chiddush logo

מבירא עמיקתא לאיגרא רמא לשבת מקץ - חנוכה

נכתב על ידי izik28, 10/11/2015

  בסד"

 

דבר תורה לפרשת  מקץ א טבת חנוכה התשע"ו

 

מבירא עמיקתא לאיגרא רמא " -לחנוכה 

----------------------------------------------------------------

אנו קוראים בפרשת מקץ שבאה לבקרנו כרגיל בחג החנוכה על חלומותיו של פרעה מלך מצרים ועל המספר שבע שמופיע  די הרבה פעמים .

למעשה בזכות ה"שבע"  שמתקשר גם לחנוכה ולשנת  השמיטה שהסתיימה לא מכבר  [והקב"ה כמובן]  יוסף עלה מבירא עמיקתא  מבור הכלא ,לאיגרא רמא , דהיינו למשנה למלך מצרים, לא פחות , ועוד שבמצרים לא היה מקובל שעבד עברי ימלוך...

למעשה סיפור עלייתו של יוסף מתחיל בפרשת וישב , " אודות" לאשת פוטיפר .. וניסיונותיה לפתות את יוסף  לבגוד למעשה בעמו ובאלוקיו! .

יוסף שחלם חלומות שאחיו לא אהבו בלשון המעטה, הגשים את חלומו בגדול , ונשאלת השאלה האם הוא הביא בחשבון שנפילתו שלא בצדק כמובן  תביא לעלייתו ? ותעזור לאחיו ולעם ישראל כולו?

דבר זה מתקשר גם עם כל נושא חנוכה שאנו בעיצומו , בכללו נושא פח השמן שכידוע הספיק  לשמונה ימים אחרי שנותרה בו כמות ליום אחד בלבד, ואת נצחון המעטים על הרבים שמתקשר גם עם נצחון  יוסף על האימפריה המצרית!

הפ"ס " מעז יצא מתוק"  ,  מתאים  לנושא שאנו עוסקים בו והוא מתחיל בפרשה  הקודמת  וישב .

סיפור  מכירת יוסף שהוא עוול גדול, התחיל  מהוצאת הדיבה של יוסף על אחיו   ומאהבת אביו אותו אהבה יתרה," וישראל אהב את יוסף  מכל בניו ויעש לו כתנת פסים, ויראו אחיו כי אהב אותו אביהם מכל אחיו  וישנאו  אותו ולא יכלו דברו לשלום".

מה היה הצורך של יעקב לרקום לבנו כתונת פסים? , למה להבליט  אותו יתר על המידה? הרי הוא ידע על יחסי האיבה בין יוסף ואחיו..

  יוסף כאמור , הושם בבור  שאמנם לא היו בו מים אבל נחשים ועקרבים היו בו , יוסף  עובר מיד ליד מסוחרים מדינים שהעלו אותו מהבור לסוחרים ישמעלים שמכרו אותו לפוטיפר סריס פרעה שר  הטבחים.האחים שוחטים שעיר עיזים וטובלים בה את כותנת יוסף כ " סימן" לכך ש -" טרף טרף יוסף"

, יעקב אבינו זיהה את כותנת בנו יוסף וקרא," טרף טרף יוסף" , להבדיל , הכהן הגדול בעבודת יום הכיפורים  היה מטיל גורלות, כאמור במשנה  יומא ד,א  " טרף בקלפי והעלה שני גורלות", לשון זהה לקריאה שיצאה מפי יעקב למראה הכותנת של יוסף .

כאן מגיעה תורה של אשת פוטיפר, " ויהי אחר הדברים האלה ותשא אשת אדניו  את עיניה  אל יוסף  ותאמר  שכבה עמי " ,רצונה היה " לטרוף" את  יוסף וכך להעבירו על  דתו ולחלל את קדושתו .

יוסף ששם שמים שגור בפיו ,ממאן לאשת אדוניו," ואיך אעשה הרעה הזאת  וחטאתי לאלקים".

יוסף ראה את דמות דיוקנו של אביו מולו ,וידע עם זאת את קדושת  משפחתו ואלוקיו  , הוא גובר על יצרו  ומעדיף להיכלא  מאשר לחלל את שמו וחייו  , בדומה ליוונים שניסו לגרום לכך שנשכח חלילה את תורתנו , ועם ישראל העדיף לסבול יסורים ולא ללכת אחרי תאוותיהם ורצונם השפל, ולשמור על תורת הקב"ה !  יוסף אכן נכלא  וירד מגדולתו,  מה שלמעשה סותר את כל  חלומותיו... יוסף הצליח גם בבית הסוהר  למצוא חן,  "ויהי ה" את יוסף ויט אליו חסד  ויתן את חנו בעיני שר בית הסהר ... וכל אשר הוא עושה  ה"  מצליח בידו " .

יוסף אומנם מורד מגדולתו אך בעודו  אסור  הוא למעשה רואה את האור בקצה המנהרה אודות לאמונתו  ובטחונו בקב"ה  ואודות לסירובו לפיתויה של אשת פוטיפר גם בהיותו בית הסוהר , יוסף למעשה הושם בבית הכלא  פעמיים ,פעם ראשונה בזמן שאחיו השליכו אותו לבור  כעונש על חלומותיו ואולי גם על הוצאת דיבתם רעה  , הפעם השנייה היא להבדיל  בגלל עלילתה של אשת פוטיפר עליו   ,אך למעשה הצלתו מכלאו  מתאפשרת אודות לחלומותיהם של הממונים עליו  אך  מתעכבת בשנתיים בגלל ביטחונו בבשר ודם ולא בקב"ה, " כי אם זכרתני אתך .. ועשית  נא עמדי חסד  והזכרתני אל פרעה, " אך," ולא זכר שר המשקים את יוסף.."

מקץ שנתיים מגיעה הישועה של  יוסף והוא עולה שוב לאיגרא רמא  , בדומה להצלת היהודים וטיהור  המקדש ע"י החשמונאים

 

 

 

 חג החנוכה שנפגש כאמור עם הצלתו של יוסף  אודות לחלומותיו של פרעה על אודות שבע הפרות הרעות שבולעות את שבע הפרות המלאות  וידוע גם הסיפור עם השיבולים , אנו רואים כאן  דבר מדהים , בחלומו של פרעה ,המעטים נצחו את הרבים! הפרות והשיבולים הרזות בלעו את המלאות  " ולא נודע כי באו אל קרבנה" , המעטים נצחו את הרבים דהיינו החשמונאים ועם ישראל גם יחד ניצחו את ממלכת יוון הרשעה  , טיהרו את המקדש  מכל מה שמסמל את התרבות היוונית השפלה וכל מה שקשור אליה , ועם זאת לא דבק בהם שמץ של רצון להיגרר או לאמץ משהו מתרבות זו !

למעשה  נס חנוכה  הושג ע"י הנשים הקדושות והטהורות ,  שלהם יש חלק מלא בנס ומגיעה להם הערכה על כך [ גם לנשים בדורנו..]שהם  עודדו את בעליהם ואת שאר העם גם יחד להלחם ביוונים  שמשולים ליצר הרע בהתגלמותו  ושניסו לחבל ולטמא לא פחות כלה ביום חופתה! היוונים חשבו שיש להם בעלות על גופם ונשמתם של בני אדם אחרים , [איזה אדם יכול לשלוט על אדם אחר, על רצונותיו וחייו ועוד להיקרא אדם נאור ..,] נס המרד הראשון ניתן ע"י בנות ישראל ,נשי הנביאים והמסתתרים . מסופר במדרש ,"בן  נולד לאחת מהן ותמל אותו לשמונה ימים ותעל חומת ירושלים  ותפל את בנה  לארץ ותפול איתו   וימותו שניהם ,לאמור לבעליהם המסתתרים, אם אין אתם יוצאים להלחם באויבכם  לא יהיו לכם בנים ולא נשים  וסופכם להיות כלים כאחד ,לא בסתר נשמר את קדשינו אלא בפרהסיה לעיני כל!,אז קמו מתתיהו ובניו החשמונאים כלביאי אריות ויאספו אליהם אנשי אמונה  ויצאו להרג  באויבי ה" ...ותושיע להם ימין ה" ויטהרו את הארץ  ויבאו אל העזרה ויטהרו את מזבח ה" ויעשו מנורה  חדשה מעץ  וידליקו בה נרות שמונה ימים  , ויאירו  אור של תורה שמחה ואמונה  ובטחון ב ה " , ואוסיף , בדיוק כמו יוסף הצדיק  שהתגבר על יצרו ובטח ב ה", גם שנקרא לפרש את חלומות פרעה אמר לו ללא מורא,"  בלעדי ה" יענה את שלום פרעה ..את אשר האלהים עשה הראה לפרעה" ,יוסף זקף את פתרון חלומות פרעה לא לזכותו אלא לזכות ה"  יתברך , הוא כבר לא בטח בכוחו ועוצם ידו או בבשר ודם , אלא  לא התבייש לומר , אני בוטח ב ה" יתברך ,לפני מי ששם אותו בכלא ומי שהתכחש בכלל לקיום הקב"ה! , זוהו קידוש ה" עצום בדיוק כמו בנות ישראל שבניגוד גמור! לאשת פוטיפר  ולהבדיל! עודדו את בעליהם להילחם על אמונתם  ועל שלום ביתם  ולא להכנע למי שמנסה למנוע ממך קיום מצוות שבת ,ברית מילה ראש חודש, הקמת בית יהודי בישראל , בתרוץ שדרכיו הם " לטובתך" וככה להמעיט בערך האדם! ... בדיוק כמו יצר הרע , עלינו ללכת בדרך זו של יוסף, בנות ישראל  והחשמונאים  ולהתגבר על כוחות הרוע  ולהפיץ את אור התורה  כמו נרות החנוכה שאמנם  הם קטנים  והם מתחילים בנר אחד דקיק , אך הם מתגברים מיום ליום בדיוק כמו יוסף שעלה לגדולה ולאיגרא  רמא  , "שכן הבא לטהר מסייעים אותו" ,שכן כל מי שמגביר עליו יצר הטוב הקב"ה אוהבו ומעלהו לגדולה! בדיוק כמו אהרון הכהן שהיה מיטיב את הנרות בבית המקדש,אהרון הכהן היה " מאוכזב" מעצם העובדה שהוא "רק" יטיב את הנרות, אמר לו הקב"ה ,"אל תתירא ,לגדולה אתה  מוכן, שכן, הקרבנות כל שבית המקדש קיים הם נוהגים , אך הנרות- אינן בטלים לעולם, שנאמר ,"אל מול פני המנורה," הרי גם כעת שבית המקדש עדין בחורבנו , נרות החנוכה תלויים עומדים ומאירים ! דבר זה גם מקשר אותנו שוב  לחלומותיו של פרעה[ להבדיל..]  על שבעת הפרות והשיבולים, אך למה דווקא שבע? למספר  הנזכר  יש משמעות מעניינת ,למנורה שבעה קנים כנגד שבעה סוגים של עבודת ה"  כל אדם ועבודתו את ה" יתברך ,אבל כל ישראל גם יחד  ,הם בחינת" מנורת הזהב כולה" כל נשמות ישראל מהדרגה הפחותה  ," עד ירכה"  ועד לדרגה הגבוהה ביותר" ועד פרחה" הם מקשה אחת  .

בחנוכה השנה אנו נציין את שבת חנוכה ואת ר"ח טבת ביחד  ,  קדושה כפולה עם שלושה ספרי תורה כמעיין שמחת תורה! [בברכת המזון בשבת נגיד למעשה את ברכת  המזון במלואה ,על הניסים, יעלה ויבוא , רצה והחליצנו ], הנשים שמרו במיוחד את קדושת ראש חודש ,קדושת ראש חודש הייתה המצווה הראשונה  שהצטוו עליה בני ישראל  במצרים,ונתקדשו בה לדורות ,שכן אודות לה  ישראל קבעו את חגיהם ומועדי ה"  שניסו היוונים לחלל , הנשים מצוות יותר על קדושת ראש חודש  מהגברים שאין האישה עושה מלאכה אלא למה שהיא חייבת  ,ולמה זכו בכך הנשים דווקא? " בשעה שבאו האנשים לפרק את נזמי הזהב אשר באזני נשיהם ,ולהביאם לעגל ,שמעו הנשים  ולא רצו  ולא קבלו עליהם  ליתן הנזמים לבעליהם , ואמרו להם" לעשות שיקוץ ותועבה שאין בו כח להציל  - לא נשמע לכם!  ונתן להם הקב"ה שכרן שהם משמרות ראשי חודשים ושכרן בעולם הבא שהם עתידות להתחדש כראשי חודשים .

ראש החודש דומה גם לעבודת הכהן הגדול בבית המקדש ביום הכיפורים , שהיה מחליף את בגדיו  מבגדי עבודת החול לעבודת המקדש  כמה וכמה פעמים , ושהיה יוצא בשלום מהקודש היו כל אוהביו עושים לו יום טוב ושמחים שמחה גדולה על כפרת הקב"ה לישראל , עניין זה גם רומז על כך שמצווה להחליף את הבגדים בראש חודש וסימנך ," חמש ",שכתוב אצל יוסף שנתן לבנימין  "חמש חליפות שמלות " ראשי תיבות ,חודש, מועד , שבת   ,בדומה לחמשת השלבים של עבודת הכהן הגדול דלעיל, ויש  הנוהגים לעשות סעודת חגיגית בראשי חודשים כרמז למנהג הכהן הגדול .

 כתונת הפסים של יוסף  שהושם בבור להבדיל מהכהן הגדול שטבל  , ועד  מסירתו למצרים ,  ועלייתו לגדולה אחרי  סרבו לעצת הזימה של אשת פוטיפר ,מה  שבסופו של דבר איחד את משפחתו אודות לדבקותו ב ה" כמו שתארנו  ניתנה לו ע"י אביו ,אולי כי יעקב אבינו ידע בתוכו מה שהולך להיות עם יוסף ועם ישראל  ואת  מהלך השלבים שיוסף יעבור עד עלייתו לגדולה ויחד עם זאת את עליית משפחתו  ואיחודה ועליית עם ישראל גם כן בקודש , כך גם אנו כולנו עולים  בקודש  בחנוכה ומתאחדים כולנו יחד  בהדלקת הנרות ופרסומי ניסא  ובהפצת   תורת ה" יתברך, שכן " תורה זו אורה " , המצוות מאירות אותנו, את חיינו  ונשמתנו ולמעשה את כל הסובב אותנו   , שכן מה אדם מרגיש שהוא רואה את נרות החנוכה הקטנים שמנצנצים בחלון   להולכים ושבים?,שהרי  חנוכה היום!, בל נשכח מה שניסו לעשות לנו צוררנו מאז ועד היום ולמנוע  מאיתנו את קיום מצוות הקב"ה ותורתו הטהורה,  נכון ,זה קשה לעיתים לשמור את דרך התורה, אך עלינו לאזור כח כיוסף הצדיק, כיהודית בת ממרי  שהאכילה את הולפורנס  הרשע  מאכלי גבינה וחלב  ולאחר  שרווה מיינו ונרדם ,ערפה את ראשו ללא פחד והתלבטות  על כך שהיה  הוא  וחבר "מרעיו" בועלים כל כלה לפני חתונתה   וכך חיללו את כבודן של בנות ישראל, שכן עמדה מולה אמונתה ב ה" יתברך וכל נשות ישראל שניסו לחלל את גופן ונשמתן בכך שלמעשה שולטים  על רצונן.. והם מתוך פחד וכפיה  , מסתתרות  וחסרות אונים [ קשה לכתוב אבל ..זאת ההגדרה  לאונס לפי ההלכה   והחוק  גם אם לא במובן הגופני ]  בדומה  למעשה נערה המאורסה אשר צעקה לעזרה  מאלה שמאימים לפגוע בה ואין מושיע לה  [כלי יקר וירא  יח,כ ] וזהו שנאמר על זעקת מעשי  סדום  ועמורה[מעשי היוונים דומים לסדום ועמורה שנחרבו בסוף בדומה ליוונים] היא  צעקת הנערות המאורסות האנוסות  הן צעקת הרבים לצדק ויושר   [ומה שמקומם שכמעט לאף אחד לא בדיוק אכפת ...],שהרי מדובר פה על כבודם של בנות ישראל וכמובן כל אחד שכן נבראנו בצלם ה" ,אך לא עוד! עלינו לא  לבוש מן המלעיגים ולקיים את מצות ה" בגאווה ובבטחון  מלא בו ובשמחה עצומה כנשות ישראל שיש להם חלק נכבד בנס החנוכה  [ למעשה הנס  נזקף לזכותן!!] בכך שלא שעו למציאות המעוותת של גדולי הדור  שמתוך פחד מהגויים או "ממה יגידו",  חיללו את  כבודם של בנות ישראל והם למרות הכל הקימו  בית יהודי טהור , שכן הנר שדולק בחלון ביתינו הוא אומנם קטן  וחלש  אך הוא למעשה  הרבה יותר איתן ממה שהוא נראה... שכן " מעט מן האור דוחה הרבה מהחושך" , נס פח השמן שאותו אנו חוגגים ,מחזק את העובדה שגם אם נראה שהשמן לא מספיק לשמונה ימים והמצב לא משהו.. עלינו לבטוח ב ה"  ובו בלבד! ואז נראה את השמן ממשיך ומאיר את המנורה של חיינו לעוד הרבה ימים טובים  ומאירים שכן כל אחד הוא אמנם  נר קטן  אך כולנו נהיה  אור איתן  אם נהיה מאוחדים איש עם רעהו , נאיר כנרות חנוכה הטהורים כל השנה  ונעלה מעלה לאיגרא רמא,  יהי רצון  שנזכה לשמחת  חנוכה כולנו יחד  ושאור הנרות הטהורים יאירו את בתינו  בשמחה  ובאורה של תורה , שנזכה להדליק ולהיטיב את הנרות בבית המקדש השלישי שיבנה במהרה ובקלות  יחד עם  עבודת הכהן הגדול ,   ושירת הלווים , חנוכה  שמח וחודש טוב !

-------------------------------------------------------------------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה