chiddush logo

מתוך הרמב"ם, כל המעונין להצטרף ללימוד פרק רמב"ם ליום מוזמן להתקשר 6885* סגולות וברכות משמים למצטרפים

30/4/2021

 

פֶּרֶק אַחַד עָשָׂר

יין נסך וסתם יינם

יין נסך
א יַיִן שֶׁנִּתְנַסֵּךְ לַעֲבוֹדָה זָרָה אָסוּר בַּהֲנָיָה, וְהַשּׁוֹתֶה מִמֶּנּוּ כָּל שֶׁהוּא - לוֹקֶה מִן הַתּוֹרָה; וְכֵן הָאוֹכֵל כָּל שֶׁהוּא מִתִּקְרֹבֶת עֲבוֹדָה זָרָה מִבָּשָׂר אוֹ פֵּרוֹת, אֲפִלּוּ מַיִם וּמֶלַח, הָאוֹכֵל מֵהֶן כָּל שֶׁהוּא - לוֹקֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֲשֶׁר חֵלֶב זְבָחֵימוֹ יֹאכֵלוּ, יִשְׁתּוּ יֵין נְסִיכָם" (דברים לב,לח) - ב יַיִן שֶׁנִּתְנַסֵּךְ לָהּ כְּזֶבַח שֶׁקָּרַב לָהּ. וְכֵיוָן שֶׁאִסּוּר זֶה מִשּׁוּם עֲבוֹדָה זָרָה הוּא - אֵין לוֹ שִׁעוּר, שֶׁנֶּאֱמַר בַּעֲבוֹדָה זָרָה: "וְלֹא יִדְבַּק בְּיָדְךָ מְאוּמָה מִן הַחֵרֶם" (שם יג,יח).
סתם יינם של גויים
ג יֵין הַגּוֹיִים שֶׁאֵין אָנוּ יוֹדְעִין אִם נִתְנַסֵּךְ אוֹ לֹא נִתְנַסֵּךְ, וְהוּא הַנִּקְרָא 'סְתָם יֵינָם' - אָסוּר בַּהֲנָיָה כְּיַיִן שֶׁנִּתְנַסֵּךְ; וְדָבָר זֶה מִגְּזֵרַת סוֹפְרִים הוּא. וְהַשּׁוֹתֶה מִסְּתָם יֵינָם רְבִיעִית - מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת. ד וְכָל יַיִן שֶׁיִּגַּע בּוֹ הַגּוֹי - הֲרֵי זֶה אָסוּר, שֶׁמָּא נִסֵּךְ אוֹתוֹ, שֶׁמַּחֲשֶׁבֶת הַגּוֹי לַעֲבוֹדָה זָרָה. הָא לָמַדְתָּ שֶׁיֵּין יִשְׂרָאֵל שֶׁנָּגַע בּוֹ הַגּוֹי - דִּינוֹ כִּסְתָם יֵינָם, שֶׁהוּא אָסוּר בַּהֲנָיָה.
ה גּוֹי שֶׁנָּגַע בְּיַיִן שֶׁלֹּא בְּכַוָּנָה, וְכֵן תִּינוֹק גּוֹי שֶׁנָּגַע בְּיַיִן - אָסוּר בִּשְׁתִיָּה, וּמֻתָּר בַּהֲנָיָה. הַלּוֹקֵחַ עֲבָדִים מִן הַגּוֹיִים, וּמָלָן וּטְבָלָן - מִיָּד אֵינָן מְנַסְּכִין אֶת הַיַּיִן, וְיַיִן שֶׁיִּגְּעוּ בּוֹ מֻתָּר בִּשְׁתִיָּה, וְאַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן לֹא נָהֲגוּ בְּדָתֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא פָּסְקָה עֲבוֹדָה זָרָה מִפִּיהֶן. ו בְּנֵי הַשְּׁפָחוֹת הַגּוֹיוֹת, שֶׁנּוֹלְדוּ בִּרְשׁוּת יִשְׂרָאֵל וּמָלוּ וַעֲדַיִן לֹא טָבְלוּ - הַגְּדוֹלִים אוֹסְרִין הַיַּיִן כְּשֶׁיִּגְּעוּ בּוֹ, וְהַקְּטַנִּים אֵינָן אוֹסְרִין.
ז גֵּר תּוֹשָׁב, וְהוּא שֶׁקִּבֵּל עָלָיו שֶׁבַע מִצְווֹת, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (איסורי ביאה יד,ז) - יֵינוֹ אָסוּר בִּשְׁתִיָּה, וּמֻתָּר בַּהֲנָיָה; וּמְיַחֲדִין אֶצְלוֹ יַיִן, וְאֵין מַפְקִידִין אֶצְלוֹ יַיִן. וְכֵן כָּל גּוֹי שֶׁאֵינוֹ עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה, כְּגוֹן אֵלּוּ הַיִּשְׁמְעֵאלִים - יֵינָם אָסוּר בִּשְׁתִיָּה, וּמֻתָּר בַּהֲנָיָה; וְכֵן הוֹרוּ כָּל הַגְּאוֹנִים. אֲבָל הַנּוֹצְרִים - עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה הֵן, וּסְתָם יֵינָם אָסוּר בַּהֲנָיָה.
סוגי היין
ט אֵין מִתְנַסֵּךְ לַעֲבוֹדָה זָרָה אֶלָּא יַיִן שֶׁרָאוּי לְהִקָּרֵב עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ. וּמִפְּנֵי זֶה, כְּשֶׁגָּזְרוּ עַל סְתָם יֵינָם וְגָזְרוּ עַל כָּל יַיִן שֶׁיִּגַּע בּוֹ הַגּוֹי שֶׁיִּהְיֶה אָסוּר בַּהֲנָיָה, לֹא גָּזְרוּ אֶלָּא עַל הַיַּיִן הָרָאוּי לְהִתְנַסֵּךְ. לְפִיכָךְ, יַיִן מְבֻשָּׁל שֶׁלְּיִשְׂרָאֵל שֶׁנָּגַע בּוֹ הַגּוֹי - אֵינוֹ אָסוּר, וּמֻתָּר לִשְׁתּוֹתוֹ עִם הַגּוֹי בְּכוֹס אֶחָד. אֲבָל יַיִן מָזוּג וְיַיִן שֶׁהִתְחִיל לְהַחֲמִיץ וְאֶפְשָׁר שֶׁיִּשָּׁתֶה - אִם נָגַע בּוֹ, נֶאֱסַר.
טו נוֹדוֹת הַגּוֹיִים וְקַנְקַנֵּיהֶן שֶׁהִכְנִיסוּ בָּהֶן הַגּוֹיִים יֵינָם - אָסוּר לִתֵּן לְתוֹכָן יַיִן עַד שֶׁיְּיַשְּׁנָן שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ, אוֹ עַד שֶׁיַּחֲזִירָן לָאוּר עַד שֶׁיִּתְרַפֶּה הַזֶּפֶת שֶׁעֲלֵיהֶן אוֹ שֶׁיֵּחַמּוּ, אוֹ עַד שֶׁיִּתֵּן לְתוֹכָן מַיִם שְׁלשָׁה יָמִים מֵעֵת לְעֵת וּמְעָרֶה הַמַּיִם וּמַחֲלִיף מַיִם אֲחֵרִים כָּל מֵעֵת לְעֵת שְׁלשָׁה פְּעָמִים בִּשְׁלשֶׁת הַיָּמִים; בֵּין שֶׁהָיוּ הַכֵּלִים שֶׁלָּהֶן בֵּין שֶׁהָיוּ שֶׁלְּיִשְׂרָאֵל וְשָׁאֲלוּ אוֹתָן וְהִכְנִיסוּ בָּהֶן יֵינָן. וְאִם נָתַן לְתוֹכָן יַיִן קֹדֶם שֶׁיְּטַהֵר אוֹתָן - הֲרֵי זֶה אָסוּר בִּשְׁתִיָּה.
יז הַלּוֹקֵחַ כֵּלִים חֲדָשִׁים שֶׁאֵינָן מְזֻפָּתִין מִן הַגּוֹיִים - נוֹתֵן לְתוֹכָן יַיִן מִיָּד, וְאֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ שֶׁמָּא נָתְנוּ בָּהֶן יֵין נֶסֶךְ. וְאִם הָיוּ מְזֻפָּתִין - מְדִיחָן, וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן חֲדָשִׁים. וְכֵן כְּלִי שֶׁנָּתְנוּ בּוֹ יֵין נֶסֶךְ וְאֵין מַכְנִיסוֹ לְקִיּוּם, כְּגוֹן כְּלִי שֶׁחוֹשֵׂף בּוֹ אוֹ הַמַּשְׁפֵּךְ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן - מְשַׁכְשְׁכוֹ בַּמַּיִם, וְדַיּוֹ. יח וְכֵן כּוֹס שֶׁלְּחֶרֶס שֶׁשָּׁתָה בּוֹ הַגּוֹי - אָסוּר לִשְׁתּוֹת בּוֹ פַּעַם רִאשׁוֹנָה וּשְׁנִיָּה, וּשְׁלִישִׁית מֻתָּר, שֶׁכְּבָר הָלְכוּ צִחְצוּחֵי הַיַּיִן שֶׁבּוֹ; וְהוּא שֶׁהָיָה מְצֻפֶּה בַּאֲבָר כְּדֶרֶךְ שֶׁהַיּוֹצְרִין עוֹשִׂין, אוֹ שֶׁהָיָה מְזֻפָּת. אֲבָל שֶׁלְּחֶרֶס - צָרִיךְ הֲדָחָה.
יט כְּלֵי חֶרֶס הַשּׁוּעִים בַּאֲבָר שֶׁנִּשְׁתַּמְּשׁוּ בָּהֶן בְּיֵין נֶסֶךְ: אִם הָיוּ לְבָנִים אוֹ אֲדֻמִּים אוֹ שְׁחֹרִים - מֻתָּרִין; וְאִם הָיוּ יְרֻקִּין - אֲסוּרִין, מִפְּנֵי שֶׁהֵן בּוֹלְעִין. וְאִם יֵשׁ בָּהֶן מָקוֹם מְגֻלֶּה שֶׁלְּחֶרֶס - בֵּין לְבָנִים בֵּין יְרֻקִּין אֲסוּרִין, מִפְּנֵי שֶׁהֵן בּוֹלְעִין. וְיֵרָאֶה לִי שֶׁאֵין הַדָּבָר אֶלָּא בְּשֶׁכְּנָסוֹ בָּהֶן לְקִיּוּם; אֲבָל אִם לֹא כְּנָסוֹ בָּהֶן לְקִיּוּם - מְדִיחָן וּמֻתָּרִין, וַאֲפִלּוּ הֵן שֶׁלְּחֶרֶס.
כב גַּת שֶׁלְּחֶרֶס - אַף עַל פִּי שֶׁקָּלַף אֶת הַזֶּפֶת, אָסוּר לִדְרֹךְ בָּהּ מִיָּד, עַד שֶׁיָּחֵם אוֹתָהּ בָּאֵשׁ עַד שֶׁיִּרְפֶּה הַזֶּפֶת. וְאִם יִשְּׁנָהּ אוֹ נָתַן בָּהּ מַיִם שְׁלשָׁה יָמִים - מֻתֶּרֶת, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל טו).
כד כְּלֵי הַגַּת שֶׁדָּרַךְ בָּהֶן הַנָּכְרִי יֵין נֶסֶךְ - כֵּיצַד מְטַהֲרִין אוֹתָן כְּדֵי שֶׁיִּדְרֹךְ בָּהֶן הַיִּשְׂרְאֵלִי? הַדַּפִּין וְהָעֲדָשִׁים וְהַלּוּלָבִין - מְדִיחָן. הָעֲקָלִין שֶׁלַּנְּסָרִין וְשֶׁלַּבַּצְבּוּץ - מְנַגְּבָן. שֶׁלְּשִׁיפָה וְשֶׁלִּגְמִי - מְיַשְּׁנָן שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ; וְאִם רָצָה לְטַהֲרָן מִיָּד - מַגְעִילָן בְּרוֹתְחִין אוֹ חוֹלְטָן בְּמֵי זֵיתִים אוֹ מַנִּיחָן תַּחַת צִנּוֹר שֶׁמֵּימָיו מְקַלְּחִין אוֹ בְּמַעְיָן שֶׁמֵּימָיו רוֹדְפִין שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁעוֹת, וְאַחַר כָּךְ יֻתְּרוּ.
נאמנות
כה בִּזְמַן שֶׁהָיְתָה אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כֻּלָּהּ לְיִשְׂרָאֵל, הָיוּ לוֹקְחִין הַיַּיִן מִכָּל אָדָם מִיִּשְׂרָאֵל וְאֵין חוֹשְׁשִׁין לוֹ, וּבְחוּצָה לָאָרֶץ לֹא הָיוּ לוֹקְחִין הַיַּיִן מִכָּל אָדָם מִיִּשְׂרָאֵל, אֶלָּא מֵאָדָם שֶׁהֻחְזַק בְּכַשְׁרוּת. וּבַזְּמַן הַזֶּה אֵין לוֹקְחִין יַיִן בְּכָל מָקוֹם אֶלָּא מֵאָדָם שֶׁהֻחְזַק בְּכַשְׁרוּת; וְכֵן הַבָּשָׂר וְהַגְּבִינָה וַחֲתִיכַת דָּג שֶׁאֵין בָּהּ סִימָן, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל ג,כא).
כו הַמִּתְאָרֵחַ אֵצֶל בַּעַל הַבַּיִת בְּכָל מָקוֹם וּבְכָל זְמַן, וְהֵבִיא לוֹ יַיִן אוֹ בָּשָׂר אוֹ גְּבִינָה וַחֲתִיכַת דָּג - הֲרֵי זֶה מֻתָּר, וְאֵין צָרִיךְ לִשְׁאֹל עָלָיו, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ מַכִּירוֹ אֶלָּא יוֹדֵעַ שֶׁהוּא יְהוּדִי בִּלְבַד. וְאִם הֻחְזַק שֶׁאֵינוֹ כָּשֵׁר וְלֹא מְדַקְדֵּק בִּדְבָרִים אֵלּוּ - אָסוּר לְהִתְאָרֵחַ אֶצְלוֹ; וְאִם עָבַר וְנִתְאָרַח אֶצְלוֹ - אֵינוֹ אוֹכֵל בָּשָׂר וְלֹא שׁוֹתֶה יַיִן עַל פִּיו, עַד שֶׁיָּעִיד לוֹ אָדָם כָּשֵׁר עֲלֵיהֶן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע