chiddush logo

ברכת ה" ב ט באב?? [אודות או בגלל} לע"נ אברהם בן מרים ודודאית בת אריאלה ז" ל

נכתב על ידי izik28, 2/8/2016

  

 

בס" ד

 

ד" ת  לשבת  דברים  ט באב  התשע" ו לע" נ אברהם בן מרים ודודאית בת אריאלה ז" ל 

 

 

ברכת  ה" בתשעה באב ? [אודות או בגלל?]

------------------------------------------------------------------------------

אנו  מציינים השבת את  תשעה באב, אבל  לא צמים בו  ולא מתאבלים בו אלא  להפך! אוכלים שמחים 

ושרים ואסור לנו  לצום בו  ! אלא להעלות  סעודה כשלמה המלך בשעתו ועוד שאנו מתברכים השבת תשעה באב כן! בפ"ס", ה" אלהיכם הרבה אתכם והנכם ככוכבי  השמים לרב,ה" אלהיכם  יסף עליכם ככם אלף פעמים ויברכך אתכם כאשר דבר  לכם "  לא פחות ולא יותר!!

 ונשאל מיד  ,הרי אנו  צמים מחר[צום תשעה באב  דחוי מפאת השבת  או אודות לשבת?]

 האם באמת הצום דחוי בגלל או אודות?  האם זכינו  לברכת ה" שכתובה בפרשה ואנו קוראים אותה השבת ממש בתשעה באב? איך באמת נזכה בה  [בתפילה לשנה זו אמן!]  ועוד  נשאל יחד עם ברכת משה לבני ישראל הוא גם בא  בדברי תוכחה, " איכה אשא לבדי טרחכם משאכם וריבכם"?  בדיוק כמו שנקרא במגילת איכה  היום בערב[ בתקווה שלא..] אז אודות או בגלל?

פירוש  המילה " בגלל " היא  בדרך כלל  סיבה למשהו שלא צלח או התעכב,  לדוגמא, בגללך לא הגענו  , או בגלל הגשם אחרתי  ,  בגללו   , הוא הסיבה שלא יצא מה שתכננתי  , הוא אשם  , סיבה לאשמה .

המילה " אודות" היא כמעט  ההפך מהמילה " בגלל" , לדוגמא: אודות לך הגענו בזמן , אודות  לעזרתך הצלחתי! , אודות, מילה שקשורה בהודיה על משהו  ,גם הצליל שלה  קשור למילה  תודה.

האם צום תתשעה באב נדחה בגלל השבת או אודות לה? זה תלוי בנו.

הברכה " יסף עליכם ככם אלף פעמים , לכאורה במבט ראשון היא מוגבלת , רק אלף?  והאם אנחנו  רבים ככוכבים שבשמים  או כחול אשר על שפת הים  ?  .

אם ניקח את החול שבים , אפשר  להתייחס אליו כאל דבר שדורכים עליו, רומסים אותו  ,  ללא כבוד מיוחד , בגלל , ואפשר גם אודות  , החול משמש גבול לים  , משמש את הנאת הרוחצים בים  ונהנים מפלאי הבריאה  , החול גם  משמש  דוגמא  לאחדות  , גם אם הוא נרטב  הוא אמנם נהפך לבוץ אבל הוא כגוש אחד  יחד , אפשר  לומר , בגלל  המים הכל נהיה  בוץ,  ואפשר לומר  , אודות למים  הכל בוץ אבל התאחדנו למקשה אחת  .

הדבר דומה  גם ביום זה תשעה באב שחל בשבת  והקשרו עם  סיבת החורבן .

כידוע  חטא המרגלים קרה  בתשעה באב, והוא גם מוזכר שוב  בפרשה שאנו קוראים בדיוק  בזמן שהיינו אמורים לצום,"ותקרבון אלי כלכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ... וישיבו אותנו דבר ויאמרו  טובה הארץ אשר ה" נותן לנו , ולא אביתם לעלות  ותמרו את פי ה" אליהכם,ותרגנו באהליכם  ותאמרו בשנאת ה" אותנו הוציאנו מארץ מצרים לתת אותנו ביד האמרי להשמידנו .. אחינו המסו את לבנו ".האם בני ישראל שומעים מה שפיהם מדבר? לשון הרע  במלא  חומרתו  ועוד על הקב"ה וקל וחומר  שאסור לומר על כל אדם! , כאן  אנו נתקלים במילה" בגלל" במלא  חומרתה! " בשנאת ה" אותנו" , אחרי כל הטובות  והניסים שנעשו במדבר  הקב"ה  " לכאורה" שונא את ישראל  , אחרי כל יציאת מצרים וקריעת ים סוף?  הרי זה מתכון בטוח וקל להכנה של פירוד  ומחלוקת ! המדהים הוא  והמנחם בחודש מנחם אב , שלאחר  חורבן  המקדש  מצאו את הכרובים שפניהם אחד מול השני כדוגמת זכר  ונקבה  שאוהבים זה את זה ומביטים בחיבה אחד אל השני ולא בשנאה , ונשאל איך בדיוק? הרי המקדש נחרב בגלל עוון לשון הרע  ושנאת חינם , וזה ההפך הגמור  ממעשה הכרובים?

התשובה היא " אודות  " !

הקב"ה לא זנח אותנו אף על פי שנחרב המקדש  ,שכן הקב"ה "העדיף" לשפוך חמתו על עצים ואבנים שאותם אפשר לבנות ולנטוע  מחדש מאשר חלילה עלינו!

איך אנחנו בונים את המקדש  השלישי ? "רק אודות!  עם נהיה  עם הפנים אחד מול השני בחיבה  [ וכמובן בצניעות הנדרשת] בדיוק  כיום טו באב  שחל השנה בדיוק באותו שבוע של צום ט  באב  הדחוי  .

טו באב ידוע כיום שמחה  גדולה שהותרו שבטי ישראל לבוא זה בזה  ,  ולא אסרו  על בחור   משבט  מסויים ליצור קשר למטרת חתונה כמובן עם בחורה  משבט אחר,  שהרי האיסור  שהתבטל דומה להפליא  לעניין ט  באב  וימי בין המצרים  וזה ,ממש  " "בין המצרים של הקשר "  של אותו בחור  ואותה בחורה  שההגבלות שהוטלו עליהם  דומות  לשנאת החינם שבעטיה נחרב הבית   שאנו מתאבלים עליו ומקווים כל שנה שהוא יבנה  מחדש , איך נבנה את בית המקדש שגם משול לביתו של הזוג  שחוגג בטו באב?  בדיוק כמו דוגמת הכרובים שגם מתקשרים לחודש  אלול  הממשמש ובא  ! " יוסף עליכם ככם אלף פעמים"

ברכת משה היא מוגבלת בשל היותו בן אנוש, אולם ברכת הקב"ה אין לה סוף  " ויברך אתכם כאשר דיבר לכם" , הקב"ה יברך אותנו עם " נדבר" מה שהוא ביקש  מאיתנו, נדבר  מצוות , קדושה !

ונשאלת שאלה ברורה , מה עניין ברכתו של משה המוגבלת " והיה מספר בני ישראל " לברכת הקב"ה שאין לה גבול " אשר לא יספר מרוב" ?

בעבודת ה" קיימים שני  העניינים  הנ" ל עבודה מוגבלת  , שהיא  תרי"ג המצוות שאסור להוסיף עליהם או לגרוע מהם,  לעומת זה  ישנה עבודת התשובה שהיא לא מוגבלת, ונשאל שוב, אז אנחנו חוזרים למעשה לאותו עניין  לא ברור  , אלא  שרצון ה" הוא שנשלב בין העבודה המוגבלת והלא מוגבלת , בין קיום המצוות המדודות  שמרוממות את האדם  ועולמו וקושרות אותו עם ה" ואז האדם מגיע  לדרגה יותר שלמה ומלאה ,לבין  עבודת התשובה שאין לה גבול  , ברכתו של הקב"ה נקראת" תוספת  יתרה מן העיקר" הרצון שאדם  יביא את עולמו לידי שלמות גם אם הדבר מוגבל במהלכו  ולוקח זמן.

שכן " במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים  יכולים לעמוד " , " אמר ריש לקיש , גדולה תשובה שזדונות נעשות לו כזכויות" , דבר  ענק ! האדם הפשוט  שחוטא ומבקש בכל ליבו מחילה מקב"ה נמצא בדרגה יותר נעלה מהצדיק שלא חטא כמעט כלל , הדבר מתקשר  לכותרת המאמר  , אם ננהג  כפירוש המילה" אודות "  ולא  " בגלל " עולמנו יראה הרבה יותר טוב  ונעים  אודות לכך שנקיים את מצוות ה"  בשמחה    כ טו באב  שדומה  ליום הכיפורים ,"אמר  רבי שמעון בן גמליאל , "לא היו ימים טובים לישראל כטו באב  ויום הכיפורים , .. צאאינה וראינה בנות ציון  במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמיו ביום חתונתו וביום שמחת ליבו " ביום חתונתו  זה מתן תורה , וביום שמחת ליבו  זה בניין בית המקדש " , למעשה  טו באב הוא תיקונו של ט באב כמו שציינו לעיל ,  שהרי ביום הכיפורים אנו מגיעים לדרגת  שיא מבחינת הקדושה  , בתי הכנסת מלאים עד אפס מקום מכל העדות והזרמים גם יחד, דתיים ,חילונים גמורים ,חסידים  ,וכולם יחד  מתפללים לשוכן המרומים שיחתום אותנו לשנה טובה ,אין מחלוקות ביום זה ואין ויכוחים, כולנו קדושים כמלאכים שלא מרפים לרגע מהתקרבות לה" כדוגמת טו באב  שבה החתן מחפש את קרבת כלתו  , הקב"ה רומז לנו שהעניין הוא מידה כנגד מידה, אם תנהגו  כיום טו באב איש עם רעהו  דבר שהוא מוגבל   , תגיעו ליום כפור  שהוא בלתי מוגבל מבחינת הקדושה שתארנו , ועוד רמז עבה   שהשבת  שחל בה ט  באב אנו לא מתאבלים ,ממש כרמז שנשלח אלינו כדוגמת  הכרובים שגם בעת חורבן  המקדש  היו פניהם זה  לזה , משמע  ש ה" יתברך לא זונח אותו  ורומז לנו  , אם תנהגו כיום השבת  שהיא מקור הברכה  וכיום כיפור  וטו באב, תבורכו לא  הגבלה , הרי הצום נדחה ביום ! למענכם !

[ עוד רמז..], והרי אין מי מאיתנו  ש" מחכה" לצום ט באב ... אז למה  אנו מחכים ? בואו  נודה לקב"ה  בקיום מצוותיו בשמחה ולב  שלם,  ונתחבר איש אל רעהו  כשבת הקדושה שכולנו  יושבים יחד  לשולחן השבת שדומה למזבח  ונהנים מקדושת השבת ומעטמיה , כך אנו נבנה  את אותו בית של  הזוג   שדומה למקדש ,  שהותר  לבוא  יחד אודות לאיחוד  השבטים ולא בגלל הפירוד  חלילה,   בואו נגיע לחודש אלול  מוכנים כראוי  לקבלת  פני הדוד האהוב שמשול לקב"ה ואנחנו  לכנסת ישראל  כמו שחתן  וכלה פניהם אחד אל השני כך נהיה  אחד עם השני  בקדושה וטהרה   , ונקבל כיאה  לעם סגולה  את  המלך  שמגיע לשדה עוד מעט קט  ורוצה, כן ממש רוצה   , נטו בשבילנו לפגוש אותנו מאוחדים וזוהרים ככוכבי הרקיע  שאמנם כל אחד  מהם הוא עולם נפרד  מלא כמו כל אדם שנברא בצלם  , אך אם נהיה  מחוברים אל מצות ה" בלב ובנפש  "וכחול  הים שלא יספר מרוב " ,נזכה  לברכת ה" הענקית ולבניין המקדש עוד השנה  אמן !  , מוכנים? לדרך! בהצלחה!

----------------------------------------------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע