chiddush logo

תפילין - בדיקה -

נכתב על ידי אביהו ח, 28/12/2011

 

ב"ה

 

תמצית מידע בנושא: תפילין

 

מצוות התפילין הינה אחת מהמצוות הבודדות שנאמר עליהן שהן שקולות כנגד כל התורה  כולה,

וזו גם אחת משלוש המצוות המהוות "אות" לקשר שבין עם ישראל לבורא (השתיים האחרות הן ברית מילה ושבת), תורת הקבלה מסבירה כי בכח הנחת תפילין (כשרות) נמשך שפע גשמי (פרנסה) ורוחני על האדם המניחם ובפרט סגולת הנחת תפילין הינם שמירה ואריכות ימים כפי שמובא במשנה ברורה (הלכות תפילין סימן לז):"שכל המניחן מאריך ימים בעולם הזה שנאמר "ה' עליהם יחיו", כלומר אותם שנושאים את שם ה' עליהם בתפילין יחיו ומובטח שהוא בן העולם הבא ואין אש של גיהנם שולט בו וכל עונותיו נמחלין לו".

בתמצית: עשיית מצווה, במחשבה, בדיבור, במעשה, ענינה עשיית כלי לקבלת שפע רוחני או גשמי, מצוות הנחת תפילין כוללת את שלושת לבושי הנשמה: פנימי (מחשבה) אמצעי (דיבור) חיצון (מעשה), ע"י הנחת תפילין מתבצעת המשכה (הורדת אור מעולמות אצילות, בריאה, יצירה, עשיה) לעולמנו על מקיים המצווה, בני ביתו, כללות העם.

§        זוג תפילין מתחלק לשנים: "תפילין של יד" ו"תפילין של ראש" .בתפילין של יד צריך להכניס קלף אחד ולכן בתוך הבית יש חלל  ובתפילין של ראש צריך להכניס 4 קלפים ולכן הבית מחולק עם מחיצות לארבעה חללים .

§        על הקלף אשר בתוך התפילין כתובים פרשיות מהתורה לכן חשוב כי הפרשיות יכתבו ע"י סופר ירא שמים (עדיפות לכותב ביד ימין) כסדרן והאותיות יהיו שלמות ושלא תחסר שום אות (שולחן ערוך הלכות תפילין סימן לב).

§        מומלץ לרכוש תפילין ומזוזות מאדם נאמן המוחזק בכשרות ולבקש שהתפילין או המזוזות יהיו כתובים על קלף שליל (קלף שליל נעשה מעור ולדות בקר והינו הקלף המשובח והטוב ביותר, כיום רוב הסופרים כותבים עליו) ולא על קלף משוח (קלף שאחרי העיבוד שלו מורחים עליו סוג של משחה לבנה כמו סיד. היתרון היחיד בקלף משוח הוא שהכתיבה עליו מאד מהירה מכוון שהקלף חלק, אך חסרונותיו רבים: במקרים רבים בזמן גלגול "קלף המזוזה" או "פרשיות התפילין" הקלף והאותיות הכתובות על הקלף נסדקות ונפסלות ולכן רמת הכשרות של הכתב נמוכה ביותר מכיוון שהכתיבה היא לא על הקלף ממש אלא על החומר שמשוח על הקלף).

§        במידה וניתן מומלץ לרכוש תפילין מהודרות ובמידה ולא יש לרכוש תפילין – "כשרות לכתחילה" – כלומר ללא תיקונים בקלף אשר יכולים לשנות את כשרות התפילין ל-"כשרות בדיעבד".

§        בתי התפילין מתחלקים (בעיקר) ל-2 סוגים בהמה גסה (בקר) ובהמה דקה (צאן), הבתים העשויים מבהמה גסה עמידים יותר וצורתם (מרובעות) אינה נפגמת לכן עדיף לרכוש בתי תפילין מסוג בהמה גסה.

נ    ניתן לקבל יעוץ בנושא תפילין ומזוזות בדיקה וכו' ע"י הרב שמואל לסקר - הנמצא בבית חב"ד בקניון רחובות טל:054-4976834

 

§        בכדי לראות את סדר הנחת התפילין ניתן להיכנס לאתר פאר הסת"ם המכיל מצגות וסרטים

http://www.tefillinet.com/in_tef_1.asp וכן באתר שופר:

http://www.shofar.net/site/pro_searchresults.asp?key=תפילין

§        אתר הידברות מכיל הסברים והכוונה טל':03-6166614

§        בבית חב"ד הפרוסים ברחבי הארץ ניתן לקבל (חינם) סדר הנחת תפילין (מקוצר-עיקר התפילה) והסבר וכן להיעזר ביהודי הבקי בהנחת תפילין http://www.orhasidut.co.il  , טל': 3770*

§        עפ"י ההלכה (שולחן ערוך סימן לט) יש לבדוק את כשרות התפילין אחת ל-3.5 שנים (חסידים נוהגים לבדוק את התפילין אחת לשנה) ניתן לבדוק בכול בית חב"ד.

§        יש לשמור על התפילין ולא להניח אותם על שיער רטוב וכן לא להשאירם במקום חם כגון: בימי הקיץ ברכב וכד', בכדי לא לפגוע באותיות הכתובות על הקלף (מאחר שהדיו מתפשט/מתכווץ בטמפרטורה גבוה/נמוכה).   

נ

       ניתן להוריד את נוסח הנחת תפילין המקוצר מתוך חוברת תפילות וסגולות.                                                                         

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע