chiddush logo

מדרש אשאביאל: קדושים, עליה ג, תפארת בשבוע

נכתב על ידי danielginerman, 20/4/2015

 קדושים, עליה ג, תפארת בשבוע. ויק' יט,לב: "מפני שיבה תקום, והדרת פני זקן, ויראת מא-להיך: אני י-הוה".

כבוד נרדף לכובד, למשקל מרובה. מי שכבד, מי שסוחב על שכמו ימים ארוכים, לימוד רב, תיקונים ונסיונות ועשיה רבה בטוב, הוא עלול להיות מכובד. ובדיוק כפי שהחן העצמי יתגלה אך בעיני הזולת, אכן לא יהיה מכובד זה אשר האחרים לא יכבדוהו; ואם הוא ראוי לכבוד ואין הוא מקבלו, המתבצע הוא מעשה של עול ובזיון.

כתוב [מש' כ,כט]: תפארת בחורים כחם; והדר זקנים, שיבה. הרי שהשיבה, היא המראה בשער לבן וכל המתלוה אליו, היא מהדרת את הזקן, את המכונה זקן אשר הוא, כדברי הגמרא (קידושין לב ע"ב), נוטריקון לאמור "זה קנה חכמה". על כך, פוסקת הגמרא אשר יקום האדם בפני החכם (הזה שיש בו חכמת אמת יתירה משלו) ויכבדהו, וכן לכל אשר נראים עליו סימני שיבה, בלבד שלא יהיה רשע או מחטיא את הצבור.

אז הפסוק שלנו הולך בהדרגה, להביאך אל האהבה השלמה. ראשית כל, הכי קל: אם בעיניך תראה שיבה, קום לסימן של כבוד. זה יכין אותך להדר את פני הזקן, לשמש את החכם הצדיק, ממנו תקבל אור. מאז שאת הצדיק אתה מדיק לזהות ולשמשו בשמחה, תגיע בקלות ליראת ה', בקל וחומר: אם הצדיק הוא אשר מגלם את צלם הא-להים, הזה שנדמה במידותיו למידות הא-ל, ובו אתה נוהג כבוד, על אחת כמה וכמה תירא את הא-להים עצמו. וכפי שאתה גודל בקדושה, כן תתעלה מיראת הא-להים לאהבת ה'. "מפני שיבה תקום, והדרת פני זקן, ויראת מא-להיך: אני י-הוה = 2765. וכך, [איוב לו,כד] "זכר (זכור) כי תשגיא פעלו, אשר שררו אנשים": יהיה נוכח אצלך לרומם ולהלל ולשבח את מעשה הבורא ית' אשר ראו וחוו אנשים, אותם זקנים ושבים אשר קבלו ממסורת האבות והרבו לראות ולחוות בימיהם עצמם; וככה תינצל, בי העולם הזה טוב ורע מעורבבים בו, אור וקליפה, [דה"א כא,כט] "ומשכן י-הוה אשר עשה משה במדבר, ומזבח העולה, בעת ההיא, בבמה, בגבעון": "בעת ההיא, בבמה, בגבעון" = 675, (ברא' א,ד) "בין האור ובין החשך", ואתה תביאם ((שמ' כט,ד) "אל פתח אהל מועד" בחזרה, אל פתח המועד והעת הנכון להתגלותם בכל פארם, (דב' כד,יג) "ולך תהיה צדקה".

אשר תקום מפניו ותהדר, הנם יחדיו "שיבה, פני זקן" = 614, כי הזקן השב, הצדיק הבא בימים והוא מתוקן ועושה שלום, זכה לדרגה של (שמ' לב,טז) "חרות", שחוק הא-להים חרות על קורות לבו כפי שנחרת על לוחות הברית ולא נתפס בהן. ואז תירא את "א-להיך" = 66, + 614 = 680, הוא (מיכה ב,ז) "עם הישר הלך (הולך)", ועל ידו, צדקת הצדיק (תהי' קיב,ט) "תרום בכבוד" להאיר לעולמו. והדרגה הרביעית במעלה היא כבר החרות שלך. כי נוסיף את חותם הפסוק "אני י-הוה" = 87, כולו רחמים, לשלושת המעלות הקודמות, והם ביחד 767, כי האהבה התמימה הביאך להתעלות עד כדי (ויק' א,ט) "עלה, אשה ריח ניחוח לי-הוה"; ואתה חי בתודעת העולם הבא בעולם הזה, (במ' כב,כג) "ותלך בשדה" בין אוצרות ה' כבן בית, לראות את אשר (יש' סד,ג) "עין לא ראתה", כי אף (תהי' לז,לט) "בעת צרה" לא בקשת כי אם (שמ' י,כט) "ראות פניך", (תהי' ח,ב) "י-הוה אדנ-ינו, מה אדיר שמך", ומה טוב כל (יח' יא,כה) "אשר הראני" ואדע.




**************************

הקבוצה שלנו בפייסבוק: https://www.facebook.com/groups/toratmashiach/

הבלוג שלנו: http://titularesdetorah.blogspot.com/

אם ברצונך לקבל את ההתבוננות היומית באמצעות הקבוצה המיועדת בווטסאפ, בקש למספר 0523066459 את הצרפותך לקבוצת "מדרש אשאביאל"

אנו עושים גם ניקוי בעופרת יצוקה, לביטול כח עין הרע וכישופים. המידע, וההזדמנות להזמין לעצמך עבודה נאמנה שלרוב הסיכוים תשנה את חייך מיד: https://www.facebook.com/ainharavekishuf/app_208195102528120 

ואם נכון בעיניך לעזור לנו לקיים את השליחות אשר לקחנו באהבה על עצמנו, ברוכה הבאה תמיכתך באמצעות פייפל. אם באפשרותך, יתן לנו הרבה נחת שתעשה מנוי זעיר לפרנסת השעות הרבות אשר אנחנו מקדישים כל יום בשמחה להתבוננות זו.

תרומה חד-פעמית: http://goo.gl/lRDiAw

המנוי: http://goo.gl/Snh7JU

***************************


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע