chiddush logo

נקודה למחשבה

נכתב על ידי שניאור, 23/7/2015

 

לק"י

חברים שלום

מצ"ב רעיון לשולחן שבת

שבת שלום   אבישי

From: הלכה יומית [mailto:[email protected]]
Sent: Wednesday, July 22, 2015 11:47 PM
Subject:
רעיון לשבת פרשת דברים, שבת שלום ובשורות טובות במהרה.

 

 

שמיעה בקול גדולי ישראל

מובא במדרש על הפסוק בפרשתנו "הבו לכם אנשים חכמים ונבונים ידועים בשבטיכם ואשימם בראשיכם": "ואשימם בראשיכם - "ואשמם" כתיב, אמר להם משה אם אין אתם נשמעים להם אשמה תלויה בראשכם. משל למה הדבר דומה? לנחש הזה שאמר הזנב לראש עד מתי אתה מהלך תחילה אני אלך תחילה, אמר לו: לך תחילה. הלך (הזנב) ומצא גומא של מים והשליכו לתוכה, מצא קוצים והשליכו לתוכן, מי גרם לו? על שהלך הראש אחר הזנב.

כך כשהקטנים נשמעים לגדולים, הם (הגדולים) גוזרים בפני הקב"ה והוא עושה. ובשעה שהגדולים הולכים אחרי הקטנים הם נופלים".(ילקוט שמעוני דברים תת"ב)

חז"ל מלמדים אותנו את חובת הציות לגדולי ישראל, ומהי דעת תורה. לפעמים קשה לנו להבין את הוראתם של גדולי ישראל, יתרה על כן לפעמים נראה שדבריהם אינם עולים בקנה אחד עם ההגיון הצרוף וסותרים את המציאות, אך בכל זאת עלינו ללכת אחריהם, ואם לא נלך האשמה היא בראשנו.

אמרו חז"ל במסכת שבת (קי"ט:): "אמר רבי יהודה לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים, שנאמר (דברי הימים ב' פרק לו) 'ויהיו מלעיבים במלאכי האלוקים ובוזים דבריו ומתעתעין בנביאיו עד עלות חמת ה' בעמו עד לאין מרפא', מאי עד לאין מרפא? אמר רבי יהודה אמר רב כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו". ובאמת הוא ששורש החורבן נעוץ בחטא המרגלים כמו שאמרו חז"ל "אתם בכיתן בכיה של חינם, אני אקבע לכם בכיה לדורות", וכבר בחטא המרגלים התחיל הזלזול בזקנים ובגדולי התורה, וכמו שכתב רש"י: "ותקרבון אלי כולכם - בערבוביה ילדים דוחפים את הזקנים וזקנים דוחפים את הראשים".

פעם אחת שאל ה"כתב סופר" את אביו הגדול ה"חתם סופר" שאלה חזקה בענייני האמונה. החתם סופר לא השיבו מיד אלא רק למחרת, ואמר לו: "בני יקרי לא השבתיך אתמול ובטח חשבת שזוהי שאלה שאין עליה תשובה, הרי לך תירוץ... כך תלמד כי בכל פעם שתהיה לך קושיה ותחשוב שאין עליה תירוץ דע לך כי יש תירוץ אלא ששכל האדם מוגבל ואינו משיג הכל". כך גם לענייננו, שגם כאשר איננו מבינים את דברי הרב ונראה כאילו אין תשובה לשאלתנו, עלינו לדעת כי על הכל יש תשובה, אלא ששכלנו הוא המוגבל ואינו יכול לרדת לעומק הענין ולהבינו על בוריו.

שבת שלום

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע