chiddush logo

חז״ל אומרים, כי המתגאה חכמתו מסתלקת ממנו

31/3/2021

  חז״ל אומרים, כי המתגאה חכמתו מסתלקת ממנו, ואמרו שאין התורה מתקיימת אלא במי שמשים עצמו כמי שאינו, ולפיכך נמשלה למים שמניחים מקום גבוה והולכים למקום נמוך - מה הסבר לתופעה זו, מדוע אין התורה יכולה להיות נחלתו של המתגאה?

ענה ואמר: אקדים לכם דבר אגדה. במדרש מובא שאדם אחד פגש באליהו הנביא. הלכו יחדיו ועברו ליד נבלה מעלה צחנה. הניח הלה ידו על חוסמו, ואליהו הנביא לא התפעל מהבואש. פסע ובא לקראתם מעדנות אדם יהיר וגאה - ומיד כיסה אליהו הנביא בידו את חוסמו, לא יכול היה לעמוד במחיצתו. למדנו מכאן, שמבחינה רוחנית מהווה הגאווה צחנה איומה, המדיפה בואש מבהיל יותר מצחנת הנבלה.
מעתה, אמר להם מרן החיד״א, הרי הלכה פסוקה היא שאסור ללמוד תורה במבואות המסונפים, ואסור שם אפילו להרהר בדברי קדושה. הרי שהתורה צריכה מקום נקי וסהור. ואם המתגאה גרוע הוא מצחנת הנבלה, פשיסא שחכמתו מסתלקת ממנו, כי אין התורה יכולה לשהות במחיצתו...התפעלו השומעים מהתשובה המחוכמת. המשיך מרן החיד"א ואמר: דבר זה רמוז בתחילת פרשת צו. "זאת תורת העולה, היא העולה". אם יש באדם תורה, ורוחו "עולה" ומתגאה, אזי "היא", גם התורה - "העולה", עולה היא מעליו, ומותירה אותו בחברת הגאווה בלבד... (מעיין השבוע).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע