chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם - פרשת האזינו

נכתב על ידי אורן מס, 17/9/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת האזינו


דברים לב,א: הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, וַאֲדַבֵּרָה, וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ, אִמְרֵי-פִי: מהו הדימוי שהתורה מתכוונת בהאזנת השמים ושמיעת הארץ? מלבי"ם: "האזנה יורה להטות אוזן להקשיב ברב קשב, או מצד עמקות העניין (התייחסות רצינית) או מפאת ריחוק המקום, וכיוון ב'השמיים' אל הגלגלים וכל שממעל להארץ, וגם אל גדולי ישראל, שהמה משפיעים ליתר העם תורה ומוסר, כהשמיים המשפיעים על הארץ ... והכוונה השנייה ב'הארץ' היא אל יתר העם שהם מקבלים ההנהגה מפי הגדולים שנתכנו בשם 'שמיים', שאם ידריכו אותם בדרך טובה אז ישמעו מעצמם". האזנה בקשב לגדולים מובילה להשפעה חיובית אוטודידקטית.

 

לב,כ: וַיֹּאמֶר, אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם ... כִּי דוֹר תַּהְפֻּכֹת הֵמָּה: מהי הסתרת הפנים ומהי התהפוכה? מלבי"ם: "גזר משפטו שיסתיר פניו מהם ושלא ישמע צעקתם ... 'כי דור תהפוכות המה' – שיתהפכו מטובה לרעה". ה' מסתיר פניו, כלומר לא האזנה לתפילה, בגלל התהפכות האדם מטוב לרע.

 

לב,כח: כִּי-גוֹי אֹבַד עֵצוֹת הֵמָּה, וְאֵין בָּהֶם תְּבוּנָה: מהי עצה ומהי תבונה? מלבי"ם: "עצה הוא הדבר שיש בו להימין ולהשמאיל (כוח הבחירה), ורק בכוח הדעת יכריע לצד אחד ... ובינה הוא להבין דבר מתוך דבר ... לא די שאין להם מעצמן עצה ודעת, אלא אף כשישאלו עצה מאחרים – יאבדו העצה, וגם אין בהם תבונה מעצמן". העם יגיע לתחתית כוח הבחירה והדעת והתבונה. נבואה קשה.

 

לב,מ: כִּי-אֶשָּׂא אֶל-שָׁמַיִם, יָדִי, וְאָמַרְתִּי, חַי אָנֹכִי לְעֹלָם: מהי נשיאת היד ומה הקשר לחִיות ה' לעולם? מלבי"ם: "אסלק (אדחה) יד העונש מן הארץ בל אכם בידי בעצמי, רק אסתיר פנים לבד, ... ואיני צריך למהר להעניש תיכף, כי יש חזון למועד". ה' אינו ממהר להעניש, אך חשבונותיו הם ארוכי טווח, שהרי הוא חי לעולם.

 

לב,מז: כִּי לֹא-דָבָר רֵק הוּא, מִכֶּם--כִּי-הוּא, חַיֵּיכֶם: מהו הדבר הריק ומדוע הוא 'חייכם'? מלבי"ם: "קיום התורה הוא החיים ... ובזה שתזרזו את בניכם (את התורה), תקיימו חלק מהתורה ותהיו קיימים במין... שתועלת השירה היא שלא יסורו הבנים מאחרי ה', וכשיסורו יחזרו בתשובה וישובו לאדמתן... שיישבו בארץ ויקיימו שם את התורה". חינוך הבנים לחיי תורה מוביל ליישוב הארץ.

 

לב,נא: עַל אֲשֶׁר מְעַלְתֶּם בִּי, בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּמֵי-מְרִיבַת קָדֵשׁ, מִדְבַּר-צִן--עַל אֲשֶׁר לֹא-קִדַּשְׁתֶּם אוֹתִי: מדוע ה' מזכיר למשה את חטאו בטרם מותו: מלבי"ם: "שמעלתם בשליחות ... והוא עניין חילול השם שאינו מתכפר, רק על ידי מיתה". ה' מלמדנו הלכה שחילול ה' מתכפר רק במות המחלל. משה זכה ללמדנו תורה, גם במותו.

 

שבת שלום, שבת של האזנה לגדולי ישראל, התהפכות חזרה מרעה לטובה, קבלת עצה וקיומה בתבונה, לימוד הבנים וקידוש השם, פתקא טבא, אורן.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע