chiddush logo

תרופת הפלא ממצה-כרפס- ומרור

31/3/2021

מהי תרופת הפלא - דבר תורה מיוחד לחג פסח
מסופר: בין חסידיו של הרה״ק רבי שניאור זלמן בעל התניא זיע״א, היו שלושה רופאים, אשר מלבד חסידותם המופלגת ידעו גם פרק בהלכות רפואה, ומכך היו מתפרנסים. אחד מהם היה ר' אברהם דוקטור שהתגורר בריגא. מדי שנה לאחר חג הפסח היה בעל התניא שולח לו את השיריים של המצה השלישית מליל הסדר, לכך היה אף מצרף את השיריים של הכרפס והמרור. ר' אברהם הרופא ידע כי אין זה לאכילה אלא היה שוחק אותם ומשתמש בהם באבקות מרפא לחולים השונים.
מסופר שבאחת השנים הוזמן ר' אברהם הרופא למיטתו של איש נכבד, הלה היה ידוע בעושרו ובמעמדו. כשהגיע הרופא החסיד למיטתו, מצא שם את גדולי הרופאים שהובאו מהערים הגדולות. הללו עמדו סביב מיטתו מיואשים, חלקם כבר אספו את כליהם באומרם כי זמנו של החולה קצוב, חלק מהרופאים הביט בזלזול ברופא העבדקן שהחל לבדוק את החולה מראש ועד כף רגל. עד מהרה מצא ר' אברהם כי מצבו של החולה קשה ביותר, לבו וריאותיו כבר כמעט פסקו מלתפקד ושעותיו היו ספורות. ר' אברהם הרופא הבין כי בשעה זו אין זה הזמן לתת תרופה רגילה, הוא פתח איפה את תיקו, הוציא את אבקת המרפא שלו, זו שנטחנה מהמצה של הרבי, מזג עמה מעט מים, והחל להשקות את החולה. חלק מהרופאים שנוכחו במקום פרצו בצחוק רועם. קודם שחזר לביתו, השאיר ר' אברהם הרופא בקבוק עם מי התרופה, והורה להשקות את החולה בתרופה זו פעמים אחדות ביום. לא חלפו ימים רבים, והחולה קם על רגליו באופן של פלא ונס.
שמע הדבר יצא למרחקים, והגיע אף לאוזניהם של הרופאים הבכירים שפקדו את מיטתו באותה שעה. אחד הרופאים הטריח עצמו לביתו של החסיד הרופא, והתעניין לפשר שיקוי הפלאים שהשקה בו את החולה, "הן ריאותיו ולבו כבר היו במצב קשה וחסר תקוה, כיצד הצלחת להחזיר אותו לחיים?" תמה הרופא. חייך ר' אברהם הרופא חיוך של טוב לב, וכשהבין כי הרופא אכן רציני ואפשר להפקיד בידו את סודו, סיפר לו את סוד התרופה. שנים מספר לאחר מכן כאשר בעל התניא שהה במאסר לאחר ההלשנה הנוראה כנגדו, שלחו מפטרבורג את מסמכי המאסר לצנזור שישב בריגא באותה עת, כשנודע הדבר לרופא הבכיר, מיהר להעיד על הרב כי איש כשר וצדיק הוא, עדותו אכן עשתה רושם טוב ונתנה משקל לקראת הכרעת הדין.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע