chiddush logo

הרב יהודה אלקלעי זצ"ל

נכתב על ידי DoarHamikdash, 5/10/2016

 לאורם נלך

הרב יהודה אלקלעי זצ"ל

 תקנ"ח – ד' בתשרי תרל"ט

 

 

הרב יהודה אלקלעי נולד לאביו שלמה חי, לפני כמאתיים שנה בשנת תקנ"ח (1798)  בבוסניה. היה תלמידו של הפלא יועץ ובגיל 11 עלה לארץ ישראל ובגיל צעיר הוסמך לרבנות בירושלים. בהמשך הרב כיהן כרב עיירה בסרביה.

בהיות הרב בגיל 41, הרב הושפע רבות ממורו ורבו, הרב יהודה בביאס אשר קרא לעלות לארץ ישראל ודיבר על הגאולה. בעקבות כך, הרב אלקלעי תיכנן תוכנית מעשית לגאולה, תחיית השפה העברית, תוכנית כלכלית וכו' הרב עשה מעשה וחיבר ספר "גורל לה'" וכן ספר "בית יהודה" להקמת בית יהודי לעם ישראל בארץ ישראל וערך מסע באנגליה, גרמניה וצרפת  לפני נגידי היהודים. סביר להניח שהרצל הושפע מספרו של הרב אלקלעי שהרי אביו וסבו של הרצל היו ממקורבי הרב אלקלעי. הרב טען שהגאולה הטבעית תבוא לפני הגאולה הניסית בבחינת משיח בן יוסף הקודם למשיח בן דוד, "ומי שאומר שראשית הגאולה על ידי משיח בן דוד הוא כמו שאומר שקודם אור הבקר יזרח השמש שהם דברים בטלים ומבוטלים. ודבר זה מצוה לאומרו בפני עם הארץ... והמסתיר דבר זה הוא מחלל שם שמים בסתר".

בספרו "בית יהודה" כתב הרב אלקלעי, את דברי רש"י על הושע (הושע ג, ה), וז"ל: "אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה' אלוקיהם ואת דוד מלכם ופחדו אל ה' ואל טובו באחרית הימים - ופירש רש"י אחר ימי הגולה ישובו ישראל . תנא משום רשב"י בשלשה דברים מאסו בני ישראל במלכות שמים ובמלכות בית דוד ובבית המקדש, וא"ר שמעון בן מנסיא אין מראין סימן טוב לישראל עד שיחזרו ויבקשו את שלשתן, שנאמר: אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה' אלוקיהם - זו מלכות שמים ואת דוד מלכם - כמשמעו, ופחדו אל ה' ואל טובו - זה בית המקדש". "כיוון דאמר דאפילו סימן טוב לא יראו ישראל עד שיבקשו שלשתן, ודאי חיוב גדול הוא לשום לב אליהם, אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה' אלוקיהם - זו מלכות שמים. איתא בזה"ק ריש פרשת תצא אין הקב"ה נקרא מלך - אלא נקרא מלך אלא בארץ ישראל; רצונו לומר התשובה הראשונה שיעשו ישראל באחרית הימים היא שיבקשו מלכות שמים, דהיינו לשוב לארץ ישראל, כדי שיקרא הקב"ה מלך".

לקראת סוף ימיו עלה הרב לארץ ישראל התיישב ביפו ולאחר מכן בירושלים ובד' תשרי התרל"ט (1878) בהיותו בן 80 נפטר הרב ונקבר בחלקת הספרדים בהר הזיתים ת.נ.צ.ב.ה.          

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע