chiddush logo

לקט מביאור יש"ר (יצחק שמואל רג'יו) לפרשת שלח לך

נכתב על ידי אורן מס, 24/6/2016

 לקט מביאור יש"ר (יצחק שמואל רג'יו) לפרשת שלח לך


יג,ב: כל נשיא בהם: מהו 'נשיא'? יש"ר: "אין השם 'נשיא' מיוחד לראש השבט הממונה על כל צבאו, כי אם לכל אדם נכבד וגדול". נשיא יש לכבד, אף אם אינו ראש השבט.


יג,כח: אפס כי עז העם היושב בארץ: מדוע המרגלים משתמשים דווקא במילה 'אפס' ולא 'אולם'? יש"ר: "לשון 'אפס' מורה על ההעדר ... או על ביטול הדברים שקדמו ... כוונת המרגלים לומר, מה יועילנו היותה ארץ זבת חב ודבש, כל זה אפס ותוהו, כי העם עז והערים בצורות וכו', ואם כן הוא מן הנמנע שנכבוש הארץ ההיא".


יד,ז: ויאמרו ... טובה הארץ מאד מאד: מדוע כפלו כלב ויהושע את המילה 'מאד'? יש"ר: "לפי שהמרגלים הוציאו דיבה על שני דברים, על הארץ עצמה אמרו 'ארץ אוכלת יושביה היא', ועל יושביה אמרו 'אפס כי עז העם', לכן השיבו יהושע וכלב על טובת שני העניינים".


יד,כד: ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו: מדוע לא הוזכר גם יהושע? יש"ר: "שכר יהושע אין ראוי לפרשו עתה לפי שיהיה הוא במקום משה, ועדיין לא נגזרה גזירה על משה, ולא היה עתה יהושע רק משרתו". לה' חשבונות ארוכי טווח עם כל אחד מאתנו, כולל ראשי העם.


יד,כז: אשר המה מלינים עלי: מדוע 'מַלִּינים' בצורת הפעיל ולא 'מָלינים' בצורת פעל? יש"ר: "המרגלים מלינים את ישראל עלי, כי הם המחטיאים וחטא הרבים תלוי בהם".


יד,לד: וידעתם את תנואתי: מהו לשון 'תנואה'? יש"ר: "לשון הסרה, וכן 'למה תניאון את לב בני ישראל' להסיר אותם ממחשבתם, אף כאן ...על ידי שאביא אתכם במשפט תדעו ותכירו הסרת מחשבתי והשגחתי מכם".


טו,כ: ראשית עריסותיכם חלה תרימו: מהו לשון 'עריסותיכם'? יש"ר: "לא שירימו אותה מהחיטה ולא מהקמח, אלא מראשית הבצק המתוקן שבעריבה יהיו חייבין להרים תרומה". עריסה = ראשית.


טו,כג: את כל אשר ציווה ה' אליכם ביד משה ... לדורותיכם: האם מדובר גם על מצוות שלא נאמרו בתורה עצמה? יש"ר: "בא להודיע שאין מצוות לישראל אלא אותן אשר ציווה ה' אליהם ביד משה, ושהמצוות שציווה אותנו משה כוללים כל אשר דיבר ה' לעשות, באופן שרק תורת משה כוללת כל מצוות ה' ואין מצוות אחרות אלא אותן שבתורה, וכל שאר המצוות שבדו בני אדם מליבם אחר משה רבינו ע"ה הם בכלל עבודה זרה". מילים כדורבנות. אין מצוות אחרות מלבד אלה שנאמרו בתורה שבכתב על ידי משה. "תורת משה", ולא כל תורה אחרת. נקודה!


טו,לט: וזכרתם את כל מצוות ה': כיצד הציצית אמורה להזכיר לנו את מצוות ה'? יש"ר: "כל דבר גופני שיקח לו האדם לסימן כדי לזכור על ידו איזה עניין, יועיל לו לזיכרון ...  אין ספק שיועיל לו הסימן ההוא (ציצית) זיכרון עבודת הבורא". עשה לך סימנים, לא רק ציצית עשויה לעזור לאדם להתכוונן לעבודת ה', אל כל דבר שיזכיר לו זאת, כפי שממשיך יש"ר: "לא נדע היחס שיש לה (לציצית) עם המצוות, ודי לנו שנצטווינו בה על כוונה זאת", ובקיצור, העיקר הכוונה.

 

שבת שלום, שבת של כיבוד הגדולים והנכבדים, קיצור בדיבור, אמונה בשכר מאת ה', להידבק במצוות התורה בלבד ולזכור את מצוות ה' בכל עת, אורן, בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע