chiddush logo

בירור ניצוצות הקדושה מצמיח ישועות

נכתב על ידי אביהו ח, 5/6/2025

 







חסידות יומי בפרשה החסידית - ויהי בשלח חלק ב

(דף סא עמודה ג)

והנה כמו במשל שבזריעת הגרעין הנזכר לעיל, שאינו צומח עד שנרקב ויפסד ואז יעלה ויצמח - כך אי אפשר להעלות ולהצמיח תוספת אורה ושמחה בה' כנזכר לעיל, כי אם על ידי לב נשבר, רוח נשברה - רוח הסטרא אחרא הגסה בקרבו, שיבא לידי רקבון והפסד, "ישוב אל ה' וירחמהו"  - על גלות ניצוץ אלהי שנפל בקליפות להחיותם, איך שנפל מאיגרא רמא כו'.

ועל דבר זה תקנו תיקון חצות - כדי להיות התפלה בכוונה. וכמאמר רבותנו זכרונם לברכה  "אין עומדין להתפלל אלא מתוך כובד ראש" - שיהא מיצר ודואג על בחינת ראש ומעלת קדושתו יתברך, שהוא כביכול בכובד הגלות.

אלא שלחסידים הראשונים היה די בשעה אחת, בהתבוננות שעה אחת קודם התפלה. אבל לשאר - צריכין לקבוע עת וזמן בפני עצמו לעורר מרירות בנפשנו, דהיינו בחצות. ואחר חצות - לימוד התורה בשמחה, ואור הבא מתוך החשך כו', כמו שנתבאר במקום אחר.

וזהו "תחת אשר לא עבדת את ה' בשמחה וגו'"  - שהוא עונש מדה כנגד מדה, לפי שבחורבן בית המקדש נאבד ממנו בעונינו השמחה שלמה שהיתה במקום מנוחתה שעל ידי זה יעלה ויבא ויגיע לבחינת השמחה ואורה הבאה מתוך החשך כנזכר לעיל.

וזה שאמרו רבותנו זכרונם לברכה על רבי עקיבא כשראה כרך של עובדי כוכבים ומזלות - שחק ואמר: אם לעוברי רצונו כך לעושי רצונו על אחת כמה וכמה.

פירוש שהשפעת חיות ושפע עולם הזה לעובדי כוכבים ומזלות, שהם נקראים עוברי רצונו שעובר על הרצון מבחינת למעלה מהרצון - כי שם אין העונות מפסיקים ומעכבים את השפע, כי "אם צדקת מה תתן לו ורבו פשעיך מה תעשה לו" , אלא אחר שנתהווה בחינת רצון, ורצון אותיות צנור שהוא מעבר התגלות שפע וחיות אלהי דרך צמצום והשתלשלות סדר המדרגות על פי מדותיו יתברך ששם הוא על פי דרכי התורה "אם בחקתי תלכו וגו'" , 

אבל למעלה הוא כחשיכה כאורה, ומשם הוא יניקת עובדי כוכבים ומזלות דרך נפילת האור שמרחוק כנזכר לעיל, אף שהם רחוקים מאור פניו יתברך המתגלה כנזכר לעיל.

וכל שכן לעושי רצונו - דהיינו העושים הרצון וממשיכין שפע וחיות אלהי דרך צנור המתגלה בהשתלשלות המדרגות, שהרי הם עליונים וקרובים יותר למקורם ושרשם, אלא מאחר שנמשכין מאור פניו יתברך בדרך התפשטות האור בסדר המדרגות והשתלשלות שלא בדרך נפילה חס ושלום אי אפשר להיות השמחה בהתגלות אורה כנזכר לעיל.

אבל לעתיד כשיתעלו הנצוצות הנפולים כנזכר לעיל הרי גם בחינת אור וחיות שהיתה בתוך הנפילה שהיא מבחינת למעלה מהרצון מתגלה בתוספת אורה ושמחה בגלוי רב ועצום ביתר שאת:

וזהו "ויהי בשלח פרעה את העם" - כי פרעה אמר: לא ידעתי את ה' והוא בחינת עורף אחוריים דרצון העליון ויניקתם מבחינת עוברי רצונו הנזכר לעיל. 

והיה משלח פארות וענפים ועושי פרי למעלה "את העם" שעל ידי גלותם במצרים והשתעבדותם בהם, גרמו שנתעלו בחינת נצוצי אלהים שנפלו שמה בשבירת הכלים. 

והוא הוא בחינת כח הצומח להצמיח ישועות ישראל, 
כמו שנאמר "ופרעה הקריב" ואמרו רבותנו זכרונם לברכה "שהקריב את לבם של ישראל לאביהם שבשמים". ועל דרך זה נתיסד כל שירת הים "אז ישיר משה וגו'". כמו שנתבאר במקום אחר:

בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו  להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע