chiddush logo

שבת - מתנה טובה

נכתב על ידי שמואל, 21/11/2010

 מתוך ספרי מעגלי החיים-שבת 050-6284-199

 שבת - מתנה טובה

אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: מתנה טובה יש לי בבית גְּנָזַי (בבית האוצר שלי) - ושבת שְׁמָהּ, ואני מבקש לִיתְנָהּ (לתת אותה) לישראל - לך והודיעם (מסכת שבת דף י:).

וצריך להבין מה משמעותה של אותה הודעה? מה התפקיד שהיא באה למלא?
מעשה ברבי שמעלקי מנקלשבורג זצ”ל, כשבא פעם להסביר לפני חסידיו את מהותה של הודעה זו, הקדים וסיפר סיפור קצר שאירע בדידו. זה קרה כשישב בביתו ולפתע נכנס הלך עני וידו פשוטה לקבל נדבה. בבית לא נמצאה פרוטה לפורטה. רבי שמעלקי ניסה לחטט במעמקי כיסיו, אך כל פרוטה לא נמצאה.

הרבי בא במיצר, הרי לא יתכן להשיב את פני פושט היד ריקם. חיפש הרבי וחיפש, עד שמצא באחת ממגירות הבית טבעת נוצצת. היתה זו הטבעת של הרבנית. על אתר נטל את הטבעת ומסרה לידיו של העני.

מששבה הרבנית לביתה ושמעה על שאירע, הצטערה מאוד “איך נתת טבעת כה יקרה לעני המבקש מספר פרוטות?” - טענה כלפי בעלה.

מששמע הרבי את דבריה של רעיתו מיהר ויצא מביתו. הוא החיש את צעדיו על מנת להשיג את העני. העני שחשב כי הרבי התחרט מנדבתו ההגונה, ניסה לברוח ולצאת משדה ראייתו של הרבי. אך אחר מרדף ארוך ומייגע הצליח הרבי להשיג את העני. וכשכולו מתנשף אמר רבי שמעלקי בהתרגשות: “רק רציתי שתדע כי נתתי לך טבעת יקרה מאוד. אל תתפתה למכור אותה בפרוטות!...”

הנמשל: הקב"ה אומר למשה רבנו, משה מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה וברצוני לתת אותה לבני ישראל. לך ותודיעם שלא ימכרו אותה בזול לא בשביל כדורגל ולא בשביל קלפים. תודיע להם את מעלת השבת שכל השומר שבת כהלכתה מוחלים לו על 70 שנה של עוונות אפילו חטאים של עבודה זרה מוחלים לו, זאת ערכה של שבת "חמדת ימים אותו קראת זכר למעשה בראשית", מעלת השבת כה נשגבה שאפילו בניין בית המקדש לא דוחה שבת. וכן תודיעם את עונשה של מחלליה: מי שמחלל שבת ככופר בקב"ה ותורתו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע