chiddush logo

חז"ל - מה מגיע בהיסח הדעת?

נכתב על ידי אלון, 15/3/2021

 

"שלושה באין בהיסח הדעת, אלו הן: משיח, מציאה ועקרב"  (סנהדרין צז, א)

 

מלמדים אותנו חז"ל ששלושה דברים באים לאדם בהיסח הדעת:

משיח - על העם להסיח דעתו מחישובים באמצעים גשמיים מתי יבוא המשיח.

מציאה - בדרך כלל מי שמוצא מציאה הוא זה שלא חיפש אותה. דווקא כשאין מתמקדים בחיפוש אחר מציאות, לפתע מגלים אותן.

עקרב - שהוא נושך את האדם בפתאומיות.

הבה נתמקד במציאה. כל כך הרבה אנשים ברחבי העולם מעסיקים את עצמם בשאלה: כיצד אהיה עשיר? כל כך הרבה ספרים, הרצאות וקורסים, עוסקים בנושא זה.

הבן איש חי, רבי חיים יוסף מבאגדד זצ"ל (עוד יוסף חי, דרושים, פרשת צו) כותב שגם כבוד, שררה ועשירות אינם מגיעים לאדם מתוך עמל, אלא דווקא בהיסח הדעת. הוא מספר על אדם עשיר שגלגלו התהפך ונהפך להיות עני, ולאחר שהתגבר על הבושה, החליט ללכת לבקש עזרה מעשיר אחר. בדרך לשם הוא חווה הרבה קשיים ובושות, והוא לא הפסיק לחשוב כיצד יגיב אם העשיר יסרב. אך הכלימה הקשה מכולן היתה בפתח ארמונו של העשיר - השוער לא הרשה לו אפילו להיכנס.

מושפל ומדוכא התיישב האומלל בקרבת מקום, כשהוא נסמך על קיר חומת הארמון, ואף שם לא תמה סאת השפלותיו, כי בטעות שפכה המשרתת סל אשפה על ראשו. הוא לא ידע שהתיישב בדיוק במקום שבו המשרתים מריקים את האשפה. יותר מדוכדך משהיה אי אפשר להיות. הוא עזב את המקום והלך לרחוב, ושם, כן, בדיוק כמו בסיפורים הכי טובים, שם הוא מצא יהלום באמצע הכביש, מחכה רק לו!

חלפו שנים, ושוב הוא נזקק לבקש עזרה מאותו גביר, והפעם השוער לא היה, הדלת היתה פתוחה, והוא אף ראה את הגביר יושב בלשכתו, אך הוא נמלך בדעתו לא לגשת אליו, ואמר לעצמו, האם לא היה טוב בפעם הקודמת למצוא יהלום? הלך וישב ליד קיר חומת הארמון וציפה למסלול חוזר כמו בפעם שעברה...

כשיצא הגביר מארמונו וראהו, שאלו למעשיו, והלה ספר לתומו שהוא מחכה לראות כיצד ייפול דבר. אמר לו הגביר: טועה אתה, היהלום הגיע לך בהיסח הדעת, אבל אם תחכה לו - לא תפסיק לחכות.

עשירות, שררה, כבוד - באים מאליהם ואין האדם מועיל מאומה אם ירדוף אחריהם.

ה' ברא את האדם והעניק לו כל מה שהוא צריך לקיומו: איברי גוף, בגדים, מאכל, משפחה, קורת גג, וכיוצא באלה. כדי לתפקד בעולם אין לו צורך לקבל משהו מעבר לכך. אך לפעמים ה' משפיע על האדם הצלחה גדולה כדי שינתב אותה לנזקקים ולחלשים, ובכך יביא תועלת לברואיו של הבורא. לפיכך ראוי לאדם למקד את עצמו בתפקידו בעולם, ולא לרוץ אחרי דברים שאין לו בהם צורך, ואם יחליט ה' להסתייע בו, כדי שיהיה צינור להעברת שפע לאחרים - אל דאגה, ה' יודע היכן למצוא אותו.

 

מתוך: "ותן חלקנו"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע