chiddush logo

ביאור מעשיו של יעקב

נכתב על ידי חגי 12, 30/11/2022

 

ביאור מעשיו של יעקב

וַיִּקַּח לוֹ יַעֲקֹב מַקַּל לִבְנֶה לַח וְלוּז וְעַרְמוֹן וַיְפַצֵּל בָּהֵן פְּצָלוֹת לְבָנוֹת מַחְשׂף הַלָּבָן אֲשֶׁר עַל הַמַּקְלוֹת (ל, לז)

מדוע יעקב עשה זאת? האם אין בכך רמאות?

כתוב בפסיקתא זוטרתא: "ואם תאמר, היאך עשה יעקב ככה, להציג את המקלות על הבריכות ליחמנה במקלות, והדבר נראה כגניבה? תשובה, חלילה אין זה גניבה, שהמלאך כבר אמר לו, שנאמר 'ואשא עיני ואראה', מה שעשה על פי המלאך עשה, שכן דרך האות שיבוא על עשיית המעשה, כמו שעשה משה רבינו במצרים בשחין, שזרק פיח כבשן ונעשה שחין, וכן הכנים, וכיו"ב... כך עשה יעקב אבינו על ידי מעשה, והיה המלאך מסייע לו, וילדו כיוצא במקלות, ואם לא יאמינו בזה הדבר, שעל ידי המלאך היה, כל מי שהוא רוצה לעשות כל צאנו לבנים ישים מקלות לבנות בשקתות המים יהיו כן, הלא כלא כלום, אלא ללמדך כי סייעתא מן שמיא היה".

רבי חיים פלטיאל מתרץ שהצעת יעקב דיברה על הסרת השה, לא על השוורים, כפי שעשה לבן, ששינה ורימה את יעקב. וצריך לומר גם שיעקב הזהיר את לבן, כשאמר לרחל 'כִּי אֲחִי אָבִיהָ הוּא', וכדרשת חז"ל "אם לרמאות, כי אחי אביה הוא", אם יעשה לי רמאות אף אני אעשה לו כן. משרימהו לבן תחילה והחליף את משכורתו והפר את הסיכום שביניהם, המעשה של יעקב היה בבחינת נס, ולא רמאות.


מוזמנים לבקר באתר תורתך שאלתי בקישור

https://shaalti.co.il/

ולמצוא רעיונות נוספים

 

להצטרפות לקבוצה שקטה לרעיונות יפים לפרשת השבוע

https://chat.whatsapp.com/EUVR197VITp8LQMjx429Uc

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע