chiddush logo

פרשת השבוע - ויגש

נכתב על ידי אלון, 4/1/2017

 

"אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם. אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה" (בראשית מו, ג-ד)

יעקב אבינו התיירא מלרדת למצרים. יודע יעקב את הגזירה שנגזרה בברית עם אברהם (שעם ישראל יירד וישתעבד במצרים 400 שנה ולבסוף הקב"ה יעלה אותם לא"י). ולא נחה דעתו עד שמבטיחו הקדוש ברוך הוא:

"אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם. אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה".

שתי יראות מתיירא יעקב:

א. יראה גשמית - מצרות הגלות הקשה, מהשיעבוד ומהעינוי.

ב. יראה רוחנית - שמא בניו ישתקעו בגלות, יתערבו בגויים וילמדו מעשיהם וישתכח העיקר הגדול שיסד אברהם אבינו ושלמענו היו כל המאמצים העצומים שהשקיע בחייו הקשים.

ושתי הבטחות גדולות נאמרו כאן ע"י הקב"ה ליעקב:

א. שהשכינה תהיה עימהם גם במצרים - "אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה", בחינת: "עִמּוֹ אָנֹכִי בְצָרָה" (תהלים צא, טו).

ב. שעתיד הקב"ה להעלותם ממצרים - "וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה".

ואכן כששקעו ישראל בטומאה שבמצרים, וכפי שהרמב"ם בהלכות עבודה זרה כותב שכמעט נעקר העיקר הגדול של אברהם אבינו - זכר הקב"ה את הבטחתו והעלה אותם ממצרים.

והבטחות אלה הם גם לדורות! ארבעה חורבנות גדולים הכיר עם ישראל: חורבן בית ראשון, חורבן בית שני, גלות ספרד והשואה האחרונה של יהודי אירופה. בעקבותיהם עלו קולות ייאוש מפני שני החששות. שמא חלילה לא יוכל העם להתגבר על הגלות הקשה ושמא יחרבו כל מרכזי התורה שהוקמו לתפארה בעמל רב.

בחורבן בית ראשון - היה מצב שכמעט נשתכחה תורה. המקרא מעיד ששכחו איך בונים סוכה, נשאו נשים נוכריות וכו'. ואז שלחה ההשגחה את עזרא הסופר שבמפעל ענק יחד עם אנשי כנסת הגדולה הקים מחדש את הכוחות הרוחניים של עם ישראל.

בחורבן בית שני - כשהייאוש אכל בכל, קם רבן יוחנן בן זכאי ויחד עם חכמי יבנה הקים את המפעל הענק של תורה שבעל פה.

בגירוש ספרד - כשכל המפעל האדיר של ראשוני ספרד קרס וחשבו שחלילה תשתכח תורה מישראל, פתאום צצו מרכזי התורה החלופיים באירופה ובממלכה העותומנית.

ובשואה האחרונה - כשהושמדו כל מרכזי התורה הענקיים באירופה והיה חשש כבד שחלילה תשתכח תורה מישראל, פתאום ראינו איך משמים קם עולם תורה מפואר בארץ ישראל.

ההבטחה - "אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ" – שהימצאות השכינה לא תיפסק מישראל קוימה!

גם קיום ההבטחה – "וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה", העלייה לא"י קוימה - מי היה מאמין בראותו את האודים העשנים הנאנקים בגולת אירופה ואת שרידי העצמות היבשות בארצות המזרח שפתאום רוח גדולה תבוא ותעיר את כולם להקמת מדינת ישראל בארץ ישראל, וגם שם בארץ ישראל לראות את ניסי הקיום ממש בכל יום, כבשה אחת מול שבעים זאבים!

והיא שעמדה לאבותינו ולנו, ברוך שומר הבטחתו לישראל!

הרב חיים סבתו, מתוך האתר "ישיבת ההסדר ברכת משה מעלה אדומים" www.ybm.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע