chiddush logo

שירת המטר האדם והתורה לעשי"ת לע"נ יוסף בן סניורו ז" ל

נכתב על ידי izik28, 2/11/2015

 בסד 

בסד

ה בתורה ובמצ


דבר תורה לע"נ יוסף בן סיניורו ז"ל


"ואילו פינו מלא שירה"—שירת המטר  האדם והתורה  - לעשרת ימי תשובה ויו"כ


-------------------------------------------


אנו נמצאים בעיצומם של עשרת ימי התשובה וימי הרחמים והסליחות  בחודש תשרי  תשע"ד  הבעל"ט ואמנם עברנו את חודש אלול – אני לדודי ודודי לי, שמסמן את עניין הערבות ההדדית בתורה ובהלכה   וההתקרבות לאבינו שבשמיים.


, בתחילת פרשת ושירת האזינו נאמר ,"האזינו השמיים ואדברה  ותשמע הארץ אמרי פי".  למה עלינו להאזין?  ומה הקשר בינינו לשמיים ולארץ לענין האזנה??  .


הקב"ה  התרה בישראל שהשמיים והארץ יהיו עדים לדברי הברית שהוא כרת אתם ,אך מה עניין השמיים והארץ לקשר בין הברית שכרת הקב"ה עם ישראל?.


אמר משה" אני בשר ודם  , למחר אני מת אם יאמרו ישראל , לא קיבלנו את הברית מי בא ומכחישם? לפיכך העיד בהם שכשם שהארץ והשמיים קימים לעולם  ומקיימם את דברי הקב"ה , כך הברית עם ישראל קיימת לעולם, ועוד , שאם יזכו , יבואו העדים [השמים וארץ] ויתנו שכרם,הארץ תתן את יבולה, "ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש".., ואם יתחייבו, "ועצר ה,את השמיים והארץ לא תתן את יבולה".


הכתוב ממשיך בפ"ס ,"יערוף כמטר לקחי תיזל כטל אמרתי" המדרש מפרש  שהמטר משול לתורה ,כשם שהמים חיים לעולם כך גם התורה,"תורה נתתי לישראל שהיא חיים לעולם כמטר שהוא חיים לעולם, "תיזל כטל אמרתי ,"שהכל שמחים בו כך תהיו שמחים בדברי התורה".

הארץ והשמיים כמו שפרשנו הם למעשה" ערבים "לקיום המצוות של ישראל , הם למעשה "כרתו ברית" עם הקב"ה והם יפעלו  בהתאם למה שהוא יצווה ביחס למעשינו – הם לא יפרו את בריתם  , הם למעשה מאוחדים אחד עם השני והם משלימים ותלויים אחד בשני כדי לעשות את מצוות הקב"ה .


לנצי"ב יש פירוש מענין למילים,,לקחי"- אמרתי"  התורה נקראת  "לקח, מלשון "מקח", כנאמר בתהילים," עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם" , תורה היא מקח הנקנה ביגיעה , והמטר גם הוא בא מלמעלה , בהתאם למעשינו ויגיעתינו במצוות הקב"ה, כך שכל השפע והברכה הבא מהשמייים  מגיע מהתורה ,אמנם לא סתם תורה אלא תורה שהיא "לקחי, שנקנה בעמל ויגיעה[ כמו כל דבר..] וממשיך הנציב ומפרש  שכאשר יורד מטר בזעף האדם מכופף מעט את   ראשו והמטר מכה על עורפו , כך גם   נמשל פסוק זה ללימוד  והעמל בתורה כמו שפרשנו, ומתוך כך זוכה  האדם להוזיל דברים המתקבלים על הלב, כמו הטל  שהבריות שמחים בו ," כשעירים עלי דשא", בשעת שיטפון , הדשא  כורע על האדמה , אבל זהו עיקר גידלו , כך גם האדם ביחס ללימוד ויגיעה בתורה ובמצוות .


 משה רבנו בסוף הפרשה אומר  לישראל, "שימו לבבכם לכל הדברים אשר אני מעיד בכם היום אשר תצוו את בניכם לשמור ולעשות את כל דברי התורה הזאת,כי לא דבר  ריק הוא מכם,כי  הוא חייכם ובדבר הזה תאריכו ימים על האדמה  אשר אתם עוברים את הירדן שמה לרשתה"- לא לחינם אתם יגעים בה כי הרבה שכר תלוי בה .

פ"ס זה גם מתחבר גם עם הפ"ס "כי המצווה הזאת אשר אנכי מצוך היום לא נפלאת היא ממך .. לא בשמיים היא" [ פרשת ניצבים שסיימה את השנה].

מכל האמור נראה שהקב"ה ממש צריך "לשכנע " את ישראל בקיום מצוות התורה, וכי נראה שהתורה היא לרעתינו
חלילה?.

כותב המדרש, שמא תאמרו שלרעתכם נתתי את התורה?  לא נתתי אותה לכם אלא לטובתכם, שמלאכי השרת נתאוו לה ונתעלמה מהם" , נראה שהקב"ה כביכול לא נתן אותה למלאכים מפני שהיא לא מספיק טובה או ראויה להם ,אלא רק לבני אנוש??





מפרשים חזל , שהרי ברור שהתורה היא לטובתינו , אלא שהשאלה היא מהי הדרך שתוביל אותנו  אל התועלת ?    

מצד אחד יש את הדרך של תעניות , ומאידך יש את הדרך השניה של קידוש החומריות בכל שלב ושלב בחיים                             

וזה מה  שהתכוון המדרש במילה"לטובתכם" , היינו לקדש את החומר ובכך להשיג את התועלת של התורה בכל שלב בחיינו .


וזו גם ההוכחה שהתורה לא ניתנה למלאכים  , שהרי הם  מנותקים מכל עיניני החומר ,שאם דרך התורה הייתה תעניות וסיגופים היא היתה צריכה להינתן למלאכים , והרי היא ניתנה לנו בני האדם על מנת שנקדש את החומר ונתעל  אותו לטובתינו ולמעננו , שכן " לא שמיים היא". שהרי משה רבינו בעצמו הוריד לנו את התורה ישירות מהקב"ה ביום הכיפורים [ לוחות שניות] שאיתם ניתנה גם התורה שבכתב וגם התורה שבע"פ , וכך אי אפשר לטעון שקשה לנו לקיימה שכן היא כאן מצויה  וקרובה לכל דורש .


וכך מתקשר כל עניין "האזינו השמיים..יערוף כמטר לקחי ".. לפ"ס-,"כי הוא חייכם ובדבר הזה  תאריכו  ימים " גם לפרשת קריאת שמע, " ושמתם את דברי אלא על לבבכם ועל נפשכם.. ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש", אותה אנו אומרי השכם והערב  ושכתובה גם בפרשיות התפילין, שהם אות בינינו לבין הקב"ה , שכן דווקא  בימים אלו של חודש אלול  ועשרת ימי  תשובה  , עלינו לחזור אל הקב"ה ולדעת שכל התורה והמצוות, לא בשמיים הם , שכן בקיימינו  את מצוות התורה אנו מורידים
שפע וברכה ישירות מהשמיים ,"ונתתי מטר ארצכם", שכן השמיים והארץ  הם העדים  לקיום מצוות ה" יתברך ,  וכמו שהם מאוחדים ביניהם למען הקב"ה ובעקבות כך הם מקדשים שם שמיים למעננו ,קל וחומר  עלינו להתקרב אל הקב"ה לקיים את מצוותיו בשמחה ומתוך כך להודות לו על  ימים מיוחדים אלו שהוא העניק לנו כדי לשוב אליו מאהבה , וכך  להגיע לעניין הערבות ההדדית בהלכה,- אני לדודי ודודי לי – אחד למען השני, שאם אחד מאיתנו עובר עבירה, השפע למעשה נפגם וזה גורם נזק לכולנו ,ומתוך קיום המצוות בשמחה וקרוב אחינו באשר הם לתורת ה" יתברך , נזכה   כולנו לשנה טובה וברוכה ולחורף טוב  אותו אנו מברכים בשמחת תורה  , וזו הוכחה  נוספת לכל האמור , שביום  סיום התורה אנו מברכים את הגשם , שמשול לתורה , כמו שבלעדיו אין חיים ,כך גם ללא התורה אין לנו קיום בעולם , שהרי שני הדברים קשורים זה בזה .



שנזכה כולנו לשנה טובה , מתוקה ומבורכת, שנת שמחה שלמה וגאולה קרובה, כתיבה וחתימה טובה

  הופץ גם בבהכנ"ס היכל יהודה ת"א

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע