chiddush logo

פרשת השבוע - וישב

נכתב על ידי אלון, 21/12/2016

 

"וַיֹּאמְרוּ לוֹ אֶחָיו הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ אִם מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ עַל חֲלֹמֹתָיו" (בראשית לז, ח)

המדרש קובע שלדוד המלך הוקצב זמן קצר מאוד לחיות:

" 'זה ספר תולדות אדם' - העביר לפניו (לפני האדם הראשון) כל הדורות, הראהו דוד, חיים חקוקין לו ג' שעות. אמר לפניו: רבש"ע, לא תהא תקנה לזה? אמר - כך עלתה במחשבה לפני. אמר לו - כמה שני חיי? אמר לו - אלף שנים. אמר לו - יש מתנה ברקיע? אמר לו - הן. אמר לו - ע' שנים משנותי יהיו למזל זה" (ילקוט שמעוני, רמז מ"א).

לדוד המלך הוקצבו שלוש שעות בלבד, והוא חי שבעים שנה רק בזכות 'תרומה' של אדם הראשון. מדוע הוקצב לדוד המלך משך חיים קצר כל כך? מה רוצה המדרש לבטא בכך?

נראה שהמדרש רוצה לבטא את הרעיון, שלמלכות בישראל אין זכות קיום. לא ניתן לקבל באופן טבעי מצב, שבו יהודי אחד שולט על יהודי אחר. כדי שתהיה מלכות בישראל, זקוקים כביכול למתנה מיוחדת של אדם הראשון. גם השושלת הבעייתית שממנה נוצר דוד (יהודה ותמר, רות המואביה ובועז) מבטאת רעיון דומה: עם ישראל אינו יכול להגיע למלכות בדרך טבעית.

הרבי מקוצק נהג לומר, שכדי לייסד מלכות היה צריך עם ישראל לייבא מישהי ממואב (רות המואביה) - הוא לא יכל ליצור אותה בכוחות עצמו.

המלוכה כמוסד אינה מתאימה לעם ישראל. אפילו מבחינה אישית קשה למצוא אדם שמתאים להיות מלך, שיכול לשלוט על בני עמו. היה צורך להיעזר באומות העולם כדי ליצור אדם כזה.

כאשר עם ישראל מבקש מלך, הוא אומר (שמואל א, ח, ה): "שִׂימָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם" - רעיון המלך מנוגד לדרכו ולאופיו של עם ישראל, והוא לקוח מעמים אחרים. מלכות בעם ישראל אינה דבר רצוי וטבעי. מלכות אידיאלית תהיה בעם ישראל רק בימות המשיח.

על הפסוק (בראשית לב, ד): "וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו" - דורשים חז"ל שיעקב אינו חפץ כעת במלכות, והוא נותן לעשו להקדים אותו ביצירת מוסד כזה, עד לעתיד לבוא בימות המשיח, כפי שאומר המדרש על הפסוק (בראשית לג, יד) - "יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ... עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה":

"אמר ר' אבהו - חזרנו על כל המקרא, ולא מצינו שהלך יעקב אצל עשו להר שעיר מימיו... אלא אימתי הוא בא אצלו, לעתיד לבוא, הדא הוא דכתיב: 'ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו' " (בראשית רבה עח, יח).

עם ישראל נותן לגויים להקדים אותו ביצירת מוסד המלוכה, ושואף להגיע למלכות אידיאלית בימות המשיח.

ייתכן שזו הסיבה לכך שהאחים התרעמו כל כך על יוסף: "הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ אִם מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ"?!

לא זהותו של המולך עליהם הפריעה להם, כי אם עצם הרעיון שאדם אחד מולך ושולט על אחרים. האחים הסתייגו מרעיון המלוכה באופן כללי.

הרב יהודה עמיטל זצ"ל, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה