chiddush logo

לקט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת חוקת

נכתב על ידי אורן מס, 22/6/2018

  לקט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת חוקת

כ,ה: לא מקום זרע ותאנה: מדוע הביא עליהם ה' צרה של חוסר מים דווקא עתה, כעבור ארבעים שנה במדבר, מלאי ניסים? הנצי"ב: "בשנה האחרונה היה סוף הליכות הניסיי בהנהגה נפלאה ... ועתה היו עומדים ליכנס לארץ ישראל ולהתנהג בהליכות הטבע תחת השגחת ה', על כן התנהג ה' עמם בשנה זו בדרך הממוצע (כדי להרגילם לחיי טבע) ... וללמדם איך יעשו בעת שתהיה השגחה לענוש אותם ולמנוע טובה וגשמי השנה ... הבינו ישראל שזהו (שלא היה מים לעדה אחרי מות מרים) שלא בתורת עונש על איזה דבר, אלא כדי להרגילם לחיים טבעיים ... ומשום הכי (ליצור את דרך האמצע ולהרגילם) המן לא נפסק". גם מה שנראה לנו עונש – יש לו כוונה חיובית ובונה מאת ה'.

כ,יב: יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל, לכן לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ: מדוע ה' מפנה טענתו גם אל אהרן (לא האמנתם), הרי דבר ה' היה אל משה ולא אל אהרן (ז), ומשה בלבד הכה בסלע (יא)? הנצי"ב: "אילו השתמשו בתורה ובתפילה, היה גם אהרן מתפלל ... ועתה כאשר לא נעשה כן – הלא גם אהרן בכלל החטא". ומה הקשר בין עונש אי הכניסה לארץ, לחטא? הנצי"ב: ""בשביל שלא הראו לישראל הדרך להתנהג בארץ ישראל בעת עצירת גשמים וכדומה (תפילה!), על כן (העונש הוא) 'לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ'". תפילה היא תרופה לכל בעייה, ואי-תפילה היא מניעת תרופה. מעניין.

כ,כו: ואהרן יֵאָסֵף ומת שם: מהו 'יֵאָסֵף'? הנצי"ב: "שיקבץ כוחות אבריו למקום אחד ומשם תצא רוחו הקדושה, ומת שם, ואם כן הוא כמו הציור שמתחילה ייצא כוח החיוני מזה האבר, ואחר כך מזה האבר (וכו הלאה), ונקבצו אל הלב, ואחר כך – 'ומת'". הנה התגלה לנו הסוד מהו תהליך המוות, בלי לחוות אותו בפועל. שנזכה לחיים.

כא,לג-לד: ויפנו ויעלו דרך הבשן וייצא עוג מלך הבשן לקראתו ... ויאמר ה' למשה, אל תירא אותו: מדוע יצא עוג מול עם ישראל ומדוע משה פחד? הנצי"ב: "המרגלים התפשטו הלאה (ממשימתם ביעזר) דרך הבשן, ובזה העלו (גרמו) את יציאת עוג מלך הבשן ... ולתכלית כניסה לארץ ישראל לא הייתה נדרשת מלחמת עוג וכבישת ארצו בלא עת, על כן ירא (משה) ממנו, משום הכי הבטיחו ה' שלא יירא ממנו, כי מאתו יתברך הייתה סיבה לדבר". הבנו שהמלחמה עם עוג פרצה בגלל טעות של המרגלים ביעזר שבארץ האמורי (לב), שגרמה לעוג להילחץ ולהתכונן למלחמה, והבנו מעצם הניצחון, שהכל היה מתוכנן על ידי ה'. כמה טוב שה' הוא אלוהינו.

שבת שלום, שבת של ישוב ארץ ישראל וירושלים, התנהגות בדרך האמצע, תפילה רבה, חיוּת, ואמונה מוחלטת בה', אורן, בן וכו'.
--------------------------------------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה