chiddush logo

דבר תורה לפרשת האזינו- עצה בפרשה

נכתב על ידי עצה בפרשה, 28/9/2012

בברכת גמר חתימה טובה      

בס"ד                                                    ערש"ק                                                   י''ב    בתשרי    התשע"ב

                         אור- לי   בפרשה  –  האזינו

"האזינו השמים וַאֲדַבֵּרָה ותשמע הארץ אִמרֵי פִי"(לב, א)

בפרשה הקודמת דיברנו בעניין ברית הערבות הדדית בקיום התורה, ולכן כמו שבכל ערבות צריך להביא עדים

לקיומה כך משה רבינו ע"ה ביום מיתתו ראה לנכון דייקא שיעידו השמים והארץ כי הם היו ראשונים שנבראו ע"י

דבר ה' והם מקיימים את העולם ע"י כך שעם ישראל עושים את רצון ה', ואם לאו חס ושלום, כמו שכתוב (ירמיה לג):

אם לא בריתי יומם ולילה חֻקּוֹת שמים וארץ לא שׂמתי. ורש"י ז"ל פירש: ולמה העיד בהם שמים וארץ, אמר משה

אני בשר ודם למחר אני מת אם יאמרו ישראל לא קבלנו עלינו הברית מי בא ומכחישם, לפיכך, העיד בהם שמים

וארץ, עדים שהם קיימים לעולם, ועוד שאם יזכו יבואו העדים ויתנו שכרם - הגפן תתן פריה והארץ תתן יבולה

והשמים יתנו טלם ואם יתחייבו תהיה בהם יד העדים תחלה - ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן

את יבולה. ומובא במדרש שמכאן אתה למד שיש לשמים פה. ולב. ואוזן. פה מנין דכתיב (תהלים יט) השמים מספרים

כבוד אל. ולב מניין דכתיב (דברים ה) וההר בוער באש עד לב השמים. ואוזן מנלן דכתיב האזינו(דב"ר פ"י, ג). ונראה

לומר עוד שבחר בשמים ובארץ כי השמים יהוו כמעין גבול עליון והארץ כמעין גבול תחתון וע"י כך יכלול את כל

הברואים שבין השמים ובין הארץ.

 

ומובא בספרי (כאן) שבזמן שהעדים מעידים אם נמצאו דבריהם מכוונים כאחד עדותן קיימת ואם לאו אין עדותן

קיימת וע"פ זה אפשר לומר אולי שבחר בשמים והארץ דווקא כי זה תלוי בזה היינו בשביל שירד מטר מן השמים

והאדמה תתן את פריה, כנ"ל, צריך שיעלה אד מן הארץ שנאמר(בראשית ב): ואד יעלה מן־הארץ והשקה את־כל־

פני האדמה וע"י כך הם מכוונים כאחד ועדותן קיימת. ובזה רמז להם שהכול תלוי בעם ישראל אם יעשו רצון ה'

או לאו ח"ו כי ע"פ זה יושפע כל העולם בארץ כי אין העולם מתקיים ללא המטר. ורצון ה' הוא שיעסקו בתורה

ובמצוות וע"י כך יקיימו את העולם כי כמו שהמטר מקיים את העולם כך גם דברי התורה שאנחנו אומרים בפינו

כי התורה בנויה מצירוף אותיות הקודש שבהם נברא העולם כמובא בגמרא (ברכות נה): כי יודע היה בצלאל לצרף

אותיות שנבראו בהן שמיים וארץ ומכאן אתה למד שכל דבר בבריאה נברא מצירוף אותיות הקודש ובראש

ובראשונה העדים שהם השמים והארץ שנבראו מצירוף אותיות, למשל: שמים הם צירוף אותיות של אש ומים.

וכידוע, יש לנו כ"ב אותיות ועוד חמש אותיות סופיות שנקראות מ.נ.צ.פ.ך, סה"כ: ז"ך אותיות.

 

וע"פ זה אפשר לומר אולי שזה שאמר: האזינו השמים וַאֲדַבֵּרָה ותשמע הארץ היינו ראשי תיבות שעולה כמניין

ז"ך אותיות כלומר צירף את כל האותיות יחדיו בעבור ששערי השמים יהיו פתוחים לבני האדם שבארץ כי

האותיות הם שערי השמים וע"י כך יש לאדם אפשרות לשוב עד ה' יתברך כמובא במדרש(תנחומא ד):  ואם

עשיתם תשובה לפני בלב שלם, אני אקבל אתכם ואדון אתכם לכף זכות, ששערי שמים פתוחין ואשמע תפילתכם,

שאני משגיח מן החלונות, מציץ מן החרכים, עד שלא אחתום גזר דין ביום הכיפורים. לכך נאמר: דרשו ה'

בהימצאו. שהרי ע"י לימוד התורה שבנויה מז"ך אותיות, כנ"ל, יכול האדם להזדכך עד שיעשה כבריה חדשה

בחינת פנים חדשות באו לכאן. ועל כן חזר ואמר בסוף הפסוק 'אמרי פי' כלומר ייחד באותיות את מאמרו היינו

את שם אדנות(=65) ושם הוי"ה(=26) כי 'פי' עם הכולל(=91) עולה בגימטרייה ייחוד שני שמות אלו שמקיימים

את העולם ומשפיעים בשמים ובארץ כפי מידת עשות רצונו יתברך ע"י לימוד התורה בפה שבנויה מז"ך אותיות.   

 

האדם מורכב מגוף ונשמה. ידוע שהשמים דומים לרקיע ורקיע דומה לכיסא הכבוד(מנחות מג:) והנשמות חצובות

מתחת לכיסא הכבוד. ורצה הקב"ה להשפיע עליהם מהטוב הנצחי בעוה"ז ובעוה"ב בחינת וירא אלוקים את האור

כי טוב(בראשית, ד) ואין טוב אלא תורה(ברכות ח) וכדי לקיימה בעולם הזה יצר הבורא יתברך את האדם שנאמר וייצר

ה' אלוקיכם את האדם עפר מן האדמה(שם ב, ז). באופן טבעי יש לגוף נטייה לחומריות כי הוא נוצר מעפר הארץ

ולהפך לנשמה יש נטייה לרוחניות כי היא באה מתחת לכיסא הכבוד בחינת שמים כנ"ל. ולעולם לא יהיה ברית

השלום בין הגוף לנשמה אלא ע"י קיום התורה שהיא היחידה שיכולה להצמיח באדם פרי טוב כמטר על הארץ

וזהו תכלית האדם בעוה"ז לעשות רצון קונו – קיום התורה, ורק כך יהיה שלום בין הגוף והנשמה, ובע"ה יושפע

עלינו שפע טוב כמטר שהוא חיים לעולם ונעשה תשובה על תשובה ונזכה לגמר חתימה טובה, אכי"ר.    

רצ"ב חוברת חגי תשרי לשנת תשע"ג – מתומצת ועדכני ומאמרים ליום הכיפורים ולחג הסוכות, מומלץ מאוד!

            פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב

יום הכיפורים הוא כלליות הימים, והוא מחיה כל הימים, והוא מכניע הלב לדבק כל הרצונות להשם יתברך לבד; וע"י

זה נתבטל כל מיני מחלוקות בגשמיות ורוחניות, ונעשה שלום, וע"י זה נעשה ששון ושמחה(מועדי ה' - יום כיפור).

                                                             "נר ה' נשמת אדם"

מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמר בן תמו ז"ל, נלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה

          ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"ה, נלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה

                       ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"ל, נלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה

                             ולע"נ משה אילוז בן סימונה ז"ל, נלב"ע בי"ח בתמוז התשס"ט, תנצב"ה

        דורון בן חנה, תשובה שלמה בע"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע