chiddush logo

מחצית השקל - חטא העגל

נכתב על ידי golanaz3, 8/3/2010

 

בס"ד                                                                                                                              אדר,התש"ע

 

פרשת כי תשא

 

 

כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַיהוָה בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם:

 

נראה לי בע"ה, שהתורה רמזה בפסוק עצמו שנתינת מחצית השקל באה לכפר בעבור חטא העגל. אך תחילה נקדים ונביא מספר עניינים:

 

ידוע מה שפרשו רבותינו שמצוות נתינת מחצית השקל באה לכפר על חטא העגל. בפרק ל' פסוק ט"ז כתוב:"וְלָקַחְתָּ אֶת כֶּסֶף הַכִּפֻּרִים מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְנָתַתָּ אֹתוֹ עַל עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד וְהָיָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי יְהוָה לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵיכֶם",

ופרש רש"י:  למדת שנצטוה למנותם בתחלת נדבת המשכן אחר מעשה העגל, מפני שנכנס בהם מגפה.

דהיינו שמחצית השקל באה לכפר על חטא העגל, ובאמת היא התקיימה לאחר החטא.

 

ב"ילקוט שמעוני" בפרשת כי תשא מובא מדרש בו נחלקו חכמים מה שוויו של מטבע מחצית השקל: "רבי יהודה ברבי אלעאי אומר: אמר משה: מצינו שפדיון נפשו של אדם ככר כסף...רבי יוסי אומר...מאה  כסף...ריש לקיש אמר...חמשים כסף...רבי יהודה ברבי סימון אמר...שלשים שקל.ידע הקב"ה מה בלבו של משה, אמר לו: 'חייך, לא ככר כסף ולא מאה כסף ולא חמשים שקלים ולא שלשים שקלים, אלא זה יתנו'. אמר רבי מאיר: נטל הקב"ה מטבע של אש מתחת כסא הכבוד, והראהו למשה, ואמר לו: 'זה יתנו'."

מהמדרש אנו למדים שהקב"ה הראה בדיוק למשה איזה מטבע יתנו במחצית השקל.

 

כידוע, בגלל חטא העגל מתו כשלושת אלפים איש שחטאו כפי שאומרת התורה בפרק ל"ב פסוק כ"ח: וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי לֵוִי כִּדְבַר מֹשֶׁה וַיִּפֹּל מִן הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא כִּשְׁלֹשֶׁת אַלְפֵי אִישׁ:

 

לאור האמור לעיל נתבונן עתה בפסוק " כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל...וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ..."  ונתמקד בתיבות אִישׁ כֹּפֶר:

כֹּפֶר – בגימטרייה שווה לשלוש מאות (כ=20, פ=80, ר=200).

את התיבה אִישׁ נחלק לשתי תיבות : אש – י .

כעת נבין את הפסוק כך:

וְנָתְנוּ אש - י - כֹּפֶר , דהיינו שיש מצווה לתת  אש – מטבע של אש שהראה הקב"ה למשה , וזה יכפר בעבור י – כֹּפֶר, כלומר שיכפר בעבור י פעמים כֹּפֶר (10X300=3000), שהם שלושת אלפים איש שחטאו בעגל. מכאן אפשר לרמוז על כך שנתינת מחצית השקל מכפרת על חטא העגל.

 

רעיון נוסף שעלה לי, בעניין שאמרו חז"ל - שכל הייסורים שבאים לעם ישראל יש בהם כפרה על חטא העגל. שזה רמוז בעצמו במילה כפר  כ'-פר, כלומר לכפר על הפר, הוא העגל.

 

בימינו , כשבעוונותינו בית המקדש חרב, אנו נותנים זכר למחצית השקל לכוללים ולמוסדות תורה, שזוהי בחינת המטבע של אש שהראה הקב"ה למשה, שכידוע התורה נמשלה לאש, שנאמר: "מימינו אש דת למו".  ויהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה בימינו אמן.

 

נ.ב. – הרעיון האמור לעיל הוא בבחינת "הלוואי ואולי", ואינני מתכוון חס ושלום לשנות מההבנה בפשט המקרא ואמיתות התורה.

 

גולן אזולאי.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע