chiddush logo

משיח בן יוסף ומשיח בן דוד

נכתב על ידי יהונתן ל, 22/12/2016

 בס"ד

מדבר שור-פרשת וישב

קדושת ישראל הטבעית, קדושת ישראל קניין תורה.

שתי בריתות כורתים ישראל עם הקב"ה:

1.      ברית מילה.

2.      ברית תורה.

מה יותר גדול האם קדושת ישראל מצד טבעם  וסגולתם ובחירת ה' בם להיותם אומה אשר מפיצה את מלכות ה' בעולם?

 או שמא מצד שהם האומה אשר קיבלה את התורה ומקיימת את התורה והמצוות?

יוסף היה ממשיך דרכו של יעקב. שהיה דומה לו שאמרו חז"ל "שהיה דומה זיו איקונין של יוסף היה דומה ליעקב". ועוד ששניהם ישבו בישיבה ולמדו תורה. במשך 14 שנה יושב יעקב אבינו ולומד תורה ובטל ממצוות כיבוד הורים.

וכך גם יוסף ממשיך דרכו של יעקב יושב ולומד תורה.

עם ישראל פעמים רבות נקרא על שמו של יוסף. יוסף פעמים רבות מוגר כממשיך הדרך, "כבכור שורו".

מדוע?

יוסף אמר ליעקב שהאחים כשלו באבר מן החי והסתכלו בבנות הארץ.

יוסף הוא כוח התורה. הוא "החומה ששומרת על ישראל מפני הרשעה" "שטנו של עשו". יוסף הוא כוח התורה ששומר על עם ישראל מפני הרשעה.

האחים הם כוח הנבואה.

 הם הגילוי התכליתי של עם ישראל מצד טבעם מצד ערך סגולתם הפנימית.

יוסף חולק על האחים ומסביר להם שהמצב התכליתי לא יכול להתגלות. כי מלבד שבט לוי שאותו הקב"ה מחזיק כתכליתי תמיד ששלם גם בתורה וגם בנבואה. (כפי שמובא ברמב"ם הלכות ע"ז פרק א) אך שאר השבטים כרגע חסרים בהשלמת התורה.

יוסף מסביר לאחים בחלומותיו שעכשיו ממשלת התורה היא זו שמשלימה את ישראל. כי מצד טבעם כרגע אין הם ראויים לחיות בנהגה ובפסיקה ע"פ כוח הנבואה.

מאז ועד היום חייהם של ישראל צריכים להיות מונהגים ע"פ  התורה חוקיה ומצוותיה.

התורה היא משהו קבוע ונצחי- לבל "ידח ממנו נדח" שומרת על כל הדורות.

הנבואה היא גילוי נסי.

חכם ונביא מי עדיף?

 נביא לא רשאי לשנות פסיקה הלכתית.- הנהגה על פי כוח הנבואה לא יכולה להיות כרגע שייכת בכולם וממילא לא יכולה להוביל נצח

 חכם רשאי לשנות.- הנהגה ע"פ תורה שייכת בכולם ומובילה את נצחיות ישראל מאז ועד היום.

מדוע האחים חטאו דווקא באבר מן החי וגילוי עריות. כי ראו בנבואתם שבתכלית ישראל יתקנו גם אבר מן החי וגם בנות הארץ שהיו יודע כל אחד עם מי יתחתן ולכן הרשו לעצמם לתת עיניהם.

אך יוסף מבין שעכשיו לא פוסקים דין ע"פ  נבואה. רק ע"פ תורה.

יוסף מסביר בחלומותיו.

בחלום הראשון- "והנה קמה אלומתי וגם נצבה" אלומתי= הנהגת ישראל מצד כתר תורה.              כלומר שהוא לא רק אור עליון רגעי, נסי אלא הוא "ניצבה". הוא ממשלה ארוכת טווח. כי הוא קשור בסגולת התורה. לרומם את הנפש אע"פ שנמצאת במחשכים.

ובחלום השני יוסף מחזק את דרישתו שהנהגת ישראל צריכה עכשיו להיות ע"פ התורה. אני מולך על כל הטבע על הכוכבים השמש והירח כלומר עכשיו ממשלת ישראל היא מצד סגולת התורה אשר "כפה עליהם הר כגיגית" ולא מצד סגולת ישראל הטבעית שכרגע לא נמצאת במצב השלם.

יוסף מביא אל יעקב את מעשי האחים. שזלזלו בבנות השפחות.

מדוע עשו זאת?

כיוון שהאחים פסקו מצד מעלת הנבואה. שבתכליתיות יש רק ארבע אמהות- שרה, רבקה, רחל, לאה. אך עכשיו זהו זמן בו פוסקים מצד סגולת התורה. ויש מקום לבני השפחות חייבים את בני השפחות בכדי לקיים ולהחיל את שלמות ישראל.

ועוד שבן שפחה – אליאב בן אחיסמך למטה דן היה אחראי על בניית המשכן. כיוון שקודם כל סגולת ישראל צריכה להופיע מצד תורה. שבה כל השבטים באים לידי ביטוי. אבל האחים חשבו מצד הנבואה.

האמהות- זה רוח הנבואה.

האבות זה ההשתלמות מצד התורה.  עיקר המהלך מובל ע"י תורת אבות אך יש פעמים שצריכים את נבואת האמהות כפי שרואים אצל שרה רבקה ורחל. 

והרי אין זה הגיוני שהשתלמות ישראל היא מצד טבעם. כי הרי נאמר: "לבל ידח ממנו נידח" והרי ישראל היו נמצאים ועדיין נמצאים בשפלות והרי בכדי שיהיה גאולה שלמה אי-אפשר לוותר על נשמה ישראלית. כי כל הנשמות כולן צריכות להשתלם.

ולכן מאז ועד ימינו הנהגת התורה היא צריכה להיות האור המוליך את ישראל " רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה  כי  מי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת"

.

התורה שומרת עלינו. רק אם ננהיג את חיינו החומריים ע"פ התורה נשמר. התורה תשמור עלינו "לבל ידח ממנו נידח" תשמור על נצחיות עמנו.

אך בע"ה בגאולה השלמה. יתקיים בנו" הנה אני לוקח את עץ יוסף אשר ביד אפרים ונתתי אותם על עץ יהודה ועשיתם לעץ אחד והיו אחד בידי"

שלא יהיה מקום לחלוק ופרוד אלו המעלות.

כלומר בע"ה בגאולה השלמה-

הנהגת התורה תהיה מוטבעת בשכל הישראלי. משפטי התורה יהיו המשפטים היחידים שעל פיהם יחיה הישראלי ותהיה השלמה כוללת וממילא יתקיים בנו "ממלכת כהנים וגוי קדוש תהיו לי" ונזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו אמן!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה