chiddush logo

תשעה באב

נכתב על ידי אלון, 30/7/2017

 איך נסביר תופעות מכאיבות שהיו לעם ישראל כגון: מסעי הצלב, השואה האיומה, פרעות ת"ח ות"ט וכד'?

ובכן, נביאי ישראל צפו אותם מראש, הרבה לפני טיטוס הרשע והיטלר ימ"ש, נאמר לנו בתורה (דברים כח, סה):

"וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ וְנָתַן ה' לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ".

כל המאמצים שהושקעו במשך ההיסטוריה להסביר את שנאת הגויים כלפי עם ישראל עלו בתוהו. ואילו הנביאים כבר אמרו לנו מראש ש"בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם" - וכלל ישראל המשיך להתקיים על אפם ועל חמתם של כל צוררנו.

באחת הקינות לתשעה באב, ישנה קינה בשם "אש תוקד בקרבי" שעורכת הקבלה בין היציאה מגלות מצרים לחירות, לבין היציאה מירושלים לגלות. הקינה מביאה דוגמאות שונות המתארות את ניסי ה' ביציאת מצרים אל מול היציאה לגלות, החורבן והאבל. לדוגמא:

גַּלֵּי יָם הָמוּ, וְכַחוֹמָה קָמוּ - בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם

זְדוֹנִים שָׁטָפוּ, וְעַל רֹאשִׁי צָפוּ - בְּצֵאתִי מִירוּשָׁלָיִם

מֹשֶׁה יִרְעֵנִי, וְאַהֲרֹן יַנְחֵנִי - בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם

וּנְבוּכַדְנֶצַּר הָרַע, וְטִיטוּס הָרָשָׁע - בְּצֵאתִי מִירוּשָׁלָיִם

רִנָּה וִישׁוּעָה, וַחֲצוֹצְרוֹת תְּרוּעָה - בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם

זַעֲקַת עוֹלָל, עִם נַאֲקַת חָלָל - בְּצֵאתִי מִירוּשָׁלָיִם

רבי חיים פרידלנדר זצ"ל (שפתי חיים, מועדים ג') מציין - כי כשם שזכו בני ישראל לראות גילוי שכינה והשגחה פרטית ביציאת ממצרים כשהם בשיא תפארתם, כך גם ראו את אותה השגחה פרטית בצאתם מירושלים לגלות כשהם בשיא שפלותם ומתוך החורבן. וכך כתב הגאון יעב"ץ בהקדמתו לסידור "בית יעקב":

"ומי העיוור שאינו רואה... אנחנו האומה הגולה, שה פזורה, אחרי כל מה שעבר עלינו מהצרות והתמורות, אלפים מהשנים, ואין אומה נרדפת כמונו, מה רבים היו צרינו... הקמים עלינו מנעורינו להשמידנו, לעקרנו, לשרשנו... כל האומות הקדומות העצומות אבד זכרם... ואנו הדבקים בה' כולנו חיים היום, לא נפקד ממנו בכל תוקף אריכות גלויותינו אפילו אות וניקוד אחד מהתורה שבכתב, וכל דברי חכמים קיימים... מה יענה בזה פילוסוף חריף, היד המקרה עשתה כל אלה? חי נפשי כי בהתבונני בנפלאות אלה, גדלו אצלי יותר מכל ניסים ונפלאות שעשה השם יתברך לאבותינו במצרים ובמדבר ובארץ ישראל. לכל מה שארך הגלות יותר, נתאמת הנס יותר ונודע מעשה תקפו וגבורתו".

מאז שגלינו מארצנו ונתרחקנו מעל אדמתנו ניסו אומות העולם להיאחז בארץ קודשנו ומאמצם עלו בתוהו. זה כבר היה צפוי מראש ע"י צופה ומביט בכל הדורות (ויקרא כו, לב): "וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹיְבֵיכֶם הַיֹּשְׁבִים בָּהּ" - ארץ ישראל הקיאה בזה אחר זה מממלכות כמו: הרומאים, הבריטים, הביזנטים והערבים - אף אחד לא הצליח להפריח את השממה. עד שעם ישראל חזר לאט לאט מהגלות והארץ חזרה לתת פרייה בעין יפה.

נס השגחת ה' בחורבן ובגלות גדול יותר מנס ההשגחה בעת צאתנו ממצרים, ודווקא בצאתי מירושלים, עם כל הנהגת הסתר הפנים, הוא המוכיח לכל את חסד ה' החופף על עם ישראל.

הנס הזה שנקרא "גלות", יש בו כדי לנסוך עידוד ונחמה לישראל, שהרי כמו שהתגשמו בגלות כל נבואות החורבן, כך בוודאי ב"ה יתגשמו נבואות הנחמה.

 

הרב אביגדור נבנצל שליט"א, מתוך האתר:  http://sites.google.com/site/rabbinebenzahl/

"ותן חלקנו"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע