chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "שלח" ה'תשע"ט

נכתב על ידי ידד, 21/6/2019

 

יום הכיפורים הוא היום הקדוש בשנה בעם היהודי. אחד מייחודיו כיום שכזה הוא שתחילת היום הקדוש מקושר באופן ישיר דווקא לחטא המרגלים מפרשת השבוע שלנו, פרשת "שלח".

בזמן הליכת בני ישראל במדבר הם חטאו בכמה וכמה חטאים, המוכר ולכאורה הקשה ביותר הוא חטא העגל, אולם דווקא חטא המרגלים הוא החטא הקשה יותר. בחטא העגל לא כל העם היה שותף לעומת חטא המרגלים שכל העם הצטרף לדרך עשרת המרגלים והביעו סלידה מארץ ישראל.

עומק החטא של אותם עשרת מרגלים, שנשלחו על ידי משה לתור את הארץ ולראות את פרי אדמתה ואת היושבים בה על מנת להיערך לקראת כיבושה, היה גדול. במקום להמשיך ולדבוק בחיבור ובקישור העם לארץ עצמה בחרו אותם מרגלים להתרחק מדיבוק זה לארץ דווקא ולהתייחס אל מי שיושב בתוכה בשעה זו: "לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא", לעומת יהושע בן נון וכלב בן יפונה שבחרו להאמין בקשר של עם ישראל לארצו: "עלה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה".

עשרת המרגלים, בתיאור הארץ, ביטלו את הקשר לארץ הקדושה. הם לא הבינו ולא האמינו בחיבור העמוק הזה שבין ישראל לארצו שנקשר על ידי ה' שהוציאם ממצרים על מנת שיגיעו לשם גם עלי ידי ניסיו וכוחותיו. 

חוסר ההבנה והאמונה הזאת בה' ובחיבור לארץ הביא אותם למאוס בארץ חמדה. המשבר הקשה הזה שסחף את כל העם אחריהם נתגלה בהמשך כבכיה לכל הדורות ולא פחות מכך לסליחה לכל הדורות, שהרי הקדוש ברוך הוא רצה מיד להעניש את כל העם על החטא הנורא, ואז פנה אליו משה בתחנונים ובתפילה, שהיא היא הפותחת את יום הכיפורים מיד לאחר "כל נדרי": "סלח נא לעון העם הזה כגודל חסדך כאשר סלחת לעם הזה ממצרים" ועונה ה' למשה: "סלחתי כדברך", וכמו כן בהמשך הפרשה וגם בתפילה ביום הכיפורים מוזכר: "ונסלח לכל עדת בני ישראל ולגר הגר בתוכם כי לכל העם בשגגה".

 

שבת שלום ומבורך          

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

 http://dosanova.co.il/

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

 

יום הכיפורים,היום הקדוש,עם היהודי,חטא המרגלים,פרשת השבוע,פרשת "שלח",

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה