chiddush logo

"וחלים רעים ונאמנים" [כח, נט].

20/4/2022

 "וחלים רעים ונאמנים" [כח, נט].

״לכבוד הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א - שלום וברכה,
במשך שנים ארוכות, סבלתי מאוד מבעיה כלשהי בשתי עיניי. בשלב מסויים, כשהמטרד הפך לבלתי נסבל, פניתי לאיש חסד מפורסם שמתמצא היטב בתחומי הרפואה השונים, ומייעץ לכל חולה שפונה אליו לאיזה מומחה כדאי לפנות כדי לקבל את הטיפול האפקטיבי למחלה ממנה הוא סובל.
היועץ השיב לי על אתר: "ישנם בארצנו שני פרופסורים מעולים, הנחשבים למומחים בתחום בקנה מידה עולמי; תפנה לאיזה מהם שתפנה, כי מבחינתי שניהם שווים במומחיותם, ובע״ה הבעיה תבוא על פתרונה".
החלטתי לפנות למומחה היותר קרוב למקום מגוריי. עלות כל ביקור אצלו היא 2,000 שקל. בתום הביקור אבחנתו היתה, שמדובר באלרגיה קשה. אמנם לאחר בדיקות מקיפות שערך לי, לא נמצאה שום אלרגיה.
בביקור נוסף, הפרופסור, שאגב ניכר היה שהתמסר לטיפול בי, ניסה שיטת טיפול נוספת, אך גם היא לא העלתה מזור למחלתי. וכך היה גם בשני הביקורים הבאים. בקיצור, בתום ארבעה ביקורים (ותשלום בסך 8,000 שקל!), הפרופסור המומחה נלאה מלמצוא פתרון לבעיה הנוראית שכה מטרידה אותי.
נותרתי חסר תקווה. החלטתי שלאחר שעות טיפול כה רבות, בדיקות ניסיונות וצריכת סמי רפואה כה רבים, לפנות אל המומחה השני זה כבר מיותר...
כעבור מספר חודשים, הזדמנתי לאזור בו נמצאת הקליניקה של הפרופסור השני. אם אני כבר פה - אמרתי לעצמי - אולי אנסה להיכנס, על אף שלא הזמנתי תור מראש, וגם אותה שעה היתה לאחר סיום שעות קבלת הקהל של הפרופסור.
דפקתי על הדלת מתוך חשש והיסוס. הפרופסור בעצמו פתח את הדלת, ועוד טרם הספקתי לומר שלום, הוא מיד הודיע בביטחון: "אני רואה את הבעיה בעיניים שלך. יש לך עודף שומנים בדם"... תוך כדי דיבור הוא רשם עבורי רצפט, והורה לי להתחיל בצריכת התרופה כבר היום.
לא חולפים אלא ימים ספורים, ו...אורו שתי עיניי! הבעיה נעלמה כלא היתה, עיניי נתרפאו לגמרי!
התברר שהפרופסור המצוין אבחן את הבעיה מיד ברגע הראשון שהביט בי, שם על מפתן דלתו, ובס״ד המטרד הנורא ממני סבלתי כל כך הרבה שנים, חלף בין לילה כלא היה. התשלום שגבה אותו פרופסור עבור היביקור׳, שארך כ-4 דקות בלבד, היה בסך הכל 500 שקלים. הכנסת ספר תורה
כעבור מספר ימים, בעודי צועד ברחוב, הבחנתי לפתע ביועץ הרפואי הדגול (שהמליץ לי על שני המומחים). אמרתי לעצמי - הנה אל איש החסד הזה פונים מאות יהודים מידי שבוע; כדאי וראוי אפוא שאיידע אותו, ששני המומחים בתחום רפואת העיניים אליהם הוא מפנה את ההמון הפונה אליו, הם לא בדיוק שווים בחכמת הרפואה ובניסיונם כפי שהוא סובר; הראשון ניסה לאבחן, בדק ובחן כמגשש באפילה, והעלה חרס בידו, ואילו השני עלה על הבעיה כבר ברגע הראשון שהביט בי, ללא שום בדיקה... ולכאורה אין בסיפור הדברים סרך של לשון הרע, אלא אדרבה יש בגילוי זה תועלת, כדי שידע המייעץ להבא, שהראשון אינו מומחה כה גדול...
אך לפתע תפסתי את עצמי; הן השרישו בי רבותיי, שלפני שעומדים לומר גנאי כלשהו על הזולת, יש לנהוג במתינות, ולבדוק היטב אם אכן יש בכך תועלת אמיתית... משכך ברצוני לשאול: האם מותר (או מצוה) עלי לספר ליועץ את אשר אירע עימי אצל שני הפרופסורים, או שמא עלי להימנע מכך?״
השיב מו"ר הגר"י זילברשטיין שליט"א: אין לספר זאת ליועץ!
מדוע? - כי לימדונו חכמינו ז"ל (במסכת ע"ז נ"ה.): "ייסורים (חולאים), בשעה שמשגרים אותם על האדם, משביעים אותם: לא תלכו אלא ביום פלוני, ולא תצאו אלא ביום פלוני, ובשעה פלונית, ועל ידי רופא פלוני, ועל ידי סם (תרופה) פלוני, והיינו דכתיב (דברים כ"ח): 'וחוליים רעים ונאמנים׳, רעים בשליחותם (שמייסרים את הגוף), ונאמנים בשבועתם".
הרי לנו, שמשמיים נגזר על כל חולי שבא על האדם (ל״ע), שיתרפא דווקא על ידי רופא מסויים, ולא על ידי רופא אחר.
נוכל להסיק אפוא, שעל היהודי דנן נגזר, שחוליו יתרפא על ידי הפרופסור השני, ולא על ידי הראשון, וזוהי הסיבה שהראשון לא הצליח להביא לרפואתו והשני כן. וממילא יש להניח שהיועץ המקצועי צודק בקביעתו ששניהם שווים, אלא שייסוריו של החולה הושבעו שלא לצאת אלא דווקא על ידי השני, ואם כן באיזו רשות יוכל לספר על הראשון שאינו מומחה, כאשר ראינו שניסה בכל כוחו והתמסר לטיפול, אלא שלא ניתנה לו הסייעתא דשמיא להצליח בריפוי. ולכן, לאחר שהיועץ עקב אחר שני הרופאים במשך זמן רב, ונוכח לדעת על פי עשרות מקרים, ששניהם מומחים מיוחדים במינם, אי אפשר לספר על מעידה חד- פעמית של האחד ולטעון שנחשב לפחות מומחה.
לסיכום: המטופל לא יספר לאיש החסד היועץ אודות אי הצלחתו של המומחה הראשון לאבחן את מחלתו ולהביא לרפואתה, כי הסייעתא דשמיא להביא מזור ורפואה לאיש זה, ניתנה אך ורק למומחה השני (ופריו מתוק).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע