chiddush logo

10 טפחים - רשות אחרת

נכתב על ידי יניב, 12/2/2015

 

"ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת מבין שני הכרבים אשר על ארון העדת את כל אשר אצוה אותך אל בנ"י" (כה,כב) ושאינה גבוה עשרה טפחים- מנלן?.. ארון תשעה וכפרת טפח הרי כאן עשרה, וכתיב "ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת" ותניא ר' יוסי אומר: מעולם לא ירדה שכינה למטה' וכו' (סוכה ד,ב-ה,א) הרי שלמדו שמתחת לעשרה טפחים סוכה פסולה מדין רשות. 'ותניא-.. ש"מ למעלה מעשרה מיפסקא רשותא' (רש"י). וביר' למדו לעניין שבת: 'מנין למעלה מי' שהיא רשות אחרת?- ר' אבהו בשם ריב"ל: “ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת אשר על ארון העדות מבין שני הכרובים" וכתיב "אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם", מה הדיבור שנאמר להלן רשות אחרת, אף דיבור שנאמר כאן רשות אחרת' וכו' (שבת א,א). והקשה הת"ת כיצד למדו לעשרה טפחים מהארון הרי נאמר בגמ' ביומא (עב,ב) 'אמר רחבה אמר ר"י: שלש ארונות עשה בצלאל... חיצון עשה ומשהו' וכו' הרי שהארון הוא 10 וקצת ולא בדיוק 10? ונישאר בצ"ע. וניראה בפשטות שכיון שה'משהו' הוא דבר שאינו מוגדר כ"ך שלכן ניקרא 'משהו' אז אין להתחשב בו, שאנו מחשבים ע"פ מידות מסויימות ומוגדרות, כיון שבמסקנה זה הלכה למשה מסיני והפס' רק לרמז אסמכתא (סוכה ו,א-אם חל גם על זה..). אולי אפשר שבגמ' מובא חשבונות כיצד זה 10: 'בשלמא ארון תשעה דכתיב "ועשו ארון עצי שטים אמתים וחצי ארכו ואמה וחצי רחבו ואמה וחצי קומתו" אלא כפורת טפח מנלן?' וכו' (סוכה שם) 'וארון לא תשעה טפחים הוא?- דבית ר' ינאי אמרו בכפורת טפח.. באמת ששה..' (יר' שם), הרי חשבו ע"פ הנתונים שמופיעים בתורה, ולכן אמנם במציאות היתה שכבה של 'משהו' בכיסוי הארון שהוא גרם לו להיות 10 ומשהו, אולם כיון שהתורה לא נתנה בו שיעור ולא התייחסה אליו כלל, אז גם אנו לא מתייחסים אליו אלא לומדים את הפס' “ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת" כחל על המידות שניתנו בפס' קודם "ואמה וחצי קמתו" (כה,י) פלוס הכפרת, שגובה הארון מחושב לעניין הרשות כאילו הוא רק אמה וחצי בלי ה'משהו'. אי נמי, אם נאמר "מעל הכפרת" לשם מה יש לומר גם "מבין שני הכרובים" ועוד "אשר על ארון העדות", הרי ודאי שזה בין הכרובים יוצא, ושהם מעל הארון? ועוד, מדוע התורה על הכפרת לא נתנה גובה (כה,יז)?- לכן למדו שזה כעין בא לרמז שהדיבור אמנם מעל הכפרת, אבל כביכול היה ראוי להיות כבר מהכרובים שמעל הארון, כביכול מה10 , שיוצא 'משהו' פחות מקצהו של הגובה, ולכן לא אמר גובה לכפורת, כאילו היא פחות מטפח לעניין הראוי לדיבור כאילו הכרובים שקועים משהו בתוך גובה הכפרות ומשם ראוי לדיבור. והנה מה העניין בעשרה טפחים?- ביר' זה נילמד לעניין שבת, ששבת זה סוף הבריאה שהיתה ב-10 מאמרות, והמאמרות זהו גם סוג של 'דיבור', ולכן כאילו שהעולם ניברא ע"י פעולת המאמרות שמשמים (קדושה) שירד וברא את הארץ, ולכן הארץ שבה יש הסתר פנים, כביכול מצומצם מה', זה 10 טפחים, ומעל זה יכולה לרדת השכינה הקדושה מבלי לקדש את העולם להיות שמים ללא צמצום מה'. ותפקידנו בעולם הוא לקדש ולגלות את ה' בעולם עד שיהיה כשמים, ולכן למדו בגמ' לעניין סוכה שהיא כנגד ענני השכינה, ולכן צריכה להיות מעל 10 כדי להיות כמו השכינה שמעל 10 לפחות, ואנו בונים את הסוכה במקום הבית, להפוך את הבית והעולם כולו לקדוש עד שיחול "מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" (ישעיה יא,ט) שאנו מקדשים את העולם עד שכעין ניברא מתחילה כולו בקדושה גלויה, מאותו שלב של "ורוח אלקים מרחפת על פני המים" (בראשית א,ב) שיהיה ה' גלוי בעולם בלא צמצום.

לע"נ אמו"ר אברהם בן יהושע צבי הכ"מ.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה