chiddush logo

הייחס של ההלכה לנושא העישון

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 24/7/2018

 

חידושים שונים שבהלכה באים להורות כיצד עדיף לנהוג במציאות משתנה, שאיננה קופאת על שמריה. גם בעניין העישון יש להלכה מה לומר וגם בעניין זה ניתן לראות שאין ההלכה כיום כדין ההלכה שבימים עברו. למבקשים להתחיל לעשן או למבקשים לדעת האם הדבר מותר או אסור, כדאי להבין היטב מהו היחס של ההלכה לנושא העישון כיום ובמה טמון ההבדל למה שנפסק בעבר.

העישון על פי ההלכה בעבר

ראשית דבר, יש לציין כי אין קיים מן התורה איסור מפורש על עישון סיגריות. אין הדבר מלמד כי ההלכה מתייחסת לעניין זה בחיוב, לא כל שכן על כי בימי קדם לא היה מנהג זה נפוץ ביותר או אף לא קיים. יחד עם זאת, כבר בעבר היו אי אילו פוסקים שהתייחסו אל העישון וטענו כי הדבר אינו מומלץ ובמיוחד לא מומלץ לחלשי אופי. במקביל, יש להזכיר כי היו אי אלו פוסקים שדווקא ראו לנכון להתיר את עישון הסיגריות אולם הדבר מחייב הסבר חשוב. היו זמנים שבהם נהוגה הייתה סברה כי יש בסיגריות משום תועלת בריאותית ואף חיזוק הגוף. היבט זה של עישון כמובן איננו נכון כיום ומכיוון שכך, לא ייפלא איפה שיחס ההלכה לעישון השתנה תכלית השינוי.

העישון איננו מומלץ

אין ספק כי בדורות האחרונים ובמיוחד בדור אחרון רבו פוסקי ההלכה וגדולי הדור שקבעו כי יחס ההלכה לעישון סיגריות שלילי ביותר. הגדילו לעשות אלה שקבעו כי ניתן לקשור את איסור העישון אפילו על הכתוב בתורה כפי שנאמר – ונשמרתם לנפשותיכם. מכיוון שכיום ידוע היטב ומדע הרפואה הוכיח זאת מעל לכל ספק כי בעישון יש כדי להזיק ובפרט כאשר מדובר בעישון לאורך זמן, מצווה היא שלא לעשן. ממש כפי שפוסקת ההלכה שאין להתיר אכילת מזונות הרעים לבריאות, באותו האופן אין לקבל בשוויון נפש את העישון. דבר זה הוא בחזקת ונשמרתם.

גלוי וידוע הוא כי מעשני הסיגריות חשופים הם ביותר למחלות ממחלות שונות. הם לוקים במחלת הסרטן, במחלות ריאה ומחלות הלב בשיעורים הרבה יותר ניכרים ביחס אל הלא מעשנים. ועוד דבר, היו חכמים שקבעו כי יש בעישון משהו מן הגאווה וגבהות הלב, כך שגם מבחינה זו הוא איננו מומלץ. יש חכמים המסבירים כי בהרגל העישון יש מראית עין של קלות ראש וכי יש בכך גם הוצאה מיותרת ואף הפרעה לאחרים.

נזכור כי המעשן עלול לגרום לסביבתו אי נעימות שכן יש כאלה המרגישים חוסר נעימות לבקש מאדם לחדול לעשן לידם. זאת ועוד, אנשים המצויים בסביבתו של מי שמעשן חשופים לנזקים בריאותיים, עישון פסיבי. יש להוסיף כי אם יכול מאן דהו לעשן סיגריות בכמות קטנה, כאשר הרופאים עצמם סבורים כי אין בכך סכנה לבריאות וכי הדבר נעשה תוך התחשבות בסביבה אין העישון אסור באופן מוחלט. אך מחשש כי המעבר מהרגל הנמצא בשליטה לכדי התמכרות יתקיים מבלי משים, בכל זאת מומלץ להימנע מעישון מכל וכל.

מכשירי אידוי – פתרון חדשני

חידוש מודרני שנועד לסייע לנגמלים מעישון נקרא סיגריה אלקטרונית. מדובר במכשיר המופעל על ידי בטריות (סוללות), כאשר גוף חימום גורם לאידוי של חומר צמחי או נוזלי. זהו פתרון שיכול לסייע כחלופה בריאה יותר לעומת עישון וסיגריות רגילות ומשכך – יש לראות זאת בחיוב. ניתן בצורה כזאת להפחית את העישון וגם להיגמל לגמרי. זאת ועוד, בצורה כזאת מונעים צער וסבל מן הסביבה שכן סיגריה אלקטרונית איננה מטנפת, איננה מכילה ניקוטין ואיננה מלווה בריח לא נעים. סופו של דבר, גם אם אין היא מרוממת את הבריאות, בוודאי שאין הסיגריה האלקטרונית מזיקה כסיגריה רגילה והיא העדיפה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע