chiddush logo

דבר העורך על ספר "כרם פתחיה ב' "

נכתב על ידי אוהד, 25/3/2010

 דבר העורך

 

 

"פתח דבריך יאיר מבין פתיים"

(תהלים קי"ט, ק"ל)

 

חז"ל אמרו "מפתח פומך הוי לן נהור", והרמח"ל מרחיב ומבאר שבבריאת העולם האור האיר - כשהפה נפתח - "ויהי אור"

הפתיחה היא נקודת זמן קריטית שקובעת לאן פנינו מועדות (ראה חנוכת בית, פתיחת ההיכל ועוד) ומכיוון שבפתחי'ה עסקינן, פתחי'ה המבטא שירה של שאיפה להיות פתח י'ה - לפתוח לנו משערי התורה הקדושה, במסכת הפותחת את התלמוד, היא מסכת ברכות. הרי שדרכנו לאן, בהירה וצחה.

"כרם פתחיה על מסכת ברכות", יצא לאור לראשונה בשנת התש"ה (1945) בצורה חלקית (בסיוע מוסד הרב קוק, קמ"ה דפים). וכעת יוצא בצורתו השלמה והמתוקנת, בתוספת כתבי יד נוספים שלא פורסמו עד כה.

עיקרו של הספר עוסק בפרק קמא דברכות, בביאור דברי החכמים, כשהדגש הוא על בעל המאמר, ועל הבנת מאמרו מתוך הבנת אומרו.

הרב פתחיה השתוקק מאוד להוצאת הספר, ובייחוד לחלק העוסק בפירוש תפילותיהם של החכמים, כפי שניתן לקרוא בהקדמת המחבר, וכולנו תיקווה שביצענו את עבודתנו נאמנה ונאה למחברה.

ה"כרם" המונח לפניכם איננו רק דפים כתובים אלא גם מגדלור מאיר שכולו מלא חיים שלמים.

באופן אישי ראיתי זאת בקשר שבין הכרם הרוחני שניטע ברוסיה בעמל רב וביגיעה ע"י סבא רבה הרב פתחיה, לבין הכרם הפיזי שראיתי בבנינו בקשיים מרובים ע"י אבי מורי דוד מנקין מקדומים. אבי זכה להקים את הכרם הראשון בשומרון (המתנוסס על גב הכריכה) שנקרא אף הוא "כרם פתחיה" ובשנה הרביעית לערוך את טקס חילול הכרם ברוב עם ובכך לקיים את נבואתו של ירמיהו הנביא: "עוד תטעי כרמים בהרי שומרון, נטעו נוטעים וחללו".

לפני כשש שנים זכינו להוציא בהוצאה מחודשת את כרם פתחיה הראשון, במהלך "עבודת הכרם" זכיתי לברכתה של הרבנית רחל נריה כלת המחבר שבזכות עבודתי אזכה לזיווגי, ואכן בשבוע שבו ניגשתי לבית הדפוס, פגשתי את אשתי שתחי' לראשונה.

בי"ט טבת התשס"ז, מלאו שישים שנה לפטירתו של הרב, והמשפחה המורחבת קיימה מפגש מרגש ומשמח לרגל המאורע, ובו זכינו ללמוד דברים נוספים על דמותו.

השמחה נמהלה בדמעה, כשבי"ט טבת התשס"ח ביום השנה השישים ואחד לפטירתו נרצח נינו של הרב פתחי'ה – אחיקם עמיחי, בשביליה של ארץ חמדה.

ארצנו הקדושה נספגה גם בדמו של הראל עז בן נון, נין נוסף לרב פתחי'ה, שנרצח בעת שביצע סיור בגבעות יצהר בי"ג אב התשנ"ח. ה' יקום דמם.

אמר ר' שמעון בר יוחאי: ג' מתנות טובות נתנו לעם ישראל ולא נתנו אלא ע"י יסורים. ואלו הן: תורה, ארץ ישראל ועולם הבא...

ברצוני להודות לרבונו של עולם,

ובנוסף לכל המשתתפים המסייעים והתומכים בחידוש פני "הכרם", יהי רצון שנזכה בזכות הספר ולימוד התורה הקדושה, לגאולה השלמה במהרה בימינו. אמן.

אוהד מנקין

(נין המחבר)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע