chiddush logo

איך המגיפה משפיעה על קניות בגדים בקרב האוכלוסייה הדתית?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 10/11/2020

מגיפת הקורונה משפיעה על חיינו בכל מובן, גם על תחום קניות הבגדים באוכלוסייה הדתית. היכנסו וגלו כיצד השינויים בעולם הקניות הדתי עשויים לקרב בין חילונים לדתיים. 


עוד רבות ידובר על מגפת הקורונה וההשלכות שלה על כל תחומי החיים. המגיפה הזו, שהגיעה אלינו בהפתעה גמורה בתחילת השנה ונדמה כי תישאר עימנו עוד תקופה ארוכה, בטרם יימצאו הדרכים לחיות לצידה בשלום, משפיעה גם על תחומים שלא חשבנו שיושפעו ממנה. אחד מהתחומים הללו הוא תחום קנית הבגדים באוכלוסייה הדתית, האוכלוסייה שרבים נוהגים לחשוב כי לא מתייחסת ברצינות לחוקי הריחוק, דווקא היא מושפעת בצורה העמוקה ביותר בתקופה זו.

לחיידק לא אכפת את מי הוא תוקף

הניסיונות הרבים להקנות למגיפה העולמית הזו ריח של פוליטיקה הוא מגוחך, החיידק לא מבדיל בין אדם דתי לאדם חילוני. בואו וניקח לדוגמה את תחם האופנה הדתית, התחום שבשנים האחרונות זכה לעדנה מחודשת ונדמה היה כי אפילו הציבור החילוני מתחיל לאמץ לחיקו. פריט האופנה הבולט ביותר של המגזר הדתי הוא השמלות, ליתר דיוק השמלות הצנועות. הן אלו שהצליחו לעבור את המחסום התרבותי ועל השטיחים האדומים הנחשקים ביותר של השנים האחרונות, ראינו ידועניות לובשות שמלות צנועות של מעצבות דתיות, כאילו היו מבית היוצר של מעצבי העל כמו דולצ'ה וגבאנה.

בירושלים, וגם בישובים דתיים וחרדיים אחרים, חנויות רבות נאלצו לסגור שעריהן בעקבות הסגרים השונים. כיוון שלא רבים מבעלי החנויות מחוברים לרשת האינטרנט, רבים מהם פשוט נאלצו לסגור בלי שיצליחו לספק למשפחותיהם מקור פרנסה חלופי. אלו שכן מחוברים, אך לא היו ברשותם אתרי אינטרנט, ניסו להקים במהירות חנות מקוונת כדי להמשיך ולהציע את מרכולתם, אך גם הם בהרבה מהמקרים לא הצליחו למצוא לקוחות. לרגע אחד, בתחילת המגיפה, היה נדמה כי חנויות האופנה הדתית (שמרביתן הן חנויות עצמאיות ולא מגובות במותגי על) יחדלו מלהתקיים.

למזלנו, לאחר כמה חודשים של אי וודאות, הצרכנים החלו לחזור. האירועים והצורך בבגדים חדשים ימשיכו להתקיים גם לצד המגפה, לכן זה לא מפתיע שהדרישה תיצור גם הזדמנויות.

מה צופן העתיד?

עתיד הקניות של האוכלוסייה הדתית שזור בעתיד האופנה באופן כללי. ככל שהמצב הכלכלי של הצרכנים ימשיך להתדרדר, לאנשים לא יהיה כסף וחשק לרכוש בגדים חדשים. אך המצב הכלכלי לא יישאר כפי שהוא היום עד סוף ימי חיינו, בשלב מסוים נצליח למצוא חיסון או תרופה שיאפשרו לנו לחיות בבטחה לצד הקורנה, וכשזה יקרה אנחנו נראה כי גם החנויות הפיסיות חוזרות לחיינו.

עד שזה יקרה, כנראה נמשיך לראות את עלייה המגמתית של האוכלוסייה הדתית בצריכה מקוונת. כמו מרבית האוכלוסייה האחרת, גם האוכלוסייה הדתית, עושה טרנספורמציה אל עבר קניות באינטרנט. מדובר על תהליך שבעולם כולו כבר החל לפני שנים רבות, אך זכה לתאוצה מאסיבית בעקבות המגפה, ונדמה כי לא תהיה ברירה גם לחברה הדתית להיכנס אל העולם הדיגיטלי. רק שבניגוד לאוכלוסייה החילונית, אצל האוכלוסייה הדתית הכניסה של העולם הדיגיטלי לחייהם לא תמיד מתקבלת בברכה.

במקרה הזה, שבו החברה הדתית מקבלת על עצמה את השינויים הטכנולוגים, מדובר על תקדים מדהים. במשך שנים, הרבנים ומובילי דעת הקהל בחברה הדתית התנגדו לטכנולוגיה. הם ראו בה כמקור הרע בעולם וניסו לשמור על דרכיהם, אך התמורות בעולם הנכיחו בפניהם כי השינויים הטכנולוגים הם רע מוחלט. כיום אפשר לראות רבנים שעושים שעורי תורה בזום, חנויות מקוונות הפונות רק לאוכלוסייה הדתית ועוד המון סטארטאפים שמפותחים על ידי חרדים, ומיועדים לקהל החרדי והדתי.

אז כנראה העולם לא יחזור לקדמותו גם לאחר מציאת התרופה והחיסון. אך אם נראה כי השינויים הטכנולוגים ממשיכים להיכנס אל החברה הדתית ולחבר אותה לפתרונות שלא מבוססים על קירבה פיזית, כנראה הדבר יסייע בעתיד גם לשבור מחסומים בין החברות השונות ולקרב בין דתיים וחילונים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע