chiddush logo

כנפי יונה- פרשת קרח

25/6/2025

 פרשת קרח


ברוח זו, ערב ראש חודש טוב ומבורך לכל ישראל ולהצלחת החיילים באחדות העם, אמן. 

לע"נ החיילים הקדושים שנפלו בעזה ובכל מלחמות ישראל. 

כפי שנאמר, הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו על כל הניסים הגלויים שעשה לעמו, שכן לפי הערכות גורמי הביטחון היה אמור להיות אלפי הרוגים מטילים במלחמה מול איראן, בני עמלק – ימח שמם.

נפנה עתה אל הפרשה:

וַיִּקַּ֣ח קֹ֔רַח בֶּן־יִצְהָ֥ר בֶּן־קְהָ֖ת בֶּן־לֵוִ֑י וְדָתָ֨ן וַאֲבִירָ֜ם בְּנֵ֧י אֱלִיאָ֛ב וְא֥וֹן בֶּן־פֶּ֖לֶת בְּנֵ֥י רְאוּבֵֽן׃

רש"י כתב: ויקח קרח לקח עצמו לצד אחד לחלוק על משה כדי לערער על הכהונה.

לדבריו, טענת קורח היא שיש חוסר צדק, וטעמו כי עמרם, אביו של משה, הבכור לקהת, ושני בניו משה ואהרון נטלו גדולה: אחד מלך ואחד כהן גדול.

ולפיכך שאל קורח: מי הבא בתור ? הלא אני, 

שאני בן יצהר אחרי עמרם אביו של משה. אם כן, למה משה דילג עלי? ומכאן מסקנתו: לפיכך אין צדק!!

נעסוק בהמשך במחלוקת שעשו עדת קורח, ומדוע התכנסו 250 איש ראשי סנהדראות ומתוכם גם נביאים ובאו לצד קורח לחלוק על משה.

סוף הפסוק שפתחנו מזכיר את און בן פלת בן ראובן. 

וכאן חשוב לציין ש רבותינו אומרים כי אשתו של און בן פלת הצילה אותו בחכמתה,

וזאת על מנת שלא יצטרף עם עדת קורח לחלוק על משה.

מה עשתה? השקתה את בעלה ביין טוב עד שהשתכר, ויצאה לפתח הדלת ופיזרה את שערה.

וכאשר בא השליח לקחת את בעלה, ראה אותה ומיד חזר על עקבותיו כי לא היתה צנועה.

ועל זה אמר שלמה המלך: חכמת נשים בנתה ביתה (משלי יד א).

מעניין לציין כי הגמרא בסנהדרין בשם רב (דף קט ע"ב) 

אינה מזכירה את שמה של אשת און, אלא רק את המעשה שעשתה להציל את בעלה ממות בטוח.

250 איש גדולי ישראל שהיו בשעתו, עד אשר הרשיעו והעיזו פניהם נגד רבם,

ומכאן עולה השאלה:

250 איש הם אינם מבני לוי, כמו און בן פלת. אם כן, מדוע הכניסו את עצמם למחלוקת שלא נגעה להם ?

התשובה לכך היא, יש כמה תירוצים, אולם לדעתי בחרו בכספו של קורח על פני השכל הישר, ולכן חלקו גם על הנהגת משה ועשו עמו מלחמה.

ומניין אני אומר זאת ? 
הכתוב אומר: "ויקומו לפני משה אנשים חמישים ומאתים נשיאי עדה" (לעיל ט"ז פסוק ב).

"ויקומו" הוא מלשון קמו למלחמה, כפי שנאמר גם ב: "ויהי בנסע הארן ויאמר משה קומה ה' ויפוצו אויבך" (במדבר י, לה)

וכן בכתוב: "ויקומו ויעלו בית אל" (שופטים כ, יח)

ומכאן מוכח ש "ויקומו לפני משה" למלחמה באו, לערער על הכהונה ועל הנהגת משה.

קורח לא רק חלק על הכהונה, אלא גם היה מסית ומדיח, ועל כך עונשו כבד שאין לו חלק לעולם הבא.

ועל כך אמר משה: "האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף" (פסוק כב)

ולכאורה קשה, כי רק הוא חטא? והלא גם ה 250 איש חטאו ! 

אלא שכיון שהיה הוא המסית, החטא נקרא על שמו.

ומכאן לומדים ש יש להיזהר מאוד מהמחלוקת, שהרי היא אש בשדה קוצים ולא מבחינה בין צדיק לרשע.

ועל זה אמר רבי אילעאי, אין העולם מתקיים אלא בשביל מי שבולם פיו בשעת מריבה, וכך זוכה שעליו העולם עומד.

נשוב עתה אל קורח. יש מקום לשאול:

למה רצה קורח לערער על הכהונה ?

והתשובה היא, מפני שקורח ראה, לשיטתו, שאין צדק במינוי של אלצפן בן עוזיאל שהוא אחי אביו הקטן.

ולכאורה יש צדק בטענתו, שכן הנשיאות גדולה יותר מנושאי הארון שאחרת מה חרה לו?

וכאן מתגלה מידה כנגד מידה: מה שקורח ואבותיו יצהר וקהת לא נהגו ביושר כלפי אחרים, כך נהגו עמו, כפי שנוכיח.

ראיה לכך: בפרשת נשא הקב"ה הקדים את קהת לפני גרשון:

"נשא את ראש בני גרשון גם הם" (נשא ד, כא)

רש"י פירש שמשה יעשה לבני גרשון כפי שעשה לבני קהת  ומכאן משמע שהקדים את בני קהת לפני גרשון הבכור.

וכידוע גרשון הוא הבכור, שהרי נאמר "גרשון קהת ומררי" (במדבר ג, יז)

משה רבנו דילג על גרשון על פי ה', ובחר את קהת ראשון לתפקיד לפני גרשון.

ואם כן, נשאלת השאלה: מדוע קורח לא אמר אז שאין צדק ?

הלא גרשון הוא הבכור והוא נדחה לפני סבא רבה של קורח.

נראה כי התשובה היא פשוטה: כיוון שקורח בן קהת ונוח לו שהקדימו אותו על פני גרשון הבכור.

כלומר, כאשר התוצאה נוחה לו הוא שותק; אך כשפוגעת בו הוא מקים מהומה.

ומכאן ברור ש קורח אינו ישר. ומה יש לו להלין ?

ושש אנכי כי הפרכנו את טענות קורח.

בפרשת נשא פירשתי בהרחבה למה דילג הקב"ה על בני גרשון וראו שם.

מכאן ראיה ש קורח אינו ראוי, כי לא היה אדם ישר אלא אדם גס רוח, רשע, ומלא בגאווה ולכן אינו ראוי לתפקיד נשיא.

וזו בדיוק הסיבה ש הקב"ה דילג עליו, כמו שנאמר, "שופך בוז על נדיבים" (תהילים קז, מ)

ועליו אמר דוד המלך: 
"גבה עיניים ורחב לבב אותו לא אוכל" (תהילים קא, ה)

ובהקשר זה אמרו: אדם גאה  נבלה סרוחה טובה הימנו.

וזה היה קורח שאיבד את עולמו ברגע אחד, כאשר חלק על השכינה והוא בין אלה שאין להם חלק לעולם הבא.

נוסיף ונאמר: בעונש עדת קורח היה נס גלוי. מה היה הנס ?

שפתחה האדמה את פיה ולא היו קורח ועדתו מרוכזים במקום אחד, אלא מפוזרים בין העם, קבוצות קבוצות.

ואעפ"כ פתחה האדמה את פיה בדיוק מתחתיהם כאילו הדומם יודע להבחין מי הוא קורח ומי אינם בדיוק כמו במכת ערוב.

שבת שלום ומבורך לכל ישראל. אנא שתפו את דברי התורה הלאה, לזכות את הרבים ותהי הזכות תעמוד לכם.

לעילוי נשמת אמא יקרה וצדיקה שושנה זורייה בת שמחה 
ת.נ.צ.ב.ה

לעילוי נשמת מורנו הרב רבי מאיר מאזוז זצוק"ל זיע"א

לע"נ אבא יקר חיים ברבי בן חביבה, ואחיו בנימין קרעי בן חביבה ת.נ.צ.ב.ה

יהודה קרעי בן נג'ימה, חביבה בת פלילה, דוד סבן בן סלטנה, שמחה בת פלילה. 

חתאתו יעקוטה כאיו בן שמחה, ג'ירייה בת מסעדה. 

יהודית חיים דוד בני יעקוטה . 

סימה בת שפיקה, איציק בן שפיקה

לע"נ גבורי ישראל ובכללם 
ארנון זמורה
תומר גרימברג
רועי נהרי
אביב מגן 
אברהם משה בראון
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע