chiddush logo

חובת הישן בהדלקת נרות חנוכה (5 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאל אליעזר, 16/11/2010

 המשנה ברורה  כותב  כי מן הנכון  להקיץ  את בני ביתו  לצורך הדלקת נר חנוכה,  אם בא בשעה מאוחרת בלילה,   ויש  לענ"ד  להבין  את  דבריו, הרי  ישן  פטור מן המצוות, ואם כן  הם  לא  חיבים  במצווה.

ונראה  לומר,  שמדובר במקרה  שידוע  לו  שבני  ביתו  רוצים  להיות  נוכחים  בשעת  קיום  המצווה.

אשמח אם  למי  מן  הקוראים  יש  הסבר אחר  לשאלתי.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (5)
דביר (25/11/2010)
המצווה היא איש וביתו, לכן אם נניח שישן פטור יש להעיר את הישנים.וכך גם בילקוט יוסף:
בעת שמדליק נרות חנוכה לכתחלה יש לו לקבץ את כל בני ביתו הסמוכים על שולחנו שיהיו נוכחים בשעת הברכות וההדלקה, כדי לפרסם הנס, ומי שלא הדליק בתחלת הלילה, והגיע לביתו בשעה מאוחרת, וכל בני הבית כבר נרדמו, אם אפשר יעיר אחד או שנים מבני הבית, כדי שישמעו ממנו ברכת ''להדליק נר חנוכה'', הנה מה טוב, ואם לאו, יברך וידליק נר חנוכה. [ילקוט יוסף מועדים עמוד רל]
אברהם (25/11/2010)
לדעתי
זה רק מכיון שבחנוכה יש את עניין פרסום הנס ואם כבר מאוחר והוא מדליק לבד אין כל כך פרסום של הנס ולכן כדאי להעיר את בני הבית
יצחק ג (24/11/2010)
במהרי"ל דיסקין כתוב שישן פטור מן המצוות, ועל ישן בסוכה האם אפשר להוציאו לאחר שנרדם - יש פולמוס גדול, ומ"מ ודאי שכאן זה נקרא מכניס עצמו לאונס ולכן מחויב במצוה.
DL2000 (21/11/2010)
היכן מוזכר שישן פטור מן המצוות ?
(אם לפי דברך יצא שכל אדם שישן יהיה פטור מכל מצוות התורה - וזה בלתי אפשרי)
gnbutk777 (20/11/2010)
ישן לא פטור מהמצוה. ישן כאנוס דמי ואנוס פטור.אבל זה תחילתו בפשיע וסופו באונס... מה?!?! מצוה עוברת, בסה"ך שמונה לילות אז התאמצו קצת יותר בלילות האלה.
ציורים לפרשת שבוע