chiddush logo

החת"ם סופר זצ"ל

נכתב על ידי DoarHamikdash, 27/10/2016

  

הרב משה סופר - החת"ם סופר זצ"ל

 ז' בתשרי ה'תקכ"ג - כ"ה בתשרי ה'ת"ר

 

 

 

הרב משה סופר נולד בז' תשרי ה'תקכ"ג (1762) בפרנקפורט לשמואל שרייבר. אביו עסק בספרות סת"ם ועל שם מקצועו נקראה המשפחה בשם 'סופר' (שרייבר לשעבר). הרב משה עלה במעלות התורה מגיל צעיר, כבר בגיל שבע חידש חידושי תורה (על שם ספרו נקרא החת"ם, ר"ת חידושי תורת משה סופר) ובגיל 13 דרש בענייני הלכה. הרב למד אצל הרב נתן אדלר שהיה רבו המובהק וכן אצל הרב פנחס הורביץ בעל ההפלאה וכו' גם חכמות חיצוניות הרב למד והיה לבקי במתמטיקה, אסטרונמיה והיסטוריה.

בגיל 32 נתמנה הרב לרבה של דרשניץ (צ'כיה) ולאחר מכן כיהן כרב קהילה וראש ישיבה במטרסדוף שבהונגריה. בגיל 45 התמנה הרב משה כרבה של פרשבורג (כיום סלובקיה) תוך שהוא משמש כראש ישיבה בישיבה הגדולה. באותה תקופה נפטרה אשתו, והוא נישא בשנית לשרה, בתו של ר' עקיבא איגר ומאשה זו נולדו לו כל ילדיו, גם אשה זו נפטרה, והרב משה נישא בשלישית.

הרב משה פרס את מצודתו בעזרת תלמידיו אשר הקימו ישיבות בכל רחבי הונגריה ושימשו כרבני קהילות, בין היתר הרב לחם את המלחמה כנגד ההשכלה שהתחילה בימיו, וכנגד הרפרומים בטענתו 'חדש אסור מן התורה'. וכך גם היה נערץ בקרב תלמידי החכמים של אותו דור: רע"א, ר 'מרדכי בנט, ר' אפרים זלמן מרגליות, ר' משה מינץ אשר נתנו לו מעמד הלכתי מיוחד ושאלות הופנו אליו מכל רחבי הארץ.

החת"ם סופר חיבב מאד את ארץ ישראל ואת הישיבה בה, סבר שעיקר קיום המצוות הוא דווקא בארץ ישראל, ובלעדיה קיום התורה והמצוות שרויים באפילה. לא פעם התבטא כי הקרקע של ארץ ישראל יותר קדושה מהשמים של חו"ל הדומה לקבר, וכמובן שמצוה זו והעליה לארץ נוהגת גם בזמן הזה. יתירה מזאת, הרב עסק בחידוש עבודת הקרבנות וסבר שמותר להקריב את קרבן פסח (שו"ת חת"ס רל"ו). וכך פעל לעודד חקלאות ושפה עברית בארץ ישראל, הוא תמך ברב צבי הירש קלישר וברעיון לחידוש הישוב בארץ ישראל דרך הטבע הכולל גם את בניין המקדש והעבודה בו. תלמידיו עלו לארץ ישראל והקימו כולל בירושלים הנקרא בני הונגריה.

הרב נפטר בהיותו בן 77 בכ"ה תשרי ה'ת"ר (1839) ונקבר בפרשבורג ת.נ.צ.ב.ה.                                                                                            

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע