chiddush logo

מי מקשיב לי?

נכתב על ידי eshkalim, 16/8/2019

 


פרשת דברים מתחילה את הספר החמישי והאחרון של חמשת חומשי תורה. מדובר בנאום מתמשך שמשה רבינו נושא לבני ישראל במשך חמשת השבועות עד למותו ביום ז' באדר.

משה רבינו מתחיל את דבריו בחשיבותה של מערכת המשפט להתנהלות מתוקנת ואומר: "שָׁמֹעַ בֵּין-אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק".

מכירים את זה שמישהו בא לספר לנו משהו עסיסי על מישהו אחר ואנו מקשיבים לו ובונים תדמית וסיפור שלם על אותו אדם רק על סמך אותם דיבורים ששמענו מבלי לשמוע מה הצד השני אומר?

וכמה פעמים בן או בת הזוג שלנו בא לדבר איתנו על נושא טעון מסויים ואנו היינו עסוקים בדיבור במקום בהקשבה?

זה קורה בכל פעם שאני יושב עם בני זוג לייעוץ כלכלי. יש את מה שהיא אומרת, את מה שהוא אומר ואת הדינמיקה ביניהם שמספרת גרסה נוספת של הסיפור.


גם השבוע כשעומר טרח להסביר לי מה הסיבה לכך שהם בלחץ כלכלי, מצליחים לגמור את החודש על הקצה ונלחצים כל פעם מחדש, ענבל התפרצה לדבריו והביאה גרסה אחרת לגמרי. בזמן שהוא הרגיש שהם עושים כל מה שהם יכולים וכבר אין משהו שיכול לעזור להם, היא חשפה שיש משהו אישי שמפריע לה ומלווה אותה עוד מתחילת דרכם המשותפת שהיא נרתעת ממנו כבר זמן רב.

הדרך בה כל אחד ראה את תמונת המצב היתה שונה לחלוטין, וזאת למרות שהם חווים את אותה התוצאה.


השיח הפתוח הזה בו לכל אחד יש את המקום להביע את תחושותיו והרגשתו הוא הבסיס לשינוי אמיתי. בלעדיו אנו עסוקים בתירוצים לעצמנו ומתבוססים בעמדת הפגוע והצודק. אנו לא רוצים לשמוע מה השני אומר ולמען האמת זה גם לא מעניין אותנו, כי אנו בטוחים שהצדק עימנו.

משה רבינו מלמד אותנו לשמוע לא רק את השני אלא גם בין אחד לשני, את מה שנמצא בין האחד לשני, את אותה הגרסה הבלתי נאמרת אך המשפיעה מאוד על טיב היחסים וכמובן על התוצאות. זה דורש פתיחות, סבלנות ותרגול, אך כאשר אנו לומדים להקשיב ולשמוע את אותו הקול הנעלם, אנו מסוגלים להגיע למצב בו אנו "שופטים צדק" ונותנים פתרון נכון ואמיתי לעצמנו וגם לאחרים. פתרון שלוקח בחשבון את כל צדדי הבעיה כפי שכל אחד רואה אותה. פתרון שיעזור למשפחה להגיע למקום שהיא כה רוצה, זוגית וכלכלית.

עומר וענבל לקחו על עצמם לתרגל השבוע את ההקשבה הזאת.
ומה אתם מתכוונים לקחת על עצמכם השבוע?


אליהושע שקלים,

מאמן ויועץ כלכלי למשפחות.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע