chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה - פרשת כי תצא

נכתב על ידי אורן מס, 1/9/2017

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת כי תצא


כא,יח: כי יהיה לאיש בן סורר ומורה: מהו 'סורר ומורה'? שד"ל: " (סורר) שאינו עושה מה שאומרים לו לעשות, ו'מורה' עושה מה שאומרים לו שלא יעשה, וזה מכעיס יותר". יש בעיית חינוך גם בעשייה וגם באי-עשייה.


כא,כג: כי קללת אלוהים תלוי: מדוע שהמת לא יישאר תלוי על העץ כמה ימים ואז יקבר? שד"ל: "זה לא יועיל להרחיק את האדם מן העברה, רק יביא בְּרוֹאיו הרגשת חמלה ורחמים, ויבואו לקלל את השופטים (אלוהים) והמשפט האלוהי". הקללה היא לשופטים, ולא לנידון למוות. מעניין.


כב,ו: כי יקרא קן ציפור לפניך ... לא תקח האם על הבנים: מדוע לא לקחת הגוזלים בנוכחות האם? שד"ל: "אם היה מותר לקחת האם תחת אהבתה את בניה, היה לב האדם נשחת ומתאכזר נגד עושי הצדקה". הציפור האם - כמשל לחסד מכל סוג שהוא. מעניין.


כד,א: כי ימצא בה ערות דבר: מהו הדבר שימצא הבעל? שד"ל: "בה (בגופה או במידותיה), ולא במעשי ידיה, כי צריך שימצא בה מום קבוע בגופה או במידותיה, אבל אם הקדיחה תבשילו, אין זה מום אלא במעשה ידיה; וכן 'כי מצא בה ערוות דבר', ולא מצא אחרת נאה הימנה". לא תמיד ניתן לגלות פגמים בגוף האישה או במידותיה, אלא לאחר החתונה והבעילה (כי יקח איש אשה ובעלהּ), לכן התורה מציינת שלא תמצא חן בעיניו אחרי הבעילה. מעניין.


שבת שלום, שנעשה רצון אבינו שבשמיים, נכבד את השופטים גם אם הם טועים, נחמול זה על זה ונראה בזולת רק דברים טובים שבו, אורן, בן וכו', המתכונן כבר לפרשן הבא בשנה הבאה עלינו לטובה, הנצי"ב, ופירושו 'העמק דבר'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה