chiddush logo

נעילת שערים של בית המקדש הרב יונתן שטנצל

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 20/8/2017

  הרב: יונתן שטנצל

נעילת שערי בית המקדש בשקיעת החמה

בית הכנסת איצקוביץ בבני ברק, וזכרון משה בירושלים פתוחים 24 שעות ביממה.

בבית המקדש היה סדר, מידי ערב בשקיעת החמה ננעלו השערים. חלק מהמפרשים כותבים "שערי המקדש" ולא מפרטים האם מדובר רק בשבעת שערי העזרה או גם חמשת שערי הר הבית. אבל המפרש בתמיד כו. ד"ה בא שגם חמשת שערי הר הבית וגם שערי העזרה ננעלו מידי יום. (רמבם פיהמ”ש שקלים פרק ה)


מי אחראי על נעילת השערים?

בבית המקדש היה את הממונה "בן גבר" שהיה אחראי על פתיחת ונעילת שערי בית המקדש. ושימש מחמישה עשר הממונים שהיו במקדש שמפורטים במשנה שקלים פרק ה,א.

התוספתא בשקלים פרק ב,יד מזכירה שם נוסף של ממונה של התנא רבי "יוחנן בן גודגדא על נעילת שערים”. אולי הוא חי בתקופה מאוחרת יותר מבן גבר.

והרמב"ם בכלי המקדש פרק ז :"זה שעל נעילת שערים על פיו נועלין ועל פיו פותחין"

לכאורה צריך להגיד שהלויים בפועל פתחו או נעלו את שערי העזרה והר הבית, אולם שימשו תחת הממונה "בן גבר" ולאחר מכן תחת רבי יוחנן בן גודגדא.

התוספתא פרק ב בשקלים משמע כי האחריות של המפתחות היו בידי :"שבעה אמרכלין מה הן עושין שבעה מפתחות העזרה בידן רצה אחד מהן לפתוח אין יכול עד שיתכנסו". אולם ייתכן כי הכוונה למפתחות שהיו פותחים לשכות של אוצרות המקדש.


האם תקעו הכהנים בעת נעילת השערים?

המשנה בסוכה ה,ה. שתקיעת הכהנים הייתה דווקא בפתיחת השערים בבוקר. :שלש לפתיחת שערים".

אבל התוספתא בפרק ד,י. סוכה, מביא מחלוקת בין שני תנאים שאחד מהם גורס ששלוש התקיעות היו דווקא בעת נעילת השערים בערב ולא בבוקר.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע