chiddush logo

כט טבת יום הילולת הרב כדורי זצ"ל!

נכתב על ידי שניאור, 24/1/2012

 רי חשון כסלו טבת שבט אדר ניסן אייר סיון תמוז אב אלול 

כ"ט טבת (ה'תשס"ו) - הילולת הרב יצחק כדורי זצ"ל

בכ"ט טבת ה'תשס"ו - הסתלק הרב יצחק כדורי זצ"ל, ממנהיגי יהדות ספרד בדור האחרון.


   
כ''ט טבת ה'תשע
15.01.2010




בכ"ט טבת ה'תשס"ו - הסתלק הרב יצחק כדורי זצ"ל, ממנהיגי יהדות ספרד בדור האחרון.

הרב יצחק כדורי, המכונה "זקן המקובלים", חי במשך למעלה מ- 106 שנה. נולד בעיראק, ונחשב כבר בגיל 17 לעילוי, שהרשה לעצמו לדרוש בפני גדולי חכמי בגדד. הוא עלה ארצה בשנת 1922 והתקבל ללימודים בישיבת "פורת יוסף" בירושלים העתיקה.

לאחר מלחמת השחרור עבר הרב כדורי ללמוד בישיבת המקובלים "בית אל" במרכז ירושלים ועם סיום לימודיו עבד ככורך ספרים בשכונת הבוכרים בירושלים - בה גם הקים את ביתו. חסידיו אומרים כי הוא חונן בזיכרון אדיר וכי במוחו צפונים כל דפי התלמוד הבבלי. במקביל לעבודתו הקים הרב בשכונת מגוריו את ישיבת "נחלת יצחק".

באחד משיעוריו האחרונים תיאר את החיים בישראל לאחר בוא המשיח ואמר כי שלטונו יהיה טהור מכל תאוות שררה ורחוק ממניעים אישיים או מפלגתיים, ועם בואו תיפתח תקופה של אור גדול, צדק ויושר.

הרב כדורי היה מעריץ גדול של הרבי שליט"א מלך המשיח, הוקיר והעריך את פעולותיו ברחבי העולם, והיה נותן לכך ביטוי פומבי בכל הזדמנות. הוא חתום על הכרוז לעידוד מבצע תפילין, לחם ביחד עם הרבי שליט"א מלך המשיח לתיקון חוק 'מיהו יהודי', ועודד את מבצעי המצוות לקירוב עם ישראל ואת תקנת לימוד הרמב"ם היומי.

בברכתו לסיום הרמב"ם הראשון תשמ"ה כתב: "הריני מברך את כל המשתתפים בסיום לימוד הרמב"ם זיע"א. ובראשם כבוד קדושת האדמו"ר מליובאוויטש שליט"א. ה' יאריך ימיו ושנותיו בנעימים, ויגדיל תורה ויאדירה אכי"ר".

בסיום המחזור השביעי שנערך בחודש מרחשון תנש"א: "שמחה גדולה ומיוחדת בסיום מחזור השביעי של הרמב"ם זלה"ה, והתחלת מחזור השמיני קשור לגאולה כידוע. מחמת חולשתי נבצר מני להשתתף בשמחה זו. יהי רצון מהשי"ת שנזכה בקרוב להגשמת היעוד המובא בסיום הרמב"ם זלה"ה: "ומלאה הארץ דעה את ה'". וכבוד קדושת רבן של ישראל, צדיק יסוד עולם אוהב ואהוב כל אחינו בני ישראל, מרן אדמו"ר מליובאוויטש שליט"א, יוזם ומחולל תקנה נפלאה זו של לימוד הרמב"ם זלה"ה, השי"ת יאריך ימיו ושנותיו בטוב ובנעימים, ויחד עמו נזכה לגאולה השלימה אכי"ר. באתי על החתום יצחק כדורי".

כאחד ממפיצי לימוד פנימיות התורה בדורנו, יצא פעמיים מגדרו לעמוד בפרץ ולהגן על כבוד החסידות.

בראשונה היה זה כאשר ספרו לפניו את אשר עוללו בשנת תשמ"ג לחסיד בניו-יורק, בגלל שלימד חסידות בוויליאמסבורג. הוא הביע זעזוע נורא, ופרסם אז ביחד עם האדמו"ר רבי ישראל אבוחצירה זצוק"ל, את מכתב האזהרה נגד אלו שפגעו באותו חסיד: "..כל זאת בשל הרבצת תורת החסידות ודביקותם באור שבעת הימים הבעש"ט הקדוש זיע"א, בדרך משנת חב"ד העיונית והמעמיקה שיסודותה בהררי קודש ע"י התנא האלקי רבנו בעל התניא והשו"ע זיע"א וממשיכי דרכו הק' עד ליבדלחט"א מופת הדור גאון ישראל וקדושו כ"ק מרן אדמו"ר מליובאוויטש שליט"א".

הפעם השניה הייתה, כאשר נשמע בשנת תשמ"ט קול ענות להרבות מחלוקת בישראל כנגד תלמידי הבעל-שם-טוב, ונגד נושא דגל החסידות בדורנו ועדתו הקדושה. זקן המקובלים יצא אז ב"ברכה ואזהרה", וזה לשונו: "בואו ונחזיק טובה מרובה לאנשים יראים וחשובים, שליחי כבוד קדושת האדמו"ר מחב"ד שליט"א, שאין כמוהו בכל העולם לקירוב לבבות כל בני ישראל לאבינו שבשמים, אשר אין פינה וזוית שחסידיו אינם מגיעים לשם להגדיל תורה ולהאדירה. ולכן אני מחזק את ידם בברכה, חזקו ואמצו, ותפיצו כהנה וכהנה. ולידידי חביבי כבוד האדמו"ר שליט"א מברך אותו לאורך ימים ושנים טובים ומאושרים אכי"ר, לו ולכל הסובבים הודו והדרו אכי"ר. "ומכאן אני פונה ומזהיר את כל אחינו בני ישראל, לבל יגררו אחר המחלוקת והמריבות .. וכל המחזיקים בשלום יתברכו מעושה שלום במרומיו שישכין שלום במחנה ישראל. כה דברי יצחק כדורי".

לאחר הסתלקות הרבנית נ"ע בשנת תשמ"ח, כתב לרבי שליט"א מלך המשיח מכתב נרגש: "אל מעלת קדושת רבן של ישראל המנורה הטהורה, צדיק יסוד עולם אוהב ואהוב כל אחינו בית ישראל. מרן רבי מנחם מענדל שליט"א אדמו"ר מליובאוויטש. אחדשה"ט וכו', באתי בזה להביע מעומק הלב את השתתפותי בצערו ויגונו על הסתלקות רעייתו הרבנית הצדקנית תנצב"ה, ותתנחמו מן השמים. וה' יאריך ימיו ושנותיו, ימים על ימי מלך יוסיפו לך, אכי"ר. כה דברי ידידו ומעריצו .. יצחק כדורי".

בחגיגת י"א בניסן תשמ"ט: "בס"ד בע"ה י"ב ניסן התשמ"ט ביום ההולדת של הרבי ראשו כתם פ"ז. כבוד האדמו"ר מחב"ד שליט"א. נברך אותו לאורך ימים ושנים טובים, ולהמשיך להדריך כל אנשי עדתו בארץ ובכל כל העולם, על התורה ועל העבודה, ולהגדיל תורה ולהאדירה, בתורה במצוות ובמעשים טובים. ואני פונה לכל אחינו בני ישראל בכל מקום שהם, ובפרט שליחי כבוד קדושת האדמו"ר שליט"א, להגביר חיילים לתורה ולמעשים טובים, למהר הגאולה במהרה בימינו, ונזכה לאכול מן הפסחים ואכי"ר. יצחק כדורי".

באותו יום שלח הרב כדורי אל הרבי שליט"א מלך המשיח מתנה לרגל י"א ניסן, על ידי שליח שנסע באותו היום לניו-יורק. הרבי לקח את המתנה בהולכו אל האוהל הקדוש ביום זה.

בחודש סיון תש"נ ביקר אצל הרבי שליט"א מלך המשיח בעת חלוקת הדולרים לצדקה, וברכו: "שיזכה האדמו"ר לנהל עדת ישורון מתוך בריות גופא ונהורא מעליא עד ביאת המשיח". הרב כדורי ביקש את ברכת הרבי שליט"א מלך המשיח להצלחת הישיבה החדשה שהקים בירושלים. הרבי השיב לו בברכה לבבית: "ברכה והצלחה .. בנין גדול זה יהיה הכנה קרובה לבנין האמיתי, בנין בית המקדש השלישי בקרוב ממש.. ואז זה ישפיע על כל כדור הארץ, בהתאם לשמכם "כדורי" להשפיע לא רק בארץ הקודש, אלא בכל כדור הארץ ממש".

בחגיגת י"א בניסן תנש"א בכפר חב"ד נשא דברי ברכה לבביים: "נברך את האדמו"ר, היום יום הולדתו התחלת התשעים שנה, ה' יאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים. אורך ימים ושנות חיים. יזכהו ה' אורך ימים עד ביאת גואל משיח צדקנו במהרה בימינו. ה' יזכהו להגדיל תורה ולהאדירה בכל העולם כולו, ויצליחו וירויחו .. ומכאן אני משגר מתנה, מזכרת אהבה לכ"ק אדמו"ר שליט"א על מנת שישלחוהו וצירפתי דברים בכתב".

ביום הולדת התשעים, י"א בניסן תשנ"ב, שיגר מכתב לרבי שליט"א מלך המשיח: "לכבוד מעלת כ"ק אדמו"ר מנחם מענדל שניאורסון יחי שמו לעד אמן. בניסן נגאלו ובניסן עתידים להגאל. ביום כביר זה הריני מברך אותו בבריאות איתנה ונהורא מעליא. אורך ימים ושנות חיים יוסיפו לו, ויחדש כנשר נעוריו הולך ומוסיף בתורה ומצוות, ובא לציון גואל אכי"ר. מוקירו ומכבדו יצחק כדורי. והריני שולח לו קמיע מכסף לרפואה שלימה וכל טוב אכי"ר".

בחורף תשנ"ב הופיע הספר "תפארת צדיק" על ידי וועד כפר חב"ד. הרה"ח ר' משה גלבשטיין, חבר הוועד, הגיע במוצאי שבת קודש למסור לו את הספר. הוא אמר שאין דרכו לקבל אנשים במוצאי שבת, אבל לכבוד נשיא הדור ומנהיגו קיבלו בכבוד גדול כשהוא מרעיף דברי הוקרה וברכות.

בהתוועדות י"א בניסן תשנ"ג, בכפר חב"ד, אמר: "רפואה שלימה לאדמו"ר. מי שברך את אבותינו אברהם יצחק ויעקב, משה ואהרן דוד ושלמה, הוא יברך וישמור ויעזור, וישלח רפואה שלימה לכ"ק אדמו"ר רבי מנחם מענדל בן חנה שליט"א .. אמן כן יהי רצון. זה הכוס כוס ישועות" - ובאמרו זאת, מסר גביע כסף עם חריטה של ברכה וסגולות שונות; כאשר הגביע הועבר עוד באותו לילה אל הרבי.

הגאון הראשון לציון הרב מרדכי אליהו שליט"א סיפר את הדברים דלהלן: "המקובל הרב כדורי שליט"א היה מרבה להתפלל לרפואתו של הרבי, וכתב עבורו קמיעות וסגולות. בשנת תשנ"ב, כאשר החמיר המצב, התאספו בביתו גדולי רבני חב"ד בירושלים עם גדולי המקובלים, ועשו שם תפילות ותיקונים לרפואת הרבי. היתה הרגשה שמתעסקים בענין הגורלי ביותר לעתידו של עם ישראל. התפילות בקעו ממעקי הלב, וכל מי שנכח במקום הרגיש התעלות מיוחדת".

הפעם האחרונה בה השתתף באירוע חב"די, היתה בכנס האחדות הענקי שהתקיים בערב חג השבועות תש"ס מול בניין 770 בכפר חב"ד, בהשתתפות סלתה ושמנה של חסידי חב"ד מכל רחבי הארץ. הרב כדורי אף על פי שכבר היה חלש, התאמץ ובא לכנס. קודם שבירך את המשתתפים, רצדו על המסך מראות קודש מפגישתו של הרב כדורי עם הרבי שליט"א מלך המשיח. יחד עם הקהל העצום הביט הרב כדורי במסך הווידאו, וההתרגשות נראתה היטב על פניו... עם תום ההקרנה, בירך הרב כדורי את ציבור הרבבה: "יברככם ה', תצליחו בכל מעשה ידיכם בזכות האחדות".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה