chiddush logo

פנינה יומית...ז טבת

נכתב על ידי שניאור, 5/1/2017

 

יום חמישי ז' טבת - ויגש

 

שינהג השי"ת עם ישראל כיוסף לאחיו

נאמר בשיר השירים (ח, א) "מי יתנך כאח לי", ופירש רש"י שמבקשת כנסת ישראל מהקב"ה "שתבוא לנחמני כדרך שעשה יוסף לאחיו, שגמלוהו רעה, ו[מכל מקום] נאמר בו וינחם אותם". ויש לבאר בקשת ישראל מאת הקב"ה שיתנהג עם ישראל כיוסף עם אחיו, שיש בזה כמה פרטים, שכמו שמצינו בהנהגת יוסף, כן מבקשים שיתנהג כן הקב"ה:

פרנס את אחיו: יוסף כלכל את אחיו, עד ש"ויתן להם אחוזה . . במיטב הארץ" (ויגש מז, יא). ועל דרך זה מבקשים ישראל, שאף על פי שחטאו, מכל מקום ייתן להם הקב"ה כל טוב. לא כעס עליהם: לא זו בלבד שדאג יוסף לאחיו, אלא שגם בלבו לא הייתה לו טינא עליהם, שהרי כל הצער שציער יוסף את אחיו, הי' מאהבתו להם ומדאגתו שיתכפר עוונם (ראה כלי יקר מקץ מב, טז). וכמו כן מתפללים ישראל שימחול להם הקב"ה על כל עוונותיהם. עוררם לתשובה: התעוררות אחי יוסף לחזור בתשובה על המכירה, הייתה כתוצאה מהתנהגותו של יוסף עמהם, עד ששמו על לבם ואמרו "אבל אשמים אנחנו" (מקץ מב, כא) ומעין זה מבקשים ישראל שיעוררם הקב"ה עד שישובו אליו.

ניחם אותם: יוסף ניחם את אחיו בכך שהראה להם את התועלת שבמכירתו, "כי למחיה שלחני אלקים לפניכם", וממילא "אל תעצבו" (פרשתנו מה, ה) שהרי המכירה לטוב הייתה, ובפרט לפי המבואר בסה"ק (ראה סה"מ תרנ"ד עמ' קז, ועוד), גודל התועלת שיצאה ממכירת יוסף מצרימה, שלמרות שישראל היו צריכים להיות בגלות "ארבע מאות שנה" (לך לך טו, יג, ובפרש"י), הנה בכך שירד יוסף למצרים הי' לישראל די בגלות של רד"ו שנה, ומתוכם רק פ"ו שנה בקושי השעבוד (שהש"ר פ"ב, יא). והתועלת שבמכירה הייתה גם ליוסף עצמו, וכפי שאמר (פרשתנו מה, ח) "לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלקים וישימני גו' ומושל בכל ארץ מצרים".

וכך גם מתפללים ישראל, שיגלה להם הקב"ה את סוד החטאים והעוונות, שבפנימיותם הרי יש בהם עניין טוב, כמבואר בספרים (ראה בארוכה תו"ח פ' תולדות ד"ה ויתן לך פ"י ואילך. לקו"ש ח"ה עמ' 66. ועוד) שחטא ועוון הוא איסור ומרידה בהשי"ת, אמנם, כאשר האדם מתעורר בתשובה, נהפכים החטאים לזכיות (יומא פו, ב), כי דווקא חטאים אלו הביאוהו למעלת התשובה (ראה תניא פ"ז), שמעלתה גדולה ממעלת הצדיק (רמב"ם הל' תשובה פ"ז ה"ד). ונמצא, שלאחר שהאדם מתעורר בתשובה מתגלה שהייתה תועלת בהחטא. וזהו מה שמבקשים ישראל מהקב"ה שינחמם ויגלה את התועלת וה"מחי'" שבאה על ידי החטא, היא מעלת התשובה, שעל ידה נהפכים גם החטאים לזכיות.

(ע"פ ספר המאמרים מלוקט אייר עמ' רנא ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע