נשמתם של היהודים
נכתב על ידי אביהו ח, 13/7/2025
*"היום בתניא"*
י"ד תמוז
תניא "אגרת התשובה"
המשך פרק ד'
שנה פשוטה
?
*נשמת היהודי:*
כדי להבין את גודל הפגם שהחטא פועל בנשמה, מחובתינו להכיר מעט את מהותה - את הנשמה כפי שנמשכה מלמעלה, ואת הנשמה כפי שהיא מלובשת בגוף. מה מאפיין את נשמתו של היהודי, ומה ההבדל בינה לבין שאר הנבראים.
בשני פסוקים מתאר רבנו את מהות הנשמה: "כי חלק הוי' עמו", ו"ויפח באפיו נשמת חיים".
...
*"כי חלק הוי' עמו":*
נשמתו של היהודי, לא רק כפי שהיא למעלה, אלא גם כמו שהיא מלובשת בגוף, היא "חלק משם הוי' ברוך הוא" - וכאשר האדם חוטא, הוא פוגם חס ושלום בארבעת האותיות של שם הוי' (י-ה-ו-ה).
...
*"ויפח באפיו נשמת חיים":*
בבריאת אדם הראשון (שנשמתו היתה נשמה כללית, שכללה את כל נשמות ישראל), נאמר "וייצר ה' אלוקים את האדם עפר מן האדמה, ויפח באפיו נשמת חיים".
ומסביר אדמו"ר הזקן, שכדוגמת האדם: שהחיות אותה הוא משקיע בדיבורו היא חיות חיצונית בלבד וההבעה היא ללא כל מאמץ מיוחד. ולעומת זה, בהבל אותו הוא מוציא בנפיחה בפיו (כתוקע בשופר למשל), הנפיחה היא בכח ובמאמץ שבו הוא ממשיך הבל וחיות מפנימיותו. הנה, כך הוא גם לגבי הקב"ה: הביטוי "ויפח באפיו נשמת חיים" בא להורות, שהחיות אותה השקיע הקב"ה בנשמתו של היהודי אינה חיות חיצונית, אלא חיות פנימית "מתוכיותו ומפנימיותו".
...
*המלאכים לעומת נשמות ישראל:*
כמבואר לעיל ב"שער היחוד והאמונה", לעולם כולו חיות אלוקית.
ובתניא שלפנינו מודגש, שבעוד שבכל הנבראים (כולל צבא השמים והמלאכים) שנבראו בדיבור ("בעשרה מאמרות"), החיות הנמשכת בהם מהבורא היא חיות חיצונית בלבד (כדוגמת החיות אותה משקיע האדם בדיבורו). הרי שבנשמת האדם שעליה נאמר "ויפח באפיו", נמשכה חיות פנימית מהבורא "מתוכיותו ופנימיותו" - כך שנשמת היהודי שונה במהותה משאר הנבראים.
...
*המאמר "נעשה אדם":*
רבנו מבהיר, שגם המאמר "נעשה אדם", שונה משאר העשרה מאמרות שבהם נברא העולם.
שכן אם למשל, במאמר "ויאמר אלקים תוצא הארץ נפש חיה", נבראו במאמר זה מ"אין ליש" כל הבעלי חיים בגופם ובנפשם (הגוף והנפש כאחד) - הרי שבאדם שונה הדבר.
עצם התהוותה של הנשמה הוא על ידי "ויפח וגו'". ואחר כך, על ידי האותיות שבמאמר "נעשה אדם", היא יורדת למטה להתלבש בגוף הנמצא בעולם הזה התחתון - כך שגם בהיותה בגוף, הנשמה היא "חלק שם הוי' ברוך הוא".
*"היום בתניא"*
ט"ז תמוז
תניא "אגרת התשובה"
המשך פרק ד' (עמ' צ"ה)
שנה פשוטה
?
*"וככה ממש":*
כאמור לעיל, נשמת היהודי היא חלק משם הוי' - פרט המורה, שהחיות הנמשכת בנשמה מהבורא, היא חיות פנימית.
וכהמשך לזה, מוסיף רבנו בסוף הפרק את ההבהרה: שכדוגמת הספירות העליונות הנכללות ונרמזות בשם הוי'. "ככה ממש" גם נשמת היהודי, בהיותה חלק משם הוי', יש בה בנשמה, בכחותיה הנפשיים ובעניניה הרוחניים, את הבחינות השונות הנרמזות בשם ה' על כל ארבע אותיותיו (י-ה-ו-ה).
...
*אותיות הוי' שבנשמה:*
באופן כללי, האותיות *י-ה* מורות, על החכמה *(י)* וההשגה *(ה)* שהיהודי משיג באלוקות על ידי התבוננותו.
האות *ו'* מורה על התפעלות המידות שבלב.
והאות *ה'* האחרונה, מורה על קבלת עול מלכות שמים במחשבה דיבור ומעשה, להיות סור מרע ועשה טוב כל היום.
...
*נשמה החדורה באלוקות:*
להרחבת הבאור נבהיר, שכספירות כן הנשמה, שם הוי' כלול וחדור בקרבה וזו הסיבה שהנשמה מסוגלת לקלוט אלוקות ולחוש אור וקדושה - דבר המוצא את ביטויו, לא רק ב"נשמה" כפי שהיא למעלה, אלא גם ב"נפש האלוקית" המלובשת בגוף הגשמי ונמצאת כאן למטה.
השכל הנעלם שבנשמה, אשר בכחו לצאת אל הגילוי להבין ולהשכיל את גדולת הבורא ואמיתתו יתברך, מרומז באות י'. ואילו ההתבוננות עצמה המביאה את הולדת המידות אהבה ויראה, היא מרומזת באות ה' הראשונה.
להמשיך את המידות ולהחדירן בעסק התורה וקיום המצוות היא בחינת האות ו'. כאשר על עצם הלימוד והקיום המעשי של המצוות (המתבצעים בקבלת עול מלכות שמים, במחשבה בדיבור ובמעשה), רומזת האות ה' המופיעה באחרונה.
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
מושגים ביהדות , מושגים בסיסים ביהדות , נשמה:
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535907
בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)