chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "מטות - מסעי" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 15/7/2020

 

 


"כל ישראל ערבים זה לזה" זהו כלל מוסרי והלכתי שנקבע על ידי חז"ל לציון חשיבות הערבות ההדדית בישראל. על פי כלל זה יש אחריות קהילתית כלפי החברים המרכיבים אותה ומצד שני יש אחריות של חברי הקהילה אל הכלל כולו.

בפרשת השבוע אנחנו קוראים על פניה לאנשים לפעול על פי הכלל של ערבות הדדית. 

בני שבטי ראובן וגד ראו בנחלות גדולות בצידו המזרחי של הירדן המקומות טובים עבורם להתנחל ובאו בבקשה למשה להישאר שם ולא להיכנס עם כל בני ישראל לתוך הארץ.

תגובת משה מראה כמה פליאה הייתה לו בבקשה שלהם: "ויאמר משה לבני גד ולבני ראובן האחים יבואו למלחמה ואתם תשבו פה, ולמה תניאון את לב בני ישראל מעבור את הארץ אשר נתן להם ה'". משה לא מקבל את רצונם להיפרד משאר אחיהם ולתת להם להילחם לבד במלחמות כיבוש הארץ ולכן הוא מוכיח אותם על כך.

שני השבטים מבינים היטב את טעותם וכדי לתקן את הרושם שנוצר הם אומרים למשה שאחרי שיבנו פה בעבר הירדן בתים וגדרות לילדיהם ולצאן הם יצטרפו עם כל העם ואף יהיו כח החלוץ והחוד במלחמה על הארץ: "ואנחנו נחלץ חושים לפני בני ישראל עד אשר הביאונום אל מקומם וישב טפנו בערי המבצר מפני יושבי הארץ, לא נשוב אל בתינו עד התנחל בני ישראל איש בנחלתו".

שני השבטים מבינים היטב את הצורך בערבות הדדית כלפי אחיהם שפניהם לקראת מלחמות כיבוש הארץ ולא ראוי באמת שהם לא ישאו איתם בנטל המלחמה החשובה ומעצמם אומרים למשה שהם גם יובילו את העם וגם לא יחזרו לבתיהם עד שכולם ישבו בנחלתם.

מדינת ישראל נמצאת בשבועות האחרונים בגל גדול נוסף של מלחמה בנגיף הקורונה. לא ניכנס לפעולות ההנהגה אבל נאמר שאנחנו כיחידים, כקהילות וארגונים, על כולנו ליטול בנטל המאבק, כל אחד כגודלו, מקומו ויכולתו. גם האדם הפרטי יכול בארבע אמותיו והיכן שנמצא להקפיד על ההנחיות שביקשו מאיתנו, ואם כולנו, ללא יוצא מן הכלל נקפיד, נוכל להתגבר ולנצח את המגיפה הנוראה וכל זאת בזכות ערבות הדדית.

נביא כאן רק את דברי הרב קוק בעניין ערבות הדדית: "אהבת הבריות צריכה להיות חיה בלב ובנשמה, אהבת כל האדם בייחוד, ואהבת כל העמים כולם, חפץ עילויים ותקומתם הרוחנית והחומרית, והשנאה צריכה להיות רק על הרשעה והזוהמא שבעולם. אי אפשר כלל לבוא לידי רום הרוח של 'הודו לה' קראו בשמו הודיעו בעמים עלילותיו' בלא אהבה פנימית, מעמקי לב ונפש, להיטיב לעמים כולם, לשפר את קנייניהם (את מצבם החומרי), ולאשר את חייהם".



שנזכה לבריאות שלימה

 

שבת שלום ומבורך!

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

הערבות ההדדית,אחריות קהילתית,שבטי ראובן וגד,פליאה, בעבר הירדן,בתים וגדרות, כיבוש הארץ,נגיף הקורונה,אהבת הבריות,אהבה פנימית,מעמקי לב,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה