chiddush logo

פנינה יומית... כז ניסן

נכתב על ידי שניאור, 5/5/2016

 

יום חמישי כ"ז ניסן - אה"ק: קדושים

 

תחילת פעולת היצר – מחסיר ה"מידה" מעט

כל מידות שאדם מודד בהם, מצווה הוא בפרשתנו (יט, לה-לו) שיהיו מצודקות ומכוונות – "מאזני צדק, אבני צדק, איפת צדק והין צדק", ומוזהר שלא יעשה את המידה במשקל חסר – "לא תעשו עוול במשפט, במדה, במשקל ובמשורה".

ויש לבאר תוכן מצוות מידות ומשקלות בעבודת האדם את קונו:

כל איש ישראל הוא בנו של מקום - "בנים אתם לה' אלקיכם" (ראה יד, א), ואם כן, האיך יכול יהודי ליפול רח"ל בחטא שמנגד להשי"ת ומזיק לקשר שבין יהודי לאביו שבשמים?

אלא שהיצר אומן הוא במלאכתו, ואינו בא אל היהודי ומציע לו למרוד בהקב"ה ח"ו, כי אם עושה מלאכתו אט אט, וכמאמר רז"ל (שבת קה, ב) "כך אומנותו של יצר הרע, היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד עבודה זרה" וכו', שבתחילה מסית את היהודי לשנות רק מעט כמלא נימה מציווי השי"ת, וכך אט אט מוסיף ומפתהו עד שמסירו מן הדרך לגמרי רח"ל.

ודבר זה נרמז בחטא מידות ומשקלות: מחד, מחזיק האדם במידה בכדי למדוד וליתן המגיע לקונה ביושר, ובה בשעה מחסר ומנכה מעט מן המידה, ומדמה לעצמו שאינו רשע בכך שמשנה מעט, שהרי באופן כללי מודד ונותן כמעט המשקל הראוי.

ועל דרך זה הוא דרכו של היצר, מסכים הוא שיתנהג היהודי על פי ה"מידה" – בדרך התורה והמצוות ובמדידות והגבלות שנותן השולחן ערוך, שאילולא כן אין היהודי שומע לו כלל, אלא שמסיתו לחשוב שמכיוון שבאופן כללי הוא הולך בדרך התורה, אין זה משנה אם תהיה ה"מידה" חסירה מעט – שמחסר ענין כל שהוא בדין מסוים או בהנהגה פלונית, והעיקר שישנה "מידה" – שהוא שומר תורה ומצוות.

אבל כאמור, הרי זו תחילת דרכו של היצר להתחיל שליטתו באדם, ועל היהודי להלחם בכל תוקף שלא לשנות ה"מידה" כמלא נימא, שיהיו ענייני השולחן ערוך בשלימות ללא כל חסרון.

(ע"פ לקוטי שיחות חכ"ז עמ' 149 ואילך)

 

חו"ל: אחרי 

 

בגדים חדשים לכהן גדול - מדוע?

בנוגע ל'בגדי לבן' שהיה לובש הכהן-גדול בעבודות הפנים של יום הכיפורים כתוב בפרשתנו "ופשט את בגדי הבד . . והניחם שם" (טז, כג). וכתוב  על זה  בגמרא (יומא כד, א) "והניחם שם - מלמד שטעונין גניזה". וברמב"ם כותב: "אינו עובד בהם פעם שניה לעולם אלא נגנזין במקום שיפשוט אותם" (הל' כלי המקדש פ"ח ה"ה).

ולכאורה תמוה, מדוע חלוקים בגדים אלו משאר כל בגדי כהן-גדול, שאין כל הגבלה בזמן השימוש בהם, ובבגדים אלו אין לו להשתמש בהם בשנה הבאה?

ויש לבאר הטעם הפנימי לכך:

עיקר עניינה של עבודת הכהן-גדול ביום הכיפורים, הוא עבודת התשובה, כדי לכפר על עוונות בני ישראל.

והנה, מעלתה של עבודת התשובה היא בעניין החידוש שבה. כלומר, האדם עוקר ומשנה את מציאותו הקודמת שהיה מלוכלך בחטא, ונעשה למציאות חדשה. ועד שיכול לומר על עצמו (כלשון הרמב"ם (הל' תשובה פ"ב ה"ז)): "איני אותו האיש שעשה אותם המעשים"!

ובזה גדלה מעלת התשובה אף על עבודת הצדיקים, כי אף שעולים הם בעבודתם מדרגה לדרגה, אין בהם מעלת החידוש, מאחר ואין זה באופן שמשנים מציאותם למציאות חדשה.

וזהו ההסבר הפנימי לכך שאין הכהן-גדול נכנס לפני ולפנים באותם הבגדים שלבש בשנה שעברה:

כניסת הכהן-גדול לקודש הקדשים, המקום המקודש ביותר - אינה פועלת אצלו רק עליית מדרגה, אלא פועלת התחדשות גמורה במציאותו, וכביכול אינו אותו הכהן-גדול שנכנס שנה שעברה לפני ולפנים. ומכיון שנתחלף ונתהפך לאדם חדש, צריך הדבר להתבטא גם בלבושיו - שצריכים להיות בגדים חדשים, לא אותם אלו השייכים לעבודתו בשנה שעברה.

(ע"פ לקוטי שיחות חכ"ח עמ' 224 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע