chiddush logo

איסור אונאת הגר (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 26/1/2011

וגר לא תונה ולא תלחצנו כי גרים הייתם בארץ מצרים (כב, כ)

לפי הפירוש המקובל, כוונת התורה כאן היא: אל תציק לגר, כי הייתם גרים ואתם יודעים כמה קשה ההרגשה של מי שמציקים לו.

אבל פירוש זה קשה, שהרי הגרים שבתוך בני ישראל במדבר היו הערב רב, שהיו חלק מהעם המצרי, שהציקו לישראל במצרים (כמו שאומר רש"י לעיל יא, ה, שגם בני השפחות במצרים היו משתעבדים בישראל, ולעיל יב, כט, כתב שאף השבויים במצרים היו שמחים לאידם של ישראל), ואם כן, העובדה שבני ישראל היו גרים שם היא דווקא סיבה להציק לאותם הגרים, כנקמה!

אפשר לפרש שהפסוק בא לומר: אל תחשוב שכיוון שהייתם גרים במצרים, וסבלתם שם, מותר לכם להציק לאותם גרים מהערב רב שהציקו לכם. ולפי זה "כי גרים וכו'" אינה סיבה לאיסור אלא סיבה לכך שהיית חושב שמותר.

התורה אינה אומרת מדוע אסור, מפני שזה מובן מאליו: התורה רוצה שנהיה רחמנים. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
רומם אלדובי (27/1/2011)
גר לא תונה, חשוב מאוד. אשת משה רבנו,ציפורה היתה גיורת. דוד המלך הוא צאצא רות-הגיורת, שלא רצו לכבל אותה. בסוף אמרוף אמוני ולא אמונית,אדומי ולא אדומית. מי שרוצה ללמוד תורה חייב להיות עם ראש פתוח לחידושים, כי המציאות משתנה.