השוהה כל הלילה במכוניתו, ואין מדליקים עליו בביתו- רשאי להדליק בה, ונכון לא לברך.
השוהה כל הלילה במכוניתו, ואין מדליקים
עליו בביתו- רשאי להדליק בה, ונכון לא לברך.
הרב שי טחן
נראה שכיון ששוהה במכונית למשך כל הלילה נחשב זה לעת עתה כביתו. הרב
מנשה קליין (שו״ת משנה הלכות ח״ז סימן פו) כתב שאין צורך בדין ’בית’ כדי לקיים את
מצוות ההדלקה, אלא די בכך שיהיה ’מקום מסוים’, ועיין גם בספר ויצבור יוסף (ח״ב
סימן נו).
הרב הארפענס (מקדש ישראל, חנוכה סימן עד) הביא דיעות האחרונים שהתירו
להדליק במכונית, והסיק שאם נוסע כל הלילה רשאי להדליק שם בברכה. אולם הרב דוד יוסף
(ספר תורת המועדים חנוכה סימן ב’ אות יח) כתב שכיון שיש בזה מחלוקת, נכון להדליק בלא
ברכה.
עוד הוסיף בספר מקדש ישראל שם שהשוכר מונית לנסיעה הנמשכת כל הלילה
אינו מדליק בה, וזה שלא כמו שרצה לומר באחד הספרים שכיון שמשלם לנהג עבור הנסיעה
נחשבת המונית כרשותו, שברור שמשלם לנהג עבור שירות הנסיעה בלבד ולא שכר את המכונית
עצמה.



