chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "דברים" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 22/7/2020

מדינת ישראל נמצאת בימים סוערים. ימים קשים. מגיפת הקורונה שתוקפת בגל שני וחזק את עם ישראל בארצו בשבועות האחרונים גורמת לאזרחים רבים לצעוק את זעקתם ברחובות, כל קבוצה ואגודת אנשים מסיבותיה שלה, כיכרות הערים הגדולות נראים בתמונות כמקום של ערבוביה גדולה של אנשים ללא סדר וללא הנהגה (וגם ההיפך מכל ריחוק חברתי שאנו נדרשים לו בפן האישי כדי לעצור את ההדבקה).

בפרשת השבוע, פרשת "דברים", הפרשה הפותחת את חומש "דברים", מתחיל משה נאום ארוך אותו ינאם לאורך כל החומש. כבר בתחילתו משה מזכיר לבני ישראל את מה שעברו במדבר, את מינוי הדיינים ואת חטא המרגלים והעונש עליו.

הוא מזכיר להם איך המקרה התחיל: "ותקרבון אחי כולכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ וישיבו אותנו דבר את הדרך אשר נעלה בה ואת הערים אשר נבוא אליהן" - כותב על כך רש"י בפירושו במקום: "בערבוביא, ולהלן מה הוא אומר ותקרבון אלי כל ראשי שבטיכם וזקניכם ותאמרו הן הכרנו אותה קריבה הייתה הוגנת. ילדים מכבדים את הזקנים ושלחום לפניהם, וזקנים מכבדים את הראשים ללכת לפניהם, אבל כאן, ותקרבון אלי כולכם, בערבוביא. ילדים דוחפין את הזקנים וזקנים דוחפים את הראשים".

במתן תורה, כשכולם ביקשו לשמוע את דבר ה' ההתקרבות סביב משה הייתה בנחת ובכבוד, הילדים כיבדו את המבוגרים והם כיבדו את ראשי העם ולכן כתבה שם התורה בפירוט: "ראשי שבטיכם וזקניכם", אבל במקרה הזה של חטא המרגלים באו כולם בערבוביא וללא סדר כבוד ונחת.

כאשר המטרה והאמצעי היא חיובית אז הכל נעשה בכבוד, בהערכה למבוגרים ולהנהגה, אך כאשר המטרה הנקודתית היא לגרום לכאוס, לשינוי מתוך התרסה הכל נעשה כפי שרש"י כותב "בערבוביא" וזה כבר מתבצע בלי כבוד ובטח ללא נחת, רוגע ומחשבה.

ברור שיש אנשים שכואבים, שנפגעים, שרוצים מענה לזעקתם, אבל חייבים כולם ללמוד מהעבר, בדיוק כמו שמזכיר משה לבני ישראל את חטאם בחטא המרגלים ובדרך אליו.

וכמובן שנמשיך כולנו כמו במעמד מתן תורה, לשמור על הדור המבוגר כפי ששם "הילדים כיבדו את הזקנים".

שנזכה לכבוד ונחת ובעיקר בריאות.

 

שבת שלום ומבורך!

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

מדינת ישראל,ימים סוערים, ימים קשים, מגיפת הקורונה.ללא סדר,ללא הנהגה,דברים, התרסה,חטא המרגלים,מעמד מתן תורה,כבוד,נחת,בריאות,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע