chiddush logo

למה חנוכה משמאל למזוזה (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי שמואל, 3/10/2010

    מתוך מעגלי החיים. ניתן לרכוש בטלפון 02-5811133

למה נרות חנוכה משמאל

הקשה הגאון רבי דוד יונגריז זצ"ל: הרי ידוע הדבר שכל המצוות נעשות דווקא בצד ימין וביד ימין, ואם כן מה ראו רבותינו להניח נרות חנוכה דווקא משמאל, הרי סוף סוף אפשר שישים גם את נר חנוכה בצד המזוזה ויצאו שתי המצוות נשכרות ?

והסביר את הדבר, כי עניינה של מצוות המזוזה היא לשמור על הבית מפני דברים רעים, שלא יכנסו בו רוחות זרות, הן מבחינה גשמית והן מבחינה רוחנית, ועל כן יש לקבעה בצד ימין של הכניסה לבית.

אך מצוות נר חנוכה, תפקידה להאיר לעולם שמחוץ לבית, לפרסם על ידי האור שבבית את ניסי ה' לכל העולם. ולפיכך יש להניחה בצד ימין היוצא מן הבית, שהוא צד שמאל הנכנס לבית, בכדי שיזכירו לו הנרות לדר בבית, להפיץ את אור ה' החוצה מביתו ולא לשמור את כל מעלתו הרוחנית רק לעצמו.

 

והוסיף בספר קול יהודה: דבר זה הוא מיועד להרחיקנו מן התרבות שבאה דווקא מחוץ לבית, שלא יתפתה האדם ללכת אחר ההבל בתרבות היוונים, שהרי ראינו כי פך שמן שלא היה ראוי לדלוק אלא יום אחד הספיק לשמונה ימים, וכל זאת כנגד דרך הטבע שהמתייוונים כל כך התרשמו ממנו.

ובזה לימדנו ה' יתברך, כי אל לנו לפנות אל רהבים ושטי כזב אחר הבלי העולם הזה, אלא לשים בראש מעייננו את חשיבות התקדמותנו בעבודת ה', ולא יהיו לנו ענייני העולם הזה אלא כדרכים אל המטרה שהיא עבודת ה'.

ולכן רמזו לנו חז"ל שכל ענייני חוץ יש להיזהר ולהתייחס אליהם רק כשמאל הפחות חשוב.

 

צניעות בדרגה ראשונה: ועוד יש לבאר דרך רמז. מזוזה שתפקידה לשמור על הבית, שנעשים בו דברים שבצנעה לכן מניחים אותה מימין החשוב. ואילו נרות חנוכה שבאים לפרסומי ניסא רק משמאל שהם מדרגה שנייה אחרי הצניעות.

 

ועוד: שצריך האדם להיות מוקף בשניהם (נרות חנוכה משמאל ומזוזה מימין) שצריך האדם להיות צנוע במעשיו (כמו המזוזה שהיא לצורך הבית פנימה) ויחד עם זאת כשיש צורך בפרהסיה לא ימנע ויעשה אותה ויהא מוקף בשניהם.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
אריאל אליעזר (3/10/2010)
אתה כותב שדברים שבצנעא קודמים לפרסומי ניסא, ולכן מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל, ולפי זה גם מובן מדוע נר שבת קודם לנר חנוכה, משום שקודם כל על האדם להשלים את עצמו, ורק אח"כ גם ללמד ולחנך אחרים, ולהוציא את המטען שהוא צבר במהלך השנים החוצה.
ולכן אע"פ שגם האיש וגם האשה חיבים הן בנר שבת והן בנר חנוכה, מ"מ נהוג שהאשה מדליקה נר שבת והאיש מדליק נר חנוכה, כי האשה היא כמו שאומרים "שר הפנים" והאיש הוא כמו שאומרים "שר החוץ".
ויש לעיין מה יהיה הדין היום כשיש בכמעט כל הבתים חשמל, והרי החשמל מועיל לצאת בו ידי חובת נר שבת, ואינו מועיל לצאת ידי חובת נר חנוכה, האם גם כאן נאמר שנר שבת קודם לנר חנוכה.
DL2000 (3/10/2010)
חידוש יפה ,חזק וברוך.
ציורים לפרשת שבוע