chiddush logo

"אף אתה הקהה את שיניו"

22/3/2015

 "רשע מה הוא אומר מה העבודה הזאת לכם...אף אתה הקהה את שיניו...".


מעצם כך שכתוב בהגדה "אף אתה" ניתן לחשוב שבעל ההגדה יצא מנקודת הנחה שלכתחילה "אתה" לא לוקח אחריות על הרשע ולכן פוקד עלינו בעל ההגדה "אף אתה", כלומר גם אתה שחשבת להימלט מלקיחת אחריות, גם אתה קח אחריות על הבן הרשע. 
לכאורה מדוע יצא בעל ההגדה בהנחה כזו? האם הוא רואה את האדם כמתחמק סדרתי מכל אחריות? הרי כל תמצית ההגדה היא הסתכלות אופטימית על העתיד, אז מדוע ההנחה כאן הינה פסימית?

אלא שניתן לומר שמתבטאת כאן דרך חינוכית. "אף אתה", כלומר אתה תהיה כ"אף" בבחינת "והריחו ביראת ה' ולא למראה עיניו ישפוט", בחינת "אזמרה לאלוקי בעודי". 
אומרים חז"ל:"אֵיזֶהוּ דָּבָר שֶׁהַנְּשָׁמָה נֶהֱנֵית מִמֶּנּוּ וְאֵין הַגּוּף נֶהֱנֶה מִמֶּנּוּ? הֶוֵי אוֹמֵר: זֶה הָרֵיחַ". את הריח יכול לקלוט רק האף. על המילים "ריח ניחוח" מפרש רש"י "נחת רוח לפני שאמרתי ונעשה רצוני". הכוונה היא בעצם שבעזרת בחינת ה"אף אתה", בחינת "והריחו ביראת ה' ולא למראה עיניו ישפוט", נוכל ליהנות מנשמתו של אותו רשע שהיא חלק אלוק ממעל.
איך עושים זאת?
מסביר בעל ההגדה: "הקהה את שיניו".
המשמעות של "קהה" היא "שקצהו נשחק,לא חד" (לפי אתר האינטרנט מילוג). כאשר המציאות בעינינו היא "קהה" הרי שכולה מישור ואין שוני בין דבר לדבר. "הקהה את שיניו" הכוונה היא לגרום ששיניו לא יהיו שיניים חדות לצורך טרף בבחינת "הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה", אלא שיניים ישרות לצורך אכילה בריאה וראויה. זו הדרך לראות את הבן הרשע.
שנזכה ללכת בדרך זו ולראות כל יהודי ויהודי כ"קהה" ולא כ"חד".  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה