chiddush logo

רעיון לפורים

נכתב על ידי חגי 12, 21/2/2021

 ה, ג  וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְ מַה לָּךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְיִנָּתֵן לָךְ:

מדוע כפל את לשונו ופנה אליה בשתי פניות, "מַה לָּךְ... וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ"?
מלבי"ם: אחשורוש שאל את אסתר שתי שאלות: א. מַה לָּךְ – מדוע באת, מה קרה? ב. וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ – איזה רווח ותועלת את רוצה להשיג. [בפסוק זה אמר "וְיִנָּתֵן לָךְ", (לא אמר "וְתֵעָשׂ", כפי שאמר בפסוק ו' להלן), משום שהסכים למלא רק אחר בקשה אישית שלה ולא כל מבוקשה, בפרט לא משאלה הכרוכה להפעלת סמכותו בשלטון].
מלוא העומר: משראה אחשורוש את אסתר נכנסת לארמון ללא רשות מוקדמת, תוך נטילת סיכון גדול על עצמה, הבין שכנראה נמצאת במצב סכנה גדול ועל כך שאל אותה – מַה לָּךְ, מה הביא אותך לקחת סיכון כה גדול ולהכנס לארמון. ואף אם נאמר שבטחה בחן שמצאה בעיני המלך, סבר שיש לה משאלה מיוחדת וחשובה ועל כך שאל אותה –  וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ, מה משאלתך המיוחדת. 
הגר"א: המלך אחשורוש הבין שהגעתה ללא הזמנה נובעת מצורך מיוחד שיש לה, אולם לא ידע האם יש לה משאלה אישית, עבורה או שמא באה לבקש על מישהו אחר, ועל כך שאל אותה שתי שאלות: מַה לָּךְ, האם חסר לך משהו. וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ, מה בקשתך על אחרים. בקשה היא בלשון רחמים ותחנונים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע