chiddush logo

דמיון חיצוני בין בני זוג (4 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאלל, 3/1/2012

 יש דעה שבן סורר ומורה  אינו נעשה בן סורר  ומורה אלא אם כן  הוריו דומים זה לזו במראה ובקומה.

רציתי לשאול, האם ניתן להוכיח מהלכה זו משהו  למציאות ימינו, שרצוי  שבני זוג בימינו יהיו דומים אחד לשני גם במראה החיצוני,  ולא רק באופי, ברקע, ברמה התורנית, וכדומה.

או שלא ניתן להוכיח  מהלכה זו דבר, היות שבן סורר  ומורה  -לפי   דעה אחת בגמרא- לא היה ולא  נברא אלא משל היה.

אשמח לקבל  תשובות.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (4)
shoshann (28/6/2012)
סליחה, אם לא הייתי מדויק בתשובה. לדעתי תמיד עדיף לבוא עם מעט דמיון פנימי , כמו רקע משפחתי וחווייתי ברמה יחסית דומה. אך גם אם לא. הכל תלוי בבני הזוג אם הם מבינים שיש להם עבודת המידות של ותרנות וקבלת השוני באהבה למרות שזה לא מתאים לי או דומה למה שאני רגיל אני מקבל באהבה ושמחה את הצד המשלים שלי, אז תבוא הרמוניה. אז יעשה דמיון. ואז אם ח״ו מקרה של בן סורר ומורה, זה לא באשמת הוריו. ואולי לכן אמרו שמעולם לא היה כזה כי מהורים שיש בינהם שמחה והרמוניה, לא יצא בן עד כדי כך הרסני, אם אתה חושש מבן מבולבל, מורד, נושר? זה לא בן סורר ומורה , זה בן עם שחסר לו משהו ריגשי...צא לדרך ואל תפחד מזיווגך
shoshann (28/6/2012)
חידשת לי בעניין הדמיון של ההורים לצורך קביעת בן סורר ומורה, תודה רבה!!! בעיני זה ללא ספק שהתורה תחפש לברוח מלהרשיע אדם ותהפוך בו ותהפוך בו למצוא לו כף זכות. וכף הזכות נדרשת מתוך הפסוקים וחז״ל, כולי התרגשות מעומק ראיתם!!! ראו שתורה מוצאת לו זכות בכך שאם אין דמיון בין הוריו הוא יהי זכאי... למה? ידוע שפנים (face) מלשון פנים (inside). ידוע שבני זוג שיש בינהם הרמוניה הופכים עם השנים לקבל קוי דמיון חיצוניים שמשקפים את הפנימיות המאוחדת שלהם. ואילו הורים שאין בינהם הרמוניה קרוב לוודאי שחינוך ילדיהם יהיה כושל! אם כך היותו זולל וסובא ואינו מקשיב לקול אביו ואימו , נגרם בגלל בעיה חינוכית שלא הייתה תלויה בילד. תורת אמת נתן לנו! שוב תודה רבה על השאלה.
דביר (4/1/2012)
המקור לדעה זאת הוא: "רבי יהודה אומר: אם לא היתה אמו שוה לאביו בקול ובמראה ובקומה אינו נעשה בן סורר ומורה. מאי טעמא [מהו הטעם, הנימוק?] - דאמר קרא [שאמר הכתוב]: איננו שמע בקלנו, מדקול בעינן שוין [מכך שבקול אנו צריכים שיהיו (ההורים) שווים)]- מראה וקומה נמי בעינן שוין [גם צריכים (שיהיו ההורים) שווים]."
תלמוד בבלי, סנהדרין ע"א ע"א
כנראה לפי דעה זאת המגוון והשוני בין ההורים מונע את התופעה של בן סורר ומורה, והדמיון (לפי דעתי ויתור על המיוחדות בתוך המשפחה) מאפשר את התופעה.
יניב (3/1/2012)
להיפך זה בא בכדי למעט את האפשרויות שיקרה בן סורר ומורה-כך שמשמע שבדרך כלל זה שלא דומים. ובכלל זה פרט בפרטי הדינים ולא שכך צריך להיות..