בהתפתחויות הטכנולוגיות והמדעיות, כדי לספק מענה מקסימלי".

הרב מוסיף ומסביר "זו הסיבה שהקמנו את קו 'טהרנו' – מוקד פניות שמורכב מצוות מקצועי של יועצים, רבנים ורופאים, הפועל 24 שעות ביממה ומספק מידע רפואי והלכתי כאחד. המידע נצרך לא רק לזוגות שמתקשרים לקבל את עזרתנו, אלא גם לרבנים שעונים על שאלות בתחום הטהרה. כל רב שמתעסק בנושא הזה, חשוב מאוד שיקבל הכשרה מינימלית בנושאי רפואה, ולאלו שיש זמן וסבלנות אני ממליץ אף על הכשרה יותר מתקדמת. חשוב לציין, שחלק גדול מהצוות הטלפוני הן נשים שעברו קורסים ממוקדים בתחום והתנסו בפרקטיקה בת קרוב ל-100 שעות, על מנת שיוכלו לספק מידע רפואי ופרקטי לנשים הזקוקות לכך".

מה שהחל כעשייה מצומצמת של מספר רבנים, תפש תאוצה תוך זמן קצר וכיום מטפל צוות המכון בן שמונת היועצים ביותר ממאה פניות ביום. פעמיים בשנה אף מכשיר הארגון מתנדבים בעלי 'סבלנות ורצון לעזור' להגדרת הרב מלבר, להיות חלק מהעשייה המבורכת הזו. בנוסף, מדי שבוע משתתף הרב מלבר בכנסים שונים בתחום הרפואה ופעמים רבות אף יוזם אותם בעצמו - מזמין ומרצה באוזני רבנים ורופאים את משנתו ומאפשר במה לרופאים מומחים בתחומם לחלוק עם הנוכחים את הידע המקצועי שלהם.

רפואה והלכה הולכים יחד

"אף כי יש מי שחושבים שרפואה והלכה אינן הולכות יחד, מכון 'תורת המשפחה' מראה כי ההיפך הוא הנכון", מדגיש הרב מלבר. "הודות לשיתוף הפעולה עם הרופאים, אנו עדים להוכחה, כי ההלכה והרפואה אכן מסוגלות לדור בכפיפה אחת זו עם זו. עם זאת, אין ספק שלהיכנס לעולם הרפואה בהתחלה, הייתה המשימה היותר קשה שעמדה לפנינו, ולקח לנו הרבה זמן לשכנע את הרופאים שאין לנו כוונה לפגוע בכבודם ובמקצועיותם, או להחליף אותם, חלילה. המטרה שלנו היא ללמוד מן הידע שלהם ולספק מידע רפואי קונקרטי לצד זה ההלכתי, כדי שנשים יוכלו לממש את הזכות להיות אימהות ורעיות טובות. לפני שנתיים פתחנו ועדה רפואית, בניהולו של מנהל מחלקת נשים בבית חולים 'הדסה', ובד בבד נוצר קשר בינינו לבין משרד הבריאות. במהלך שיתוף הפעולה הזה קיבלנו פרס וגם תעודה על פועלנו בקידום בריאות הנשים. כמובן, פה ושם יש רופאים שעדיין לא מבינים וחושדים שאולי יש כוונה להחליף את הידע המקצועי, אך זו בפירוש אינה מטרתנו. הראיה לכך היא מכתבי התודה הרבים שאנו מקבלים מרבנים, זוגות ורופאים. ברוך ה', כיום חלק גדול מהרופאים שעוזרים לנו בהפצת פעילות המכון, ואף מחלקים פלאיירים בקליניקות הפרטיות שלהם".

מכון 'תורת המשפחה' מטפל בנושאים רבים ומגוונים, ביניהם עידוד ילודה, פוריות ועוד. לדבריו של הרב מלבר, קרוב ל-95% מאוכלוסיית הנשים סובלות מבעיות של דימומים, ולכן, בין היתר, מקנה המכון פתרונות לבעיות של דימומים שנגרמים על ידי נטילת גלולות.

"הידע הרב שנמצא בידי צוות המכון מאפשר סיוע ומניעה של בעיות, שעשויות לפגוע אף בשלום הבית, כי אישה שלא יכולה לטבול במקווה - מהווה פגיעה ישירה בשלום הבית שלה", מסביר הרב מלבר. "עד היום לא הייתה משנה סדורה בנושא. שיתופי הפעולה העולמיים שהמכון נמצא בהם, נועדו להביא את המידע הנכון לכל אישה באשר היא".

הרב מציין, כי אמנם ישנם פתרונות טבעיים למצב של דימום, אך לא כל פתרון מתאים לכל אישה. "עולם הרפואה של ימינו מציע את הטכנולוגיות הכי מתקדמות בעולם כגון ה- - CN TREAT שבמקרים רבים מסייעות אף במניעת אשפוז והרדמה", מסביר הרב מלבר ומסייג, "אך על מנת לספק את הפתרון האולטימטיבי מוכרחים להכיר את הרקע האישי והרפואי של האישה. הידע המקצועי שרכשנו במהלך השנים, בשילוב סייעתא דשמיא גדולה, מאפשר לנו להיות מדויקים יותר במתן הפתרונות הנכונים לנשים שמבקשות להיעזר בנו".

מדי שנה מוציא מכון תורת המשפחה, ספרים מקצועיים בתחום הטהרה והרפואה. לדברי הרב מלבר, רוב הספרים שהוצאו עד כה יועדו בעיקר לקולגות בעולם המקצועי, ולכן נכתבו בשפה גבוהה ובשילוב מינוחים מן הז'רגון הרפואי. "בשבועיים הקרובים עתידה לצאת לאור חוברת שתרכז בה את כל הנושא של התקנים תוך רחמיים, בנוסף לנושאים נוספים ברפואה וטהרה שכל אישה צריכה לדעת. החוברת כתובה בשפה מאוד פשוטה וקלה, כך שהיא מונגשת לכולם".

מלימודי מנהיגות לרפואת נשים

לדברי הרב מלבר, האתיקה הרפואית אוסרת על חברות תרופות לפרסם תרופות חדשניות ומהפכניות – זאת מכיוון שחופש המידע בארץ עדיין מוגבל. "המטרה שלנו היא להוביל שינוי בנושא, להתעדכן בתרופות החדשניות, ולהביא את המידע לציבור הנשים שרוצות להרבות בטהרה אך מתקשות. הפידבקים שאנחנו מקבלים עד כה, נותנים לנו כוח רב להמשיך בעשייה. רק בשנתיים האחרונות קיימנו כנסים במונסי, ברוקלין, קווינס, פאראקווי, ועוד. תוך 3 שנים הפכנו לארגון בינלאומי והיד עוד נטויה. הצורך של הציבור לדעת הוא כל כך גדול, עד שזה מפליא אותי שלפנינו לא קם ארגון כלשהו שירכז את הנושא וייקח על עצמו את האחריות ללמוד וללמד. שיתופי הפעולה שאנו עושים עם הארגונים הגדולים ועם הרופאים, תוך כדי התאמת עצמנו למגזר שאליו משתייכת כל אישה, הם כנראה אלו שמביאים להצלחה".

פרויקט ייחודי שנעשה בחצי השנה האחרונה הינו קבוצות תמיכה לנשים בטיפולי פוריות - יוזמה של ד"ר קרן פרידמן, מנהלת יחידת 'רימון' – מרכז תמיכה נפשית בזוגות שעוברים טיפולי פוריות, בבית החולים הדסה. הגב' שרה צביבל, יועצת במכון תורת המשפחה, ואחראית על הפרויקט מטעם המכון. "הפרויקט מתקיים פעם בשבוע בירושלים, ומגיעות אליו נשים מכל רחבי הארץ. מדובר בקבוצת תמיכה נפשית לנשים שנמצאות בטיפולי פוריות. מחקרים הוכיחו שיש קשר בין שלמות נפשית להצלחה בטיפולי פוריות וכן ללידות קלות יותר. ברוך ה', באלול עתידה להיפתח קבוצה שלישית, שרבות מחכות בתור להשתתף בה. בכל קבוצה כזו, השאלה שחוזרת על עצמה הכי הרבה מצד הנשים היא 'איפה הייתם עד היום'?". בימים אלו, עובדים הרב מלבר וצוות היועצים שלו על פרויקט שנקרא 'טהרה ובריאות', במסגרתו ייערכו כנסים פתוחים לקהל מגוון, בכל רחבי הארץ.

רשימה מפוארת של גדולי הדור, ביניהם הרב יצחק זילברשטיין והרב מרדכי גרוס שליט"א, שנתנו הסכמתם וברכתם לעשייה, מפארת את אתר המכון. מקצת תגובות הרבנים שהשתתפו בקורסים השונים, בהנחייתו של הרב מלבר:

"ספר תורת המשפחה של הרב יצחק מלבר שליט"א הוא תועלת לכל מאן דבעי להעמיק ולברר עניני אישות מצד ההלכה ורפואה, ובפרט בנושא של פוריות, ונכתב בצורה ברורה ומסודרת באופן צח וקל".

"הנני בא להמליץ ולשבח את ספרו של הר′ יצחק מלבר שליט"א 'תורת המשפחה', אשר עזר לי המון בהבנת נושאים מסובכים ברפואה ובהלכה בדרך קלה וברורה. עוד הוא מלקט שיטות הלכתיות באופן ברור ויסודי, כדי שכל אחד יוכל להבין את העניינים ולעזור למשפחות בעצות טובות ונכונות. בברכת התורה".

לא טבלה במקווה במשך שמונה חודשים

גם מכתבי תודה מנשים וזוגות שזכו לליווי צמוד של יועצי המכון, לא מפסיקים להגיע. רק לאחרונה קיבל הרב מלבר מכתב תודה אישי, מאישה שבמשך שמונה חודשים תמימים – לא טבלה במקווה. "אותה אישה סבלה מדימומים כתוצאה מהתקן תוך רחמי שהיה לה. היא פנתה לגורמים רבים ועשתה השתדלויות רבות, ובכל זאת לא הצליחה להתגבר על הבעיה, עד שלבסוף הגיעה אלינו. אחרי יעוץ עם יועצת המוקד שלנו, היא חזרה אל הרופא שלה עם הנחיות ברורות כיצד לפעול, ותוך שבועיים טבלה. במכתבה ציינה שהייעוץ שהיא קיבלה מאיתנו עזר לה מאוד בשלום הבית, וזו רק דוגמא קטנה בריטואל שחוזר על עצמו כמעט כל יום".

מדוע לדעתך הצלחת דווקא אתה לחדור לתחום שכמעט ולא הונגש למי שאינו בר סמכא ברפואה? מאיפה הביטחון שתצליח בזה?

הרב מרכין את ראשו כמי שדברי שבח ממנו והלאה. "מעל כל במה אפשרית, אני דואג לציין שבשעתו לא היה לי שום תכנון להיכנס לתחום זה. לאחר שהוסמכתי לרב קהילה על ידי הרב מרדכי אליהו, התוכנית שלי הייתה לחזור לחו"ל ולעסוק בקירוב. מי שמשך אותי לתחום ועודד אותי להתמיד וללמוד אותו לעומק הוא הרב מנחם בורנשטיין, יו"ר מכון פוע"ה, האמון על ליווי ויעוץ בפוריות. הרב בורנשטיין אמר לי כי הוא מזהה אצלי חוש בהבנת מושגים בטכנולוגיות רפואיות. הוא החל למשוך אותי לקורסים והשתלמויות בתחום, ולקשר אותי עם גורמים שונים שיעזרו לי. נראה שהרופאים דווקא די אוהבים את הרעיון שיש מישהו שהוא גם פוסק הלכה ובכוחו להבין את צרכי המגזר הדתי מבחינה הלכתית, לצד הבנתו המקצועית בעולם הרפואה. אני חושב שמה שמנחה אותי לאורך כל הדרך, ולמעשה נותן לי את האמונה שאקבל סייעתא דשמייא, היא התובנה שמה שאני באמת רוצה הוא לעזור לזוגות להיטהר, ובכך לשמר את הבסיס המוצק והטוב של הבית היהודי.

"כמו בכל דבר, גם כאן אין שום ערובה להצלחה. אחת התכונות הבולטות של תלמיד חכם היא שהוא נשאר תלמיד גם כאשר הוא מתהדר בתואר 'פרופסור'. החוכמה של כל אדם נגמרת ברגע שהוא חדל ללמוד, ולכן אני מקפיד כל הזמן ללמוד ולשפר את ידיעותיי בשני המישורים – ההלכתי והרפואי. פעמיים בשבוע אני משתתף בכנסים רפואיים עם רופאים מומחים בתחומם על מנת לשפר את איכות העזרה שאני שואף להעניק. ברוך ה' היה לי אומץ ותעוזה להיכנס לתחום שאיני מכיר ולחוות דברים חדשים. בהקשר זה אני אסיר תודה ליהודי בשם פסח לרנר שמשך אותי ללימודי מנהיגות והכשיר אותי, ללא ידיעתו, לעמוד בראש מיזם שהפך למהפכה עולמית. הפתרונות שאנחנו נותנים במכון לא כתובים בשום ספר הלכתי ורפואי. מה שצריך פה זה, למעשה, שילוב של לב טוב עם מסירות והתמסרות לזוגות שמגיעים אליך - לדעת לשמוע ולהקשיב, לפתוח את הלב למצוקות של השני ולהתאים את הפתרונות הטובים ביותר לכל אישה ואישה בנפרד".

שאלה של סירוס

הרב מלבר גורס, כי רבנים, פוסקי הלכה ומורי צדק, אשר מעורבותם בקהילה נוגעת במתן תשובות בנושא טהרה – חובה עליהם ללמוד ולהשתלם בחידושים שמציע עולם הרפואה. "כשם שרב שאינו יודע כיצד עוף נראה ולא בקי באנטומיה של העוף – אסור לו לפסוק בנושא טריפות, על אותות משקל – מי שאינו בקי בחידושים הטכנולוגיים שהרפואה מתחדשת בהם כל הזמן, אסור לו לפסוק בענייני טהרה. אין ספק ש'זאת התורה לא תהא מוחלפת', אך ברגע שיש ידע זה עוזר. כמובן, כשאנו נתקלים בנושאים גדולים ושאלות מורכבות, אנו מביאים אותם לפני גדולי הדור ולא פוסקים בעצמנו.

"בכנסים מטעם המכון, בהם מרצים רופאים מומחים בתחומם, מוצגים החידושים העדכניים שחסרים לרבנים, וחשוב לכל בר דעת להשתתף בכנסים ולקנות את הידע הנצרך. בכנס שהתקיים לאחרונה באשדוד, לדוגמא, התארח ד"ר רענן טל - אורולוג בכיר בבית החולים האוניברסיטאי 'קורנל' במנהטן, שהרצה על טכנולוגיות חדשות ברפואה ותרם רבות להשלמת הידע החסר, כך שהנגשת המידע עבור הרבנים נועדה לעזור להם לקבל החלטות חכמות יותר. אנו לא בורחים מההלכה, אלא מתדיינים על ההלכה במקביל".

* * *

אשתקד, הוצג בבי"ח הדסה מחקר ראשון מסוגו אודות טכנולוגיה חדשה אשר הומצאה ופותחה בשיתוף של בי"ח תל-השומר עם בי"ח הדסה. מדובר בפתרון חדשני ופשטני בתחום של טיפולי הפוריות, שאינו מצריך ניתוח. לכאורה, הפתרון המושלם לזוגות שעוברים את התהליך המסורתי. אולם, אליה וקוץ בה – כשהגיעה ההצעה להתדיינות על שולחן פוסקי ההלכה, הסתבר שאולי יש כאן בכלל שאלה של סירוס. "מממצאי מחקרים שנעשו, עולה כי במקרים מסוימים משחרר גופה של האישה סוג של נוזל שמונע את ההשרשה של העובר. ההמצאה כשלעצמה היא רעיון גאוני, אולם בבואנו לפסוק האם מותר השימוש בתכשיר, נתקלנו בשאלה הלכתית מאוד מורכבת, ולדעת חלק מן הפוסקים מדובר באיסור דאורייתא. את המקרה הזה הבאנו לפני גדולי הדור, ומבלי להיכנס לסוגיה ההלכתית – גדולי הדור נברו והתדיינו, ולבסוף מצאו לנכון להתיר את הטכנולוגיה הזו. זו הסיבה שחשוב כל כך שרבנים יבינו כיצד הרפואה מתחדשת ואלו פתרונות היא מציעה. בלי זה קשה מאוד להגיע לפסיקה הוגנת".

המסר הראשוני שמבקש הרב מלבר להעביר לנשים שמתקשות בשמירת הטהרה ועדיין מתלבטות האם לפנות לקבלת עזרה או לא, הוא שהייעוץ שניתן במוקד "טהרנו", הוא חינמי לחלוטין וללא שום מטרות רווח. זאת ועוד, לדבריו התופעה בה נשים מסרבות לפנות לייעוץ היא תופעה מוכרת ונרחבת, שנובעת לרוב מחששות הניתנים להפרכה. "קיימים מיתוסים רבים וגדולים בעניין – נשים מפחדות לשתף ולדבר על נושאים שלדעתן הצניעות יפה להם, או שחוששות מכל מיני סיפורי סבתא ששמעו מימים ימימה ואינם נכונים לדור הזה. אני יכול להבין את החשש, אך לא יכול להצדיק אותו. הן לא אשמות, הן פשוט לא יודעות. זאת הסיבה שבמוקד מועסקות גם נשים שמוכשרות להיות יועצות ולתת מענה על שאלות מגוונות.

"דבר נוסף, נשים מוכרחות להבין, שכיום הרפואה היא אחרת, הרבה יותר אישית ותומכת. יש כאן הקמה תרבותית - הרופאים מונחים להבין את הצורך של גוף ונפש ולא נותנים תרופות סתם ככה. בימינו יש כבוד לאישה המגיעה מכל רקע ומגזר, וזו חלק מהאתיקה הרפואית שכל רופא חייב לאכוף, כך שהחשש, ברוב המקרים מתגלה כחסר שחר. גם אם שמעתן בעבר על תרופות בעלות תופעות לוואי הניתנות לבעיות מהסוג שלכן, כדאי מאוד להתייעץ איתנו, שכן תרופות רבות שניתנו בעבר, כבר ירדו מהמדף. אישה שמתקשרת אלינו אינה חייבת להזדהות בשמה, היא תקבל שירות מלא בכל מקרה. יותר מזה, אני חושב שאין מה לעשות. הפתרונות ישנם - כל מה שאתן צריכות זה רק לרצות לקבל אותם".

מוקד 'טהרנו': 1599-599-180

פרסם תגובה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה