chiddush logo

הקשר העל טבעי בין עם ישראל לשבת קודש

נכתב על ידי ברוך עינב, 4/10/2018

בס"ד


הרב שלמה לוינשטיין מביא בשם הרב שמשון רפאל הירש את מדרש הפליאה שיום ד' בו תלה אלוקים את המאורות הוא בן הזוג של יום א' בו ברא את האור ומשמש כתשתית של יום ד', וכך יום ה' בו ברא את הדגים והעופות הוא בן הזוג של יום ב' בו הבדיל בין המים העליונים לתחתונים ומשמש כתשתית של יום ה', ויום ו' בו ברא את בעה"ח ובני האדם הוא בן הזוג של יום ג' בו אמר אלוקים "וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה" (בראשית א, ט) ומשמש כתשתית של יום ו'. ומשראתה כך השבת שאלה את ד' מי יהיה בן זוגה והוא יתברך ענה לה שעם ישראל יהיה בן זוגה. עכ"ל.


הרב יוסף מזרחי ממחיש את זה בצורה נפלאה ע"י הכתוב בתורה: "יוֹם הַשִּׁשִּׁי וַיְכֻלּוּ הַשָׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה", וניתן לראות איך "ישראל" מוצפנת בדיוק בתוך הפסוק שמדבר על אחד משלושת האותות בין ד' יתברך לעמו הנבחר בדילוגים שוים של שבע אותיות, המספר שמסמל בצורה הטובה ביותר את היום השביעי בו שבת אלוקים מכל מלאכה לאחר ששת ימי הבריאה וינפש. עכ"ל.


ועלה בדעתי לומר בעה"י שימי החול מ-א' ועד ו' מסמלים את הטבע והעולם החומרי והזמני הזה ולכן מתאים שיהיו בני הזוג אלו של אלו, ולעומת זאת השבת שהיא מעין עוה"ב היא מעל הטבע ולכן ראוי שגם בן זוגה יהיה מעל הטבע ולכן עם ישראל הוא הזוכה המאושר שנבחר לשמש בתפקיד המכובד והנשגב באופן טבעי, שנשמותיהם הם חלק אלוקה ממעל וחצובות הן מתחת כסא הכבוד וכל מציאותו ומהותו הן מעל הטבע. וכשם שהשבת היא הנשמה של כל השבוע שכל ימי החול ניזונים ממנו כך גם עם ישראל הוא הנשמה של כל בני האדם והעולם כולו, שהרי העולם מתקיים בזכות ישראל שלומדים תורה, כדכתיב: "כֹּה אָמַר ד' אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי" (ירמיהו לג, כה). וכך יוצא שהשבת היא התשתית הטבעית של עם ישראל, הרבה יותר מימי החול אע"פ שגם בהם יש צורך לפעול, לתקן ולהכניס בהם כמה שיותר תורה, מצוות וקדושה, שהרי נשמותיהם הגיעו מהעולמות העליונים ועתידות הן לחזור אליהם, ללמדנו על החיבור והשיכות של עם ישראל לחיי הנצח של העוה"ב, ועל הסוד הגדול שעל כל אדם לדעת שכדי לעבור את כל השלבים, הנסיונות, הקשיים והאתגרים של העוה"ז בהצלחה אסור לו להיות משועבד אליו ועליו למעשה להתאמץ בכל כוחו להתנתק ממנו ולהתעלות מעליו ככל שרק אפשר ולחיות בו ע"פ עולם המושגים של העוה"ב, ורק אדם שיצליח בכך העוה"ז יתחיל להאיר לו פנים ולהוות עבורו גן עדן עלי אדמות של ממש. בהצלחה לכולם.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה