chiddush logo

פרשת השבוע - יתרו

נכתב על ידי אלון, 1/2/2021

 

"וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹות עַל מִזְבְּחִי אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו"  (שמות, כ, כג)

 

הפסוקים החותמים את פרשתנו עוסקים במצוות בניית מזבח, ואחת ההנחיות לגבי בניית מזבח אבנים היא - שהעלייה לראש המזבח לא תהיה באמצעות מדרגות: "וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹות עַל מִזְבְּחִי אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו".

ר' אלימלך מליז'נסק מגדולי החסידות (מגדולי אדמו"רי פולין, תלמידו של המגיד ממזריץ' ורבו של החוזה מלובלין) דורש את הפסוק לאופן עבודת השם של היחיד (נועם אלימלך, פרשת יתרו):

"וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹות" פירוש: "שלא תחזיק עצמך במעלות - 'אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו' כי על ידי זה יתגלה חרפתך ושטותך. רק יהיה כל כוונתך לכבוד הבורא ברוך הוא יתעלה ויתהלל".

ר' אלימלך דורש שהמסר של הפסוק הוא שאסור לאדם להתגאות במדרגתו בעבודת השם, אלא עליו לפעול לשם שמים. לאור פירוש זה ר' אלימלך מסביר את המילים "אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ" - אם תתגאה, לבסוף יתגלה קלונך.

במקום אחר ר' אלימלך מפרש את הפסוק בצורה שונה (נעם אלימלך, פרשת משפטים):

"ואמר הכתוב: 'וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹות עַל מִזְבְּחִי'. פירוש, כשתרצה לעלות על מזבח, דהיינו לשוב על עוונך, לא תעלה עם מעלות, שתחשוב בדעתך שיש לך איזה מעלות. וגם לא תלך מיד בהתחלתך במעלות ומדרגות צדיקים גמורים, רק מתחילה תרגיל את עצמך בהדרגה ממדרגה למדרגה בהכנעה גדולה. 'אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו' - רוצה לומר דאם לא כן, סופך להתגלה קלונך וערותך".

כל אדם צריך להתקדם בהכנעה ובענווה בהתאם לדרגתו האמתית, ולא להתנהג כבמדרגת צדיק גמור. אדם שיתנהג בדרגה שלא מתאימה לו, סופו שיתגלה קלונו ("תגלה ערותך עליו").

ר' אלימלך מתמודד בדבריו עם תופעה מסוכנת. לפעמים, כאשר אדם נחשף ומתוודע לדרגה רוחנית חדשה, הוא משתוקק בכל ליבו ומאודו להשיג אותה ולהיות חלק ממנה, והרצון החזק עלול לגרום לו לדמיין שהוא השיג אותה, למרות שבפועל הוא רחוק ממנה כרחוק מזרח ממערב. הסכנה באשליה זו היא שברגע שהאדם יתפקח ויכיר במצבו האמיתי, הוא עלול ליפול למשבר קשה. נראה שלכך מתכוון ר' אלימלך בקביעתו "סופך להתגלה קלונך וערותך" - בשעת המשבר מתגלה לאדם מקומו האמיתי, הרחוק ממה שהוא דמיין לעצמו.

הפתרון אותו מציע ר' אלימלך מתוך דרשת הפסוק הוא שלא להיסחף אחרי דרגות רוחניות גבוהות, אלא לצעוד בענווה עקב בצד אגודל בהתאם לדרגה האמיתית שבה נמצא האדם.

 

הרב נחמיה רענן, מהאתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - www.etzion.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע